• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luftfjäderben

Hymer 584

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Hej,
Har letat men hittar inga trådar om luftfjäderben. Undrar om man kan bara byta ut spiralfjäder mot luftbälga?
Hur mycket kan luftfjäderben påverka köregenskaper och komfort/bullernivå?

Hymer 584

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Tack för svar! Ok, ju mer jag letar och läser så förstår jag desto mer om att det inte är ngt enkelt... I teorin skulle man kunna "bara" passa in luftbälgar i vanliga fjäderben och fixa en styrenhet, eftersom de blir riktiga fjädrar och inte bara hjälpfjädrar. Känner att detta (för) blir bara en ritning på bordet men vill inte släppa tanken innan jag tar hjälp av den enorma kunskapen som finns i klubben.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Jag har helluftfjädring på min bil som är monterad från tillverkaren. Jag kan ju köra fjäderbenen manuellt om jag så önskar. Detta är ju användbart om automatiken strular. I princip så skulle man ju kunna montera fjäderben med luftbälg och sköta dom manuellt med en enkel kompressor. Problemet är ju att hitta lämpliga fjäderben som inte kostar skjortan. Vad jag vet så är det ju VB Air suspension och Goldsmith som finns till Ducaton och då kostar dom runt 20t styck.

Hymer 584

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Vad bra! Har du någon gång mätt hur stor spannet är mellan lägsta och högsta läget när du höjer och sänker framvagnen?

Hymer 584

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Alla dessa delar är svindyra men jag undersöker vad man får för pengarna... Det jag räknar med är bla högre komfort och viss grad av nivellering. Självklart inte lika mycket som riktiga nivelleringssystem men det kanske duger i de flesta fall. Använder du systemet för att stå plant?

Hymer 584

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2025
Ok, tack för svar! Då vet jag att jag iaf inte är helt ute och cyklar. Jag har bladfjäder bak och kan inte sänka hur mycket som helst men lyckas jag med fjäderbenen så antar jag att jag får större spann på framvagnen vid större lutningar. För bakdelen finns det en uppsjö av bälgar men det är svårare med fjäderbenen. Behöver ett par bra men inte så dyra. Ringde trailerservice men de har slutat med luftfjädring tyvärr.

Toppen