• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjädring

Karin&Kent

FD HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
1946
Medlemskap
2023
Under de senaste åren har 4-kanals luftfjädring (luftfjädring på hela fordonet) funnits som tillval vid köp av ny bil eller som montage i begagnade husbilar. Jag undrar vilka erfarenheterna är efter att ha kört ett par år. Är det bara positivt eller finns det några problem? Någon har tidigare skrivit i Forum om att man köpt montaget i Tyskland till ett lägre pris än att utföra det i Sverige, är det fler som gjort det?
Kent

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Luftfjädring

Luftfjädring måste vara det optimala på en HB. Är det av rätt sort så minskar det radikalt påfrestningar på chassi och inredning under körning.

Står högt på min önskelista:)

S

Sören-6830

Guest

Har bara kört 700 mil med vår Arto med fulluftfjädring inkl nivellering. Vi är hittills väldigt nöjda, bilen går betydligt mjukare (jämfört med vår förra Hymer -07), speciellt vid sämre väg. Skarvar, brunnslock mm känns knappt. Lite busskänsla är det. Att med en knapptryckning kunna ställa bilen i våg vid nattparkering är en stor bonus.
Pristillägget i Tyskland var € 7 490, värt varenda öre tycker vi.

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Hej !
På min senaste HB har jag luftfjädring,den är 2 år och gått 6000 mil.Hade ett problem förra vintern när jag var på väg hem från Spanien,övernattade på en parkering i Tyskland där det blev -12 på natten ,då höll den inte luften på höger fram.När jag startade för att åka så funkade allt perfekt .Nu ett år senare har jag lite trassel med den igen ska Eljas i Borlänge imorgon och fixa detta och som jag skrev tidigare så ställer Alko-kober upp helt otroligt för att rätta till felet,dom har t o m skickat upp delar som det ev kan vara fel på.Men jag är mycket nöjd med luftfjädringen,bara det att den ställer sig i våg själv är ju kanon.Skulle något krångla så kan man alltid pumpa upp den manuellt.Det blir luftfjädring på nästa bil också om det blir någon sådan.Stefan Ö

S

Sören-6830

Guest

Har bara kört 700 mil med vår Arto med fulluftfjädring inkl nivellering. Vi är hittills väldigt nöjda, bilen går betydligt mjukare (jämfört med vår förra Hymer -07), speciellt vid sämre väg. Skarvar, brunnslock mm känns knappt. Lite busskänsla är det. Att med en knapptryckning kunna ställa bilen i våg vid nattparkering är en stor bonus.
Pristillägget i Tyskland var € 7 490, värt varenda öre tycker vi.
Kan tillägga att vårt fabrikat är Goldschmitt

Toppen