• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Luft i varmvattnet

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Har problem med att varmvattnet behöver en stunds med att bubbla och fräsa innan det kommer fram till kranen. Då kommer varmt vatten, upplever det som att detta behövs luftas. Kallvattnet rinner på som vanligt men varmvattnet är omstart varje gång vi tar varmvatten.Vet inte om en backventil är kass eller om beredaren frusit i vinter. Finns det backventil på varmvattnet? Bilen är en Kabe Travelmaster 750 årsmodell 2007.
 
Lösning
Nu efter ca 8-9 timmars jobb med att stänga av, fylla. Proppa alla blandare, kolla värmepannan har jag hittat felet. I vattentanken, precis efter att röret kommit in tanken finns en backventil och sedan en 90° vinkel sedan kommer en dränkbar pump. En packning/ gummiläpp hade vridit sej och var på väg ut. Så ni som har en Kabe med pump i tanken och har problem med luft vid tappvattnet. Kolla först backventilen....

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jovisst så brukar det var, det fräser och kommer vattenånga. Gissar att vattnet närmast gaslågan i vatten beredaren sjuder och det bildas ånga. Jag har aldrig oroat mig för detta.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Luftar du beredaren när du fyller vattensystemet?
Dvs man låter kranarna stå i varmvatten läge medan man fyller upp beredaren.
Det ska spotta och fräsa en liten stund innan vattnet kommer.
Har du luft eller vattenburen värme?
 

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Luftar du beredaren när du fyller vattensystemet?
Dvs man låter kranarna stå i varmvatten läge medan man fyller upp beredaren.
Det ska spotta och fräsa en liten stund innan vattnet kommer.
Har du luft eller vattenburen värme?
Hej, jag har vattenburen värme och kört på el i helgen. Jo vi har öppnat kranen till varmvattnet och låtit det vara en liten stund tills strålen är jämn. Och när vi tar varmvatten nästa gång bubblar, skvätter och sörplar tills strålen är jämn igen. Precis som man luftar element, så nånstans kommer det in luft.
 

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Jovisst så brukar det var, det fräser och kommer vattenånga. Gissar att vattnet närmast gaslågan i vatten beredaren sjuder och det bildas ånga. Jag har aldrig oroat mig för detta.
Tack för ditt svar, men vi har kört på el och det är inte att det är varmt utan att det inte kommer något varmvatten först utan sörplar och pyser innan det börjar skvätta och bubbla med varmvatten.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Kan vara den här ventilen som inte tätar.
Om du har tryckvatten pump är det mycket troligt att membranet i pumpen läcker och tar in tjuvluft isåfall
måste du byta membran alt ny pump
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har en 07 Kabe och min sugpump finns på toa under en lucka i skåpet i golvet under tvättstället, alltså elkablar till kranarna. Ventilen som Stanton hänvisar till fick jag byta också. Kolla i garderoben och ta bort täckskivan över Aldepannan som står där, du ser ventilen mellan pannan och ytterväggen.Plasten i ventilen blir väldigt spröd med åren och till inga stötar.
Mvh
Matti
 

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Har en 07 Kabe och min sugpump finns på toa under en lucka i skåpet i golvet under tvättstället, alltså elkablar till kranarna. Ventilen som Stanton hänvisar till fick jag byta också. Kolla i garderoben och ta bort täckskivan över Aldepannan som står där, du ser ventilen mellan pannan och ytterväggen.Plasten i ventilen blir väldigt spröd med åren och till inga stötar.
Mvh
Matti
Hej, tack för ditt svar. Då finns det lite möjligheter att leta efter. Jag skall se efter imorgon kväll. Tack
 

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Det finns mycket riktigt en pump under handfatet i wc-utrymmet. Men är pumpen både för varmt och kallt vatten? Det är bara varmvattnet som drar " tjyvluft" och kan det vara två membran i pumpen? Eller kan det sitta backventiler i pumphuset?
 

Skyum

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Härryda
HBK-Nr
29505
Medlemskap
2023
Har en 07 Kabe och min sugpump finns på toa under en lucka i skåpet i golvet under tvättstället, alltså elkablar till kranarna. Ventilen som Stanton hänvisar till fick jag byta också. Kolla i garderoben och ta bort täckskivan över Aldepannan som står där, du ser ventilen mellan pannan och ytterväggen.Plasten i ventilen blir väldigt spröd med åren och till inga stötar.
Mvh
Matti
Någon som har en bild på ventilen för jag har kollat men haft svårt att hitta något som kan likna en ventil?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det finns mycket riktigt en pump under handfatet i wc-utrymmet. Men är pumpen både för varmt och kallt vatten? Det är bara varmvattnet som drar " tjyvluft" och kan det vara två membran i pumpen? Eller kan det sitta backventiler i pumphuset?
Det är samma pump för kallt och varmt vatten.
Pumpen trycker in kallt vatten i beredaren när du tappar varmt vatten.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi hade ett liknande problem på väg till Spanien januari 2019, efter att kommit i väg sent och varit hemma i vinterväder ett par månader.
Kranarna spottade hur jag än luftade.
Köpte ny pump med filter som jag bytte.
Sen fungerade det.

Detta är den gamla pumpen.
DSC_3386-2524x4487.JPG
När jag synar fotot, så ser jag det finns sprickor i plasten på filterkåpan. Den vita delen nedanför pumpen.
Det är en frostskada.

Troligtvis var detta problemet med tjuvluft.
Då filtret sitter på sugsidan och inte på trycksidan, så har det inte läckt ut vatten, men sugit luft.

Så kanske jag bytte pumpen i onödan.

Så sitter där ett sådant filter så kolla detta innan du byter pump.

Hälsn. Krister
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När jag synar fotot, så ser jag det finns sprickor i plasten på filterkåpan. Den vita delen nedanför pumpen.
Det är en frostskada.

Troligtvis var detta problemet med tjuvluft.
Då filtret sitter på sugsidan och inte på trycksidan, så har det inte läckt ut vatten, men sugit luft.
Det var så jag lärde mej att man skruvar loss filtret inför vinterförvaringen. Mkt vanligt problem enligt Bossings :spinny:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det var så jag lärde mej att man skruvar loss filtret inför vinterförvaringen. Mkt vanligt problem enligt Bossings :spinny:
Jag har alltid lossnat filterkåpan litegrann tidigare, men det har inte räckt för att tömma vattnet.
Numera skruvar jag av det helt varje gång jag inte använder bilen vid frysrisk.

Denna slangen och filterkåpan ,röd ring
lossnar jag.
_20210326_183204.JPG
Det gäller att komma ihåg och sätta dit allting när det är tid att fylla.

Krister
 
Senast ändrad:

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.707
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Någon som har en bild på ventilen för jag har kollat men haft svårt att hitta något som kan likna en ventil?
Jo länken som Lars N här ovanför visar just ventilen på aldepannan den sitter ju på pannan mellan pannan och yttersidan av husbilen och en liten bit ner från ovandelen, har du kollat där! Min ventil hade gått av precis i vinkeln och drog då tjuvluft när man ville ha varmvatten. Kanske på pga av skakiga vägar, vem vet och bra jag upptäckte det för när man öppnade varmvattenkranen så droppade det från den trasiga ventilen ner på golvet. Fick sanera där och körde med en avfuktare några dygn. Så kolla lite mera bakom pannan så det inte är läckage där, eller har läkt!
Mvh
Matti
 
Toppen