• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Luftfilter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
På min bil (Burstner Aviano) sitter luftfiltret väldigt svårt till. Fick ge upp att byta filtret. Någon som har nått tips på hur man skall få till det.....
 
Lösning
Är det en helintegrerad Fiat ducato så skruva bort balken över kylaren. Då blir brevlådeinkastet betydligt större. Balken är lätt att skruva bort . Klipp bort ev ett buntband till luftslangen/burken. Lossa klämmor till luftslangarna. Ev byte ut dom till vanliga slangklämmor. Dra upp luftburen och byt filtret.
Hej! Tack för ditt svar. Jag förstod nästan att det skulle vara så att man måste ta bort balken. Då är det bara att ta fram verktygslådan och börja skruva. Ha det gott å återigen.... Tack för hjälpen.

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min bil (Burstner Aviano) sitter luftfiltret väldigt svårt till. Fick ge upp att byta filtret. Någon som har nått tips på hur man skall få till det.....
Antar att det är en FIAT, luftfilterburken sitter fast med 3 bultar under i frambalk. lägg dig under bilen och skruva loss dessa då går det att sänka hela burken några centimeter.
När du lossat locket på filterbehållaren, finns det inte då utrymme att lyfta ur filtret? eller är det kupefilter??
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har närmast slutat göra egna slutledningar, det förekommer så ofta att uppgifter är ofullständiga, eller syftar på något helt annat, bättre att TS klargör vad som avses.
Ibland underlättar det också om man anger registreringsnumret för det fordon som frågan gäller.

Pålle
 

Stefanjo

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2024
Är det en helintegrerad Fiat ducato så skruva bort balken över kylaren. Då blir brevlådeinkastet betydligt större. Balken är lätt att skruva bort . Klipp bort ev ett buntband till luftslangen/burken. Lossa klämmor till luftslangarna. Ev byte ut dom till vanliga slangklämmor. Dra upp luftburen och byt filtret.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är det en helintegrerad Fiat ducato så skruva bort balken över kylaren. Då blir brevlådeinkastet betydligt större. Balken är lätt att skruva bort . Klipp bort ev ett buntband till luftslangen/burken. Lossa klämmor till luftslangarna. Ev byte ut dom till vanliga slangklämmor. Dra upp luftburen och byt filtret.
Det ska inte vara så komplicerat att byta ett enkelt luftfilter, då är bilen (påbyggnaden) felkonstruerad ,balken över kylaren finns inte på alla bilar.
Jag tror TS får göra ett nytt försök, innan han demonterar bilen
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Är det en helintegrerad Fiat ducato så skruva bort balken över kylaren. Då blir brevlådeinkastet betydligt större. Balken är lätt att skruva bort . Klipp bort ev ett buntband till luftslangen/burken. Lossa klämmor till luftslangarna. Ev byte ut dom till vanliga slangklämmor. Dra upp luftburen och byt filtret.
Hej! Tack för ditt svar. Jag förstod nästan att det skulle vara så att man måste ta bort balken. Då är det bara att ta fram verktygslådan och börja skruva. Ha det gott å återigen.... Tack för hjälpen.
 
Lösning
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen