• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

F

F.d. 55717

Guest
Godmorgon!
Funderar på att montera luftfjädring på Kaben, och har då fastnat för
Al-KO air premiumx4. Då jag har erfarenhet av att köra tyngre helluftfjädrade fordon vet jag att komforten i dessa är underbar jämfört med vanlig fjädring.
Någon här som har det och kanske till och med monterat själv?
Stefan

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Har ingen erfarenhet av luftfjädring annat än jag sett några som har "hjälpluftfjädring" bak. På så vis kan man höja och sänka vid uppställning. Jag är också i färd med att byta min fjädring på vår Kabe 750. Ska montera hårdare och högre fjädrar fram och hjälpluftfjädring bak. Helluftfjädring är vad jag förstår rätt så dyrt att eftermontera. Ser med nyfikna ögon fram mot lite info här i tråden (vet att det finns många trådar med detta ämne, men det börjar bli för mycket, svårt att hitta).
// Tommy.

S

Sören-6830

Guest

Godmorgon!
Funderar på att montera luftfjädring på Kaben, och har då fastnat för
Al-KO air premiumx4. Då jag har erfarenhet av att köra tyngre helluftfjädrade fordon vet jag att komforten i dessa är underbar jämfört med vanlig fjädring.
Någon här som har det och kanske till och med monterat själv?
Stefan

Har skrivit om detta i tidigare trådar men kan ändå nämna att vi beställde 4-kanals luftfjädring med autolevel till vår Arto -12. Den monterades av Goldschmitt i Polch och kostade € 6500.
Tycker den ökade komforten vid körning, och kanske framförallt autolevelfunktionen som eliminerar behov av klossar vid parkering, är väl värt extrakostnaden.

Björkgren

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024

Har en Kabe 910 GL med 4 kanals luftfjädring, är mycket positiv till detta tillval, dels åkkomforten men även att inom rimlig gränser få bilen att stå i våg utan ramper.
Hade en 780 i ( föregångaren till 810 ) och skillnaden på åkcomforten är stor, nu är det väl även så att boggichassiet bär bilen på ett annat sätt som kanske till viss del också bidra till skillnaden.
Enda negativa är väl att det väger en del, vi plockade på en del extragrejor så vi fick viktproblem, men all utrustning var fabriksmonterat så efter en del strul lyckades vi få upp totalvikten till 5300 kg så nu är allt bra.
Björkgren

Sirre

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
11766
Medlemskap
2025

Jag har en 810 LGB 2013 med 4-kanals luftfjädring och är mycket nöjd, faktiskt med allt. Bilen går mjukare och bättre, sägs det, och jag slipper från klossar. Som gammal seglare är jag van vid att farkosten skall ligga i våg av sig själv. Jag har själv inte provat något annat alternativ men en annan 810-ägare har varit här och provkört min och sade att det var stor skillnad. För mig var det en självklarhet att beställa bilen med den fjädringen.

Toppen