• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luften på Nordnorges västkust

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har aldrig varit på Norges västkust. En sak som slår mig när jag tittar på fotografier från de trakterna är skärpan och de klara och tydliga färgerna. Skiljer sig luften i dessa trakter från luften i andra delar av världen; är luften så mycket renare där än på exempelvis svenska västkusten?

Förbryllad Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Svårt att säga men döm själva!
Denna webcam har väl inte världens bästa optik men vädret ser ut att vara bra i Åndalsnes just nu.

currpic.jpg
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Nordnorges vestkyst er lang. Den omfatter fylkene Nordland,Troms og Finnmark. (isfjorden ligger i Møre og Romsdal, et fylke som ligger lengre sør) Det er vel slik at folk helst tar bilder når det er pent vær og i nordnorge skifter ofte været raskt.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Luften på Nordnorges västkust

:) Hei.

Vestkysten av Norge er Rogaland - Hordaland - Sogn og Fjordane.

Legger ved to bilder for å vise hvor fantastisk det er her rundt Bergen :)

Sommerbilde er fra juli måned, på vei ut i havet forrut. Det andre tatt fra terrassen
19/2 kl. 1740.

Hilsen Atle.
 

Bilagor

  • IMGP0322.JPG
    IMGP0322.JPG
    2,3 MB · Visningar: 4
  • Solnedgang 0209 002.jpg
    Solnedgang 0209 002.jpg
    2,3 MB · Visningar: 3
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Slik ser det ikke ut på Vestlandskysten i dag. Bor i Bergen. Nå var det slik at overskriften i tråden var Nordnorges västkust.
 

Essal

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2024
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Jag har bott och arbetat i nord Norge (Hammerfest) i 5 år och jag tycker att luften är helt annorlunda och tycker nog att mina foton blir klarare, men kanske bara är en inbillning

Lasse
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Svårt att säga men döm själva!
Denna webcam har väl inte världens bästa optik men vädret ser ut att vara bra i Åndalsnes just nu.

currpic.jpg

Hmmm...Knarrevik... jag beundrar dig verkligen för dina höga kunskaper, men nu börjar jag undra....är du eller möjligen din ajfån utrustad med mörkersyn också????
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Det er ikke mye luftforurensning langs kysten av Nord-Norge, var tidligere et stålverk i Mo i Rana og så er det utskipningshavnen til LKAB i Narvik. I dag har en statoil sitt anlegg på Melkøya utenfor Hammerfest for prosessering av naturgass - det var vel det som er av tungindustri om en ser bort fra grenseområdet mot Russland som er forurenset fra Nikkel.

Så Jappe i denne sammenligningen er luften på den svenske västkusten skitten! Men reis opp å se selv - du kan oppleve dimma, men og luft som er krystalklar - regn som kommer fra alle retninger også nedenfra er heller ikke uvanlig. En ting har en nok av i det nordlige Norge og det er vær.
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Sen har dom inte råd att röka eller steka i smör så där blr det inga föroreningar ,resten av skiten blåser över till England därav den rena luften i Norge.
 
Senast ändrad:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Luften på Nordnorges västkust

Sen har dom inte råd att röka eller steka i smör så där blr det inga föroreningar ,resten av skiten blåser över till England därav den rena luften i Norge.

Där har vi förklaringen! :)

Men faktum är att luften upplevs klarare och färgerna kyligare när man kommer med färjan från kontinenten i Sverige. Det är en markant skillnad. Luften är renare och sikten bättre.
Det beror antagligen på att det finns mera utsläpp genom skorstenarna på kontinenten än här i Norden.
Hamnar man vid Norges kust och i Nordnorge så finns det ingen tung industri som förorenar luften.
Efter en kallfronstpassage är sikten i Norden ca 300 km. Det vet vi alla som är (har varit) piloter. Strax söder om Gävle kan man då i flygplanet t. ex. se Vattenfallsbyggnaden i Vällingby.
Det är inte bara luften utan även vattnet i havet som verkar renare och klarare längre norröver.
 
Senast ändrad:
Toppen