• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har en fråga som säkert har svar i denna eminenta klub. När bilen ställs för några månaders stillestånd, skall man vidta något speciellt med luftfjädringen? Höja eller sänka, eller låta bli att göra något?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Mitt tips är:

Gör ingenting, men kontrollera lufttrycket i bälgarna med jämna mellanrum – och framför allt innan du tar bilen i bruk igen.

Pålle
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Vad säger manualen?

MVH
Hans
HeJ !
jag har fyra kanals VB air suspension.
Manualen säger " Ingen del av denna publikation får kopieras och/eller offentliggöras genom tryck" utan godkännande. av VB-airsuspension.
så det går tyvärr inte att besvara frågan.
Ett råd är att avlasta bälgarna genom att använda stödben samt att regelbundet kolla lufttrycket. OBS ej över 8bar.
BBa
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
HeJ !
jag har fyra kanals VB air suspension.
Manualen säger " Ingen del av denna publikation får kopieras och/eller offentliggöras genom tryck" utan godkännande. av VB-airsuspension.
så det går tyvärr inte att besvara frågan.
Ett råd är att avlasta bälgarna genom att använda stödben samt att regelbundet kolla lufttrycket. OBS ej över 8bar.
BBa
:)
Jag tror att om man gör som det står i manualen (utan att publicera eller offentliggöra på HBK :)) så funkar det säkert. Det verkar som rådet i inlägg 2 räcker långt.

MVH
Hans
 
S

Sören-6830

Guest
Är det Goldschmitts 4-kanalfjädring behöver man inte göra något alls (men brukar slå från kompressorn på vintern)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Köpte en svensk manual på Iveco Helsingborg (inte billig) tyvärr finns inget om luftfjädringen där. Luftflädring är tillägg, konstaterar man. Men tack för hjälpen, något har jag lärt mig.
 
Toppen