• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luftfjädring

Ewa & Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Nordmaling
HBK-Nr
17548
Medlemskap
2024
Vi har en Hymer B 698 Experince -17.
Vi funderar på att byta till luftfjädring X4.
Är det någon som har erfarenhet. Kostar
Ca120 000. Hur mycket bättre blir det.
Lars W
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Jag kan bara jämföra med treaxlad bil. På min förra bil hade jag Alkos comfortdämpare fram och vanlig torsionsfjädring bak på två axlar. På den nya så är det VB X4. Jag tycker inte att comforten är så mycket bättre. Bilen går väl som en turistbuss, svajar fram lite lätt. Största fördelen är ju alla individuella val man kan göra, höja och sänka och framförallt nivellering i våg vid parkering. Finns ju viss begränsning på nivelleringen.

Nackdelen är ju att bilen blir lite gungig när man rör sig i bilen vid parkering, det upplevde jag inte i den förra bilen. Känns nästan som om man skulle behöva stödben.

Hade jag haft valmöjligheten så hade jag nog valt bort luftfjädringen och satsat på hydrauliska stödben.

Det jag kan jämföra med är ju som jag sa en treaxlad bil som i grunden går mycket stadigt och med rätt dämpare fram får en mycket bra comfort.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Hur mycket bättre blir det.

Det är en skillnad som knappt går att beskriva med ord!
Mycket mjukare och lugnare färd, tar bort allt "småstuttigt" och skrammel i bodelen.
Det är ju inte för skojs skull de utrustar ambulanser med 4-Ch luftfjädring.
Jag har Goldschmitt 4-Ch., felfri funktion i 5 år, (150 000 km).

20191221_0259.JPG

Nivilleringen klarar mer än vad många tror.

Premiumpartner i Sverige är Hymer Center.

Idag behöver du inte själv komma ihåg att "trycka upp" fjädringen, för den går automatiskt upp i körläge när du rullar iväg!!
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hade för några år sedan möjlighet att provköra tre identiska 2-axlade Carthago med följande fjädring från Al-Ko
- helluftfjädring på alla 4 hjul, Premium X4
- helluftfjädring på bakaxeln, Premium X2
- slälvjusterande stötdämpare ALC, Automatic Level Control
Provkörde bilarna på en väg på ca 5 km med varierande underlag. Grus, asfalt, kurvor och raksträckor.
Mest värde för pengarna tycker jag att ALC gav. X4 gjorde att bilen svajade betänkligt när jag provocerade den på rak väg. X2 gav inte mer körkomfort än ALC men betingade ett betydligt högre pris.
Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det är skillnad på att provköra 5 km eller ha kört 150 000 km!

Det är skillnad på luftfjädring och luftfjädring!
Visst är det skillnad på körsträcka och olika märken fungerar säkert olika bra. Och jag har bara denna begränsade erfarenhet av just AL-KO’s olika alternativ. Förutom av den hjälpluftfjädring från AL-KO som jag själv har och har kört med i ca 50000 km. Men trots det så tror jag att det är få som har kunnat göra en direkt jämförelse på samma dag, på samma vägavsnitt, under loppet av 1,5 timmar mellan olika fjädringar på ”samma” bil. Tror inte att mitt subjektiva intryck förändrats av en längre körsträcka, snarare tvärtom.
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Men trots det så tror jag att det är få som har kunnat göra en direkt jämförelse på samma dag, på samma vägavsnitt, under loppet av 1,5 timmar mellan olika fjädringar på ”samma” bil.

Det får du ta med testingenjörerna på Goldschmitt som kört samma bana, med olika bilar och olika "fjädringsmärken" i minst 10 år!!
"Tro" räcker inte långt i Tyskland när det gäller teknik!

 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det får du ta med testingenjörerna på Goldschmitt som kört samma bana, med olika bilar och olika "fjädringsmärken" i minst 10 år!!
"Tro" räcker inte långt i Tyskland när det gäller teknik!
Nu har jag ju inte skrivit ett enda ord om Goldschmitt, så jag förstår inte ditt inlägg. Jag skrev om AL-KO som mig veterligt är ett helt annat märke. Sen är det ju så att alla inte har samma tycke och smak. Då skulle det ju bara finnas en typ av husbil med en typ av fjädring. Så lite tolerans för olika synpunkter och erfarenheter kanske inte skadar. Jag skrev dessutom att det var min subjektiva uppfattning att en viss ”fjädring” var mest prisvärd och det står jag för.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Al-Ko använder två system, det tyska Goldschmitt och Holländska VB. Jag tror,om man nu vågar använda det ordet, att upplevelsen i comfort skiljer beroende på vilken bil det sitter monterat på. Kör du en helintegrerad bil med en framfjädring som ligger i botten och sedan får prova en likadan med luftfjädring så upplever man nog en himmelsk skillnad.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så märkte jag inte någon euforisk skillnad på mina i princip identiska bilar med tandemaxel.
 
Toppen