• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Luffa runt med husbil...

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Har följt en hel del trådar med tips om ställplatser i Sverige.
Många platser är bra men det blir ibland lite enahanda..känns som vi nästan vill undvika alla populära spots för att istället hitta nya.
Är inte ide'n med att åka husbil att utforska nya ställen. Hitta nya platser och upplevelser.
Bryta lite ny mark och undvika trängsel. Kanske ett avbrott från det vanliga.
Har hamnat på sk kända ställplatser och känner ibland att skillnaden på en liten camping och en stor ställplats är marginel. Priset ligger i samma nivå men det är tätare mellan bilarna på ställplatser.
Vår erfarenhet är att många vill stå tryggt.
Ok ! Mänskligt men är det tryggare att tränga ihop sig på en ställplats än att söka en naturplats och njuta av stillheten. En tanke...Glad Påsk

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Luffa runt med husbil...

Det finns massor med fina platser, som är bra mycket trevligare än ställplatserna, men vi prioriterar olika.
I helgen ska jag till en, där vi oftast är ensamma, men ingen el, wc eller tömning förstås (men det har vi i husbilen)

boanke

FD HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021

Håller med sonic, som nybliven husbilsägare så blir man ibland lite förvånad.
På en del ställen står husbilarna lika tätt och är lika många som på ett koloniområde. Var och en gör ju som den vill, men man kan undra var tjusningen och lugnet finns med att packa ihop sig så. En generalisering, jag vet, och får kanske en bassning nu.:mcride:

F

F.d. 55374

Guest

Hej.
Hoppas det är OK med en liten urspårning. Såg att du har en tråd om Portugal.
Har därför en liten undran. Många åker till Spanien/Portugal när man ser bilder
på hur man står hoppackade på en grusplan, gör man det frivilligt eller finns
det inga alternativ, typ naturplatser att övernatta på.

Tommy R

F

F.d. 29954

Guest

Nu så pillar du på känsliga områden Sonic. Kan bli livat...

Min "analys" då jag funderat detta är, att mer parten av dessa husbilsåkare är inte äventyrare eller upptäcksresande så som man tror att husbilslivet är idealiskt till.

De är flyktingar. I sin jakt på ordning och reda, stil och status, har de skapat en olidlig och kvävande hemmiljö som de måste fly ifrån för att inte mentalt kvävas. Det är det det hela handlar om. Om du tänker saken från den vinkeln och läser forumets olika inlägg så märker du att många lider av trångsynhet. Det är inte mycket du får avvika från "main street" i dina åsikter. Påhopp direkt. När dessa människor blir pensionärer, ofta lite i förtid, så begriper man, att med den mentaliteten stannar klockorna där hemma. Vad skall de göra för att döva tristensen? Åka husbil! Men de kan inte frigöra sig från inlärda vanor och därför försöker de skapa samma "radhusmiljö" överallt de är. Kännetecknen är selektion av olika slag.

De beter sig som mobbande småflickor i grundskolan. De petar på sin offer bara lite grann, precis så lite att man kan inte göra sak av det. Men sättet skapar en obehaglig exluderande stämmning. Många blir märkta för livet.
Min personliga åsikt om detta "folkdrag" är att det kanske är Sveriges största nackdel som nation. Annars en paradis, men sedan detta mobbande som pågår från skolan tills man pensioneras.

Nu ruskar "svenne" på huvudet och vill inte medge att det är så det är, tyvärr. Men frågar man vilken annan nationalitet som helst, som vistats i landet några decennier så får man en annan svar. Det är något kyligt med svenskar, distancierat, avståndsskapande. Det enda sättet de kan umgås är då med rituella fraser och med alkohol, kanske också med rigid välkänd tema. I intellektuella kretsar behöver de en "kontrapunkt", en avvikare. Deras fribiljett från ovan sagda.. (smarta pojkar..)

Nu skrev jag det här inlägget så att varje angripare får det lite svårt med sin egen ståndpunkt. De som är mer flexibla och söker omväxling och rekreatur med sin husbilsåkande förstår precis vad jag menar, de andra vill inte skylta med sin exluderande livstil. Möjligen gör de attacker från en förment sårad nationalkänsla, men det borde vara för genomskinligt även för dem... Vi får se, men ämnet borde ventileras ordentligt, detta beteende drabbas faktiskt mer svenskar än någon annan..

Förresten, mitt i mellan allt substilt skit, glad påsk! Krama nu era närmaste ordentligt, så att det är någon mening med det, inte så som man kramar främlingar både tid och otid överallt i samhället..(händer bara i Sverige).....;)

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Hej.
Hoppas det är OK med en liten urspårning. Såg att du har en tråd om Portugal.
Har därför en liten undran. Många åker till Spanien/Portugal när man ser bilder
på hur man står hoppackade på en grusplan, gör man det frivilligt eller finns
det inga alternativ, typ naturplatser att övernatta på.

Tommy R

Hej Tommy.. Jag förstår din undran eftersom både du och jag är vana att stå fritt på naturplatser och kanske främst söker den möjligheten.
I Portugal finns det platser att stå på utan trängsel..hänger lite ihop med vilken tid man väljer att åka. Trycket är hårt med många bilar från Frankrike och Tyskland. Hörde nu att i Portugal skall man strama upp och förbjuda husbilar att stå vid parkeringar anslutna till kända stränder. Har åkt i Spanien för några år sedan, där upplevde jag att det var svårt att hitta fria platser vid kusten.Dom finns men inte lätta att hitta...
Gav man sig av upp i bergen så fanns mer möjligheter. Tror också att intressen styr, är man intresserad av barer, restauranger så minskar utbudet på fria naturplatser om man inte vill stå på en parkeringsplats.

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Svar till BigSpender...
Tack för ditt intressanta inlägg.. tror att du tryckt på en del ömma tår
Jag har en tes att de flesta som börjat åka husbil har en romantiskt bild från början om det fria livet och att resan skall bli ett äventyr...den bilden faller snabbt om man läser många trådar på forumet. Man pratar istället om inbrott, asfaltläggare, dyra campingar, vilken bil som är bäst, och ägnar viss tid till att klanka på inlägg osv, allt skall vara gratis, om det beror på det svenska kynnet låter jag vara osagt.
Allt är inte svart...Husbilsklubben är en guldgruva att hitta tips, nya platser och bilder...fantastiskt.
Önskar alla ett nytt kanske lite mer äventyrligt husbilsår.

Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024

Att försöka förklara för BigSpender den gemenskap och kamratskap som kan uppstå när man träffar gamla och nya vänner på en ställplats är nog omöjligt med den trångsynthet han verkar besitta.

Alla som till exempel varit på Lergökaträffen eller andra träffar vet vad jag talar om, att då sitta och läsa tunga studier i psykologi och sätta epitet på de deltagare som har en trevlig helg tyder på att något saknas i ens liv.

Kan för mitt liv inte förstå att alla måste göra lika hela tiden utan långa haranger om att man beter sig som en mobbad skolflicka eller liknande,att sedan skriva lite provocerande tycker jag är lite kul för det mesta.

Då du inte vill ha svar på din provokationer BigSpender undra jag om det inte är bättre om du startar en tråd som förslagsvis heter "BigSpender, s monologer"?

Ditt tänkta svar att mitt inlägg är självmarkerande kan du bespara mig ifrån, men du skulle kunna anmäla dig till Lergökaträffen och se att det jag påstår pågår i det verkliga livet vi har riktigt trevligt på träffarna även att vi står som packade sillar.

lars

F

F.d. 29954

Guest

Att försöka förklara för BigSpender den gemenskap och kamratskap som kan uppstå när man träffar gamla och nya vänner på en ställplats är nog omöjligt med den trångsynthet han verkar besitta...........................

Jag förstår att du känner dig träffad, men så gör alla "amatörer" som inte syslat med psykologi. Meningen är inte att angripa individen utan att skönja mänskliga mönstren. De brukar ju inte stämma 100% på någon, men ger en förklaring till massans beteende. Därifrån kan samhällsplanerare göra framsteg för att minska skevheter i det moderna samhället. Som du förstår finns där människor som tycker att Bingo lotto och korsord ger inte tillräckligt innehåll till livet. Jag tycker du låter nästan som John Cleece i Folty Tower när du ångar på om egna monologer. Du är väl kronologiskt vuxen?

Att jag inte skulle uppskatta träffar med gamla eller nya bekanta på ställplatser eller någon annanstans är nonsens, vi fricampare och äventyrare uppskattar mycket det sociala livet men kanske på ett annat sätt. Jag kan ju inte tala om för andra, men jag har ingenting emot kommunikations nivå 1, ( typ goddag yxskaft, hur var vädret?) Men det måste så småningom leda vidare till djupare samtal, istället för status mätning. Med vissa ytliga människor kommer aldrig längre än så, och då får det för min del vara. Livet är för kort och det finns verkligen många intressanta människor där ute. De behöver inte vara akademiker eller högutbildade karriärister med mycket pengar, men de är ofta ärliga och rätt framma, man behöver inte gissa var de står, och sällan fördömmer de andra hundar efter håren...

Toppen