• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Luft förtält

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Jag undrar om någon vet vart man kan köpa ett uppblåsbart förtält med monterings höjd 320cm?
Jag har endast lyckats hitta med monterings höjd upp till 265cm. eller kan man lösa det på något annat sätt ?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Bättre med lite för högt än för lågt tält. Står man i sluttning och behöver köra upp på klossar på högersidan kommer de extra centimetrarna väl till pass.
Har du ingen möjlighet att montera en extra skena längre ner på bilen och fästa tältet i? Blir ju klart jobbigare att nå upp men jag vet de som har det så och tycker det fungerar bra.
 
Senast ändrad:

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Skulle definitivt vilja avråda från att använda markisen som 'lyftkran'. Det krävs minst 3 personer att lyfta markis plus tält på ett varsamt sätt. En som vevar och två som med långa stänger stöder markisens armar underifrån. Många gånger går det heller inte att få in markisen helt utan den hänger litet utanför kassetten och detta frestar på mekanismen. Om man använder markisens skena som fäste kommer dessutom lufttältets stödkanaler inte att stöda mot något utan hänga i luften! Går visserligen att ordna med 'kuddar' men knöligt att få dit. 'sprayhoodskena' som passar finns i båttillbehörsaffärer. Enkelt att skruva fast med lämpligt marint tätningsmedel vid skruvhålen.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej
Limma en Kederlist nedanför markisen så kan du ha markisen ute ovanför tältet , förhindrar kondens samt skyddar tältet.
Så står vi under lång tid i Spanien , fungerar toppenbra. Använd PL 400 som lim , sitter som berg.
// Bosse
 
Toppen