• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft fjädring

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer 598 final edishen
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej
Har nyligen köpt en Hymer 598 med förstärkt fram vagn har en hel del vibrationer som visserligen blivit mindre efter 100 mil.
Enligt hymer inget fel på bilen den går hårt funderar på att montera 4 kanal luft fjädring efter som det är dyrt så undrar jag om någon känner igen problemet och har erfarenhet av att detta ger en mer vibrations fri bil förutom att det ökar komforten.
MVH
 
S

Stråken

Guest
Har dom kollat att däcken är runda? När jag köpte min husbil årsmodell 2013 i
December, var det så kallad ståplatta på bakdäcken, den vibrerade mycket i början, men det gick över med tiden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan.
Viberationer...Vibrerar ratten eller känns det i själva bilen.
Rena vibrationer beror ju på obalans i något, eller däck som inte är ok. och inte på för hård fjädring.
För hård fjädring och hårdpumpade däck blir ju stötigt och hårt. Men vid obalns/vibrationer, särskilt på slät väg så har ju fjädringens hårdhet bara ytterst liten betydelse för att fortplanta viberationer.
Vibrerar ratten så har fjädringen i stort sett ingen betydelse.

Att börja med att få däcken kontrollerade på en däcksfirma vore nog bra.

Det är fler än du som har skrivit om vib. i nya bilar.

M.v.h. JANKRO.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
JANKRO skrev:
Hejsan.
Viberationer...Vibrerar ratten eller känns det i själva bilen.
Rena vibrationer beror ju på obalans i något, eller däck som inte är ok. och inte på för hård fjädring.
För hård fjädring och hårdpumpade däck blir ju stötigt och hårt. Men vid obalns/vibrationer, särskilt på slät väg så har ju fjädringens hårdhet bara ytterst liten betydelse för att fortplanta viberationer.
Vibrerar ratten så har fjädringen i stort sett ingen betydelse.

Att börja med att få däcken kontrollerade på en däcksfirma vore nog bra.

Det är fler än du som har skrivit om vib. i nya bilar.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om det är lika som innan även fast du bytt däck/fälgar så finns det inte mycket mer än bromsskivorna som snurrar förutom naven.
Förr var det vanligt med slarvigt tillverkade och balanserade bromsskivor, men man kan väl hoppas att det inte sitter sådant skräp även nu, på en ny Ducato.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen