• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Ni som eftermonterat luftfjädring bak på Peugeot-Citroen-Fiat före 1994. har ni kvar samtliga fjäderblad i paketet eller enbart huvudbladet?
Skall montera detta på min gamla häck och har ideer om att det enbart skall behövas huvudbladet och samtidigt montera kraftigare stötdämpare.
Vore intressant att veta hur ni andra löst detta.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Luftfjädring

Min luftfjädring är bara bakhjulen och är märket Kuhn.
De är monterade på en Ford-chassi - 96 med en kort hjulbas och bakhjulsdrift.
Det får inte ta bort någon av fjädrar - lufttrycket justeras proportionellt och stabiliserar husbilen mycket.
Hatigheden i vändningarna kan ökas - ingen extra hälen på øveste del.
Höjdjustering 8 centimeter i bak.
Det behövs sällan kilar för utjämning.
Original fjädrar förbli intakt och fordonet kan köras utan lufttryck - om man vil.
Andra liknande modeller har bytt bladfjädrar när husbil är fjädrarna inte är konstruerade för kontinuerlig drift med så mycket vikt. Det behöver inte trykluftfjedrer.
Maximum 5,5 ato.

Den beste kompletterande iverstering för min husbil.

trykluftregulering.jpg
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Luftfjädring

PS.
Lastkännande reglering till överbyggnad, så broms reglering / minimering konstant låg -bromsförmåga ~ maximal.
Det är den lägsta delen av fjädern.

4798500142f5f8148aa8f.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring

Ni som eftermonterat luftfjädring bak på Peugeot-Citroen-Fiat före 1994. har ni kvar samtliga fjäderblad i paketet eller enbart huvudbladet?
Skall montera detta på min gamla häck och har ideer om att det enbart skall behövas huvudbladet och samtidigt montera kraftigare stötdämpare.
Vore intressant att veta hur ni andra löst detta.
Hälsningar Bror
Hej Bror,
Monterade Karnag ( bäljar med midja) på ett Fiatchassi lika ditt, bilen hängde lite med baken så att ta bort några blad var ej aktuellt.
Detta är suveränt bra med luft,monterade manometrar en för var sida och en kompressor för ett par hundra, så man ser trycket i bälgarna,(dom får ej gå TRYCKLÖSA).
Bilen rullar fortfarande efter ca,25000 mil utan något som helst problem med fjädringen.
Samma på en M-B Sprinter med Nordic,en helt annan bil med luft,(den var ju redan över 3,5 ton,vid leverans,sedan i trafik över 4ton,).
Kan verkligen rekomendera Karnag,lättmonterat.
Mvh Bernt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring

Hej Bror, på min Hymer satt det monterat när jag köpte bilen, och alla fjäderblad sitter kvar.
När jag köpte bilen så var båda sidor sammankopplade till en påfyllningventil. Vilket inte funkar något vidare. Jag separerade dem och då kan man dels ställa höjden indiv. för att kompensera för om ena sidan hänger/väger mer, och man får också en slags torrisionstagseffekt när luften stannar i bälgen på utsidan av kurvan.
När de är ihopkopplade så flyttar sig luften från bälgen i ytterkurva till bälgen i innerkurva och bilen hänger ner sig i rumpan nästan lika mycket som utan bälgar när vägen svänger eller i rondeller.

JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Luftfjädring

Hej Jankro. Det er hvist ikke lovligt, med to krese luftfjädring på en husbil, jrg tror ikkr den bliver godkent ved besigtning ?

ERIK DK
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring

Hej Jankro. Det er hvist ikke lovligt, med to krese luftfjädring på en husbil, jrg tror ikkr den bliver godkent ved besigtning ?

ERIK DK
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Czuba, jo det skall inte vara något problem med delade bälgar (i alla fall inte i Sverige), numera så är det "alltid" så på bilar där det är nymonterat, ofta med två separata synliga manometrar på instrumentpanelen. På äldre bilar var det ofta sammankopplat, men det rekommenderas av firmor som säljer hjälpluftfjädring att man tar bort T kopplingen och separerar bälgarna. Min bil är besiktad många gånger och det är aldrig något problem.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

N+B og Hymer leverer i dag biler med 4-kanal automatisk luftfjæring, individuell justering av alle 4 fjærben som full-luft fjæreing uten stålfjærer.

En annen sak er hvilke belger som velges for ettermontering og hvor mye en vil bygge om hjuloppheng. Teoretisk kan en på Fiat orginalchassi sette inn full-luft bak og bytte ut stålfjærene med svingarmer, elelr ta ut så der er bare hovedbladet igjen. De fleste sett jeg har sett er for tilleggsfjæring og forutsetter at alle bladene beholdes. Til foraksel finnes det for 250 chassi luftfærings ben, men ikke til eldre Fiat.
 
F

F.d. 30003

Guest
Sv: Luftfjädring

Har monterat Karnag luftcylindrar för 4-år sedan,har separat påfylln.för var cyl .de håller trycket .Bilen är en Citroen C25 89-årsmod Bladfj.paketet är intakt som extra säkerhet.
Jag kontr några gånger om säsongen.Bilen Känns mycket Stadigare. C25-ägare.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Beror väl lite på varför man monterar luftfjädring. Är det enbart för att stabilisera och kompensera för ökad vikt/trötta bladfjädrar så finns knappast nån anledning att ta bort blad.

Är syftet att kunna höjdregelera vid tex uppställning på lutade underlag så kan det vara ide att ta bort nåt eller några blad.
På en framhjulsdriven bil är detta rätt problemfritt, på en bakhjulsdriven blir dock resultatet ofta att de resterande bladen blir S-formade och tappar allt mer spänst och att bakaxeln vrider sig för mkt. Reaktionsstag eller bygg om till 4-link är då en möjlighet.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Luftfjädring

Glömde att hålla med tidigare inlägg. koppla ej ihop luftbälgarna på höger o vänster sida blir en omvänd krängningshämmare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Det kan absolut inte bli någon "omvänd krängningshämmare" Vilket ju då skulle bli en krängningsförstärkare. Slangarna till bälgarna har mycket liten innerdiameter så luften kommer att förflytta sig mycket långsamt mellan bälgarna när bilen försöker kränga, så inget speciellt l händer. Om man vill göra en sådan här installation riktigt bra skall man komplettera bilen med en bakre krängningshämmare och stötdämpare som är anpassade till luftfjädringens karaktäristik, som oftast är helt annorlunda än stålfjädrars. Sedan måste man skilja på en hjälpluftfjädring, sådan som de flesta satser på marknaden är, och en fjädring som kan bära mer eller mindre hela axellasten, och där bara ett fjäderblad lämnas kvar för att hålla kvar bakaxeln i läge. Så när man diskuterar att ta bort fjäderblad o.s.v. måste man veta betydligt mer om den luftfjädring som skall användas än vad som har skrivits här. ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Luftfjädring

Det kan absolut inte bli någon "omvänd krängningshämmare.Slangarna till bälgarna har mycket liten innerdiameter så luften kommer att förflytta sig mycket långsamt mellan bälgarna när bilen försöker kränga, så inget speciellt l händer. ;)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Montreal, din teori om långsam förflyttning av luften i slangarna och att inget speciellt händer, stämmer inte alls, dels så är det väldigt lite luft i bälgarna, några sekunders tryckning på en avluftningsventil tömmer snabbt en bälg genom flera meter slang och i pneumatiksammanhang så räcker 6m.m. Festoslangar till för att sätta en väldig fart på rätt stora cylindrar. Luft flyttar sig fort även i trånga slangar.
Luften från bälgen i ytterkurva strömmar faktiskt över till bälgen i innerkurva och hjälper lite till att lyfta upp karossen. Så det så.... :).

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Luftfjädring

Ja, var och en blir salig på sin tro?:) Jag föredrar också ett delat system, men man skall inte överdriva...?! :)
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Luftfjädring

Yrkesskada efter ca. 30 år med pys och tryckmaskiner :D.

Jankro.
Håller med Dej ,sidorna måste vare separerade för att det skall fungera annars händer det precis som Du beskriver.har monterat luft på två husbilar med gott resultat.
Samt i yrkeslivet haft både dragbilar och tungtrailar med luftfjädring.
Bernt
 
Toppen