• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lt 35 - hur är den som husbilschassi?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Nu och då dyker det upp nån "fin" HB från mitten - slutet på 80-talet som är byggd på Lt 35 chassit.
Hur är det som HB-chassi??

Vilka olika motoralternativ fanns i mitten - slutet på 80-talet??
Lt 28, 31 och 35 - är det uppgraderingar eller fanns de paralellt och är helt olika chassin? Är det olika storlekar/tyngd eller vad?
Vilka år tillverkades de?
Något att se upp med på Lt 35-chassit?

Tacksam för svar.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025
Sv: Lt 35 - hur är den som husbilschassi?

Min första husbil var byggd på LT 35/1976. Bensinmotorn 75 hkr var alldeles för svag för en alkovbyggnad. Den hade tvillinghjul bak. Den var väldigt stabil på hal väg. Mycket rostarbete under hytten. Motorn tillgänglig i hytten med förgasare,kamrem tändsystem etc. Jag undrar om inte siffrorna har med vikten att göra.
Jan-Evert

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Tack för infot - hade hoppats på mer info - den borde väl vara ganska så vanlig som HB-chassi på 80-90-talet.
Rost under hytten?
Var - på bärande delar eller annat?

Tacksam för mer info. :)

Y

Yjons

Guest

Hej Patrik!
För femtontalet år sedan inredde jag en LT31 med förhöjt tak som husbil. Den körde vi med i tiotalet år mellan Mainau och Lofoten. Fungerade alldeles utomordentligt bra men maskinellt hände saker hela tiden som jag inte orkade med. Den var försedd med en sexcylindrig diesel. Ingen racerbil men den knallade på bra. Jag sålde bilen till en som var duktigare en mej att skruva och bilen går fortfarande. Om du vill veta mer så får du gärna ringa 0142/41833 Yngve Jonsson

F

F.d. 15832

Guest

Jag har nyligen köpt en LT31 med bensinsexa, som bara gått 6900 mil och som blivit ordentligt rostskyddsbehandlad flera gånger av Miljöförvaltningen som först ägde den och där man använt RIKTIGT isoleringsmtrl bodelen, istället för den helt värdelösa frigoliten. Detta är något att se upp med!!!

Har alltså ännu inte så många egna erfarenheter, mer än att jag hört att många tycker att det är en ypperlig bil att bygga på och att det sällan är något som krånglar. Drivlinan ska också vara väldigt hållbar har jag hört.

Tror att LT31, är att föredra, framför LT35 med sina dubbelhjul.

Bilens längd på 5,20m gör att den går som personbil på färjor och broar, även om man hänger på en gasolkoffert bak.

Som sagt, ingen kanonkula, men tuffar på, stadigt och bra.

Tror därför att den varmt kan rekommenderas.

Mvh
Rolle

Y

Yjons

Guest

Gratulerar. Du får vara lite försiktig med gasen för bensinmotorn är lite törstig. I övrigt är LT-n precis lagom och lätt att bygga i. Trots att vi numera kör omkring i en 7-metersbil saknar jag LT-n ibland.

Toppen