• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftning av bränslesystemet onödigt?

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Hejsan,

mina tidigare erfarenheter av dieselmotorer inskränker sig till äldre konstruktioner där det var helt nödvändigt att lufta ur bränslesystemet efter soppatorsk eller ingrepp i systemet, annars gick motorn ej att starta. Hur är det med modernare motorer (i mitt fall en FIAT -2005)? Är detta något som inte längre behövs? Jag kan inte hitta något om luftning i de instruktioner jag läst.

mvh
Mats

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Luftning av bränslesystemet onödigt?

Skall ej behövas på nyare dieselmotorer. Bara att köra startmotorn med lagoma intervaller för att lufta. I alla fall när det gäller Fiat.

Lassman

FD HBK Medlem
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
496
Medlemskap
2024

Når jag bytte bränslefilter så fyllde meken bara disel och filter i filterhållaren och startade,ingen luftning

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Behovet for lufting forsvant helt med Common Rail, selv om også den eldre 2,8 TDI hadde dieselpumpe som kvittet seg med luften selv.

F

F.d. 18508

Guest

Behovet for lufting forsvant helt med Common Rail, selv om også den eldre 2,8 TDI hadde dieselpumpe som kvittet seg med luften selv.
Hej!
I våran äldre Niesmann,en 00:a byggd på Fiat Ducato 2,8 tdi gick dieselpumpen sönder efter 8000 mil pga vår miljövänliga/dieselpumpsovänliga svenska diesel..
Efter filterbyte mfl felsökningar, fick vi bogsera igång bilen varje gång vi fick luft i systemet.
Efter rekomendation även från Fiat verkstaden för framtida filterbyte/service/soppatorsk satte vi dit en enkel handpump/gummiblåsa i motorrummet vid pumpbytet så man snabbt och enkelt kunde pumpa fram bränslet för hand med.
Dom luftar sig själv men har du lite diesel i filtret får du gnugga "väldigt" länge om det ens är möjligt.
Ett annat tips vi fick var att koppla bort startspärren i pumpen,var mycket krångel med dessa tydligen.
Mvh Markus

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hejsan,

mina tidigare erfarenheter av dieselmotorer inskränker sig till äldre konstruktioner där det var helt nödvändigt att lufta ur bränslesystemet efter soppatorsk eller ingrepp i systemet, annars gick motorn ej att starta. Hur är det med modernare motorer (i mitt fall en FIAT -2005)? Är detta något som inte längre behövs? Jag kan inte hitta något om luftning i de instruktioner jag läst.

mvh
Mats

Hej!
På jtd motorerna med elektronisk pumpstyrning så sitter det en 12volts dieselpump som startar så fort du vrider på tändningen och fyller upp systemet så någon luftning behövs ej.
Mvh POOLSSON

F

F.d. 18508

Guest

Hejsan,

mvh
Mats

ursäkta,kanske va lite utanför din fråga och skriva hur vi gjorde på en gammal bil och "förstöra" din tråd,är inget bra tips på en nyare bil du frågade på:)

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025

Vid filterbyte på Fiat så räcker det med att starta motorn och låt den gå på tomgång
och den luftar sig själv,ibland kan dom stanna men det är bara att starta på nytt .
När motorn går på låga varv så fylls filtret sakta med bränsle inte luftbubblor som vid höga varv.
Mvh Tom

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

poolsson;

Du verkar kunnig på Fiat så jag frågar om en annan typ av luftning
lufta lyfta ur fordonsbatteriet på min Fiat 2,8 årgång -06 vad jag hört har Fiat ökat på batteriet för norden och det tycks vara inbyggt i motorrummet jag fick inte ut det i alla fall
gav upp. Självklart ska det gå, men något litet tipps vore bra för självförtroendet

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hej!
Ja det ser ut så men det går om man vickar det lite jag har gjort det ett par gånger (tagit ur batteriet).Tyvärr så har jag dåligt med bilder på det men det ser ut som om man lossar servoburken men tyvärr så kommer jag ej ihåg om jag gjorde detta.
Mvh POOLSSON

Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad

På min Fiat -01 måste msn ta bort strålkastarinsatsen och den långa vita plåten mellan huv och kofångare för att få ut batteriet.

Piraten

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Just så ! Man lossar skruvarna 1A och viker behållaren åt sidan. Sedan lossar man minuspolen som är utåt och drar ut batteriet en bit innan man lossar på klämskruven som sitter från sidan på "pluspol-schabraket" och lossar det från batteriet. Därefter är det bara att dra batteriet snett framåt. Det är faktiskt inte så krångligt som det verkar innan man det tidigare.

// Göte J

Toppen