• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LT-31? Är det nått att ha?

F

F.d. 17190

Guest
Hej. Ny i gamet:)..
Funderar på att köpa en gammal LT-31 -81:a som är husbilsbyggd.
Någon som kan något om dessa och vad ska man tänka på?
Vore tacksamt för lite åsikter och "kunniga sådana oxå":yes:..
Andra tips på billigare modeller(max 50") ...Vill ha alkov.
/Micke

F

F.d. 24414

Guest
Sv: LT-31? Är det nått att ha?

Jag har arbetat en del med denna gamla LT-serie och en del saker är lite jobbiga.
Motorn sitter "mitt i bilen" och man lossar en huv mellan stolarna för att komma åt en den, om man måste ut med motorn får man jobba en del då den tas genom ena dörren.
På den tiden jag jobbade med dessa var de inte min favorit då det var ganska trångt.
Jag ogillade alltså inte dessa för att bilarna var dåliga sett till kvalitè men för att vissa saker satt lite illa till för mig som mekaniker.
Sedan är frågan vad det är för motortyp då det finns en del varianetr, D6 var vanligast i de bilar jag jobbade med.

Men på så här gamla husbilar spelar nog bildelen den mindre rollen, det är bodelen som kan kosta massor av tid och pengar att fixa till.
Så bodelens skick, tillverkare och utförande betyder enligt mig mer än vad dragbilen heter.

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Hej,jag har en Lt-31-77,som är påbyggd i mitten av 90-talet.Det sitter en D6-a i den.Jag köpte den 2001,så jag har haft den några år.Turbo var det första som monterades när jag köpt den,fick alla delar med när jag köpte bilen,behövde bara komplettera med några rör o slangar.Sen böt jag bakaxel då den var alldeles för lågt växlad.Du skall inte förvänta dig en racer.Vill inte rekommendera dig att köpa om du har tummen mitt i handen,köper man en så pass gammal bil får man räkna med en hel del skruvande eller verkstadsbesök.Om du tänker åka långt ner på kontinenten så är det nog inget att rekommendera,vi har varit i Norge o Danmark som längst.Den är ju billig att äga pgr.av ålder.Vi är nöjda med bilen,den uppfyller våra behov./Uffe:yes::mcride:

F

F.d. 17190

Guest

Hej o tack för svaren...
Motorn är en 2liters bensinare som enl.ägare nu ibland får värmeslag efter några timmars körning,startmotorn vill inte vara med när den gått en längre tid.
Byta eller renovera,det är frågan...
Bilen besad o godkänd gör fyra och ska ha toa,gasspis,flaska,markis, MM,mm. Begärt pris 40000:-...Rätt nivå?

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Hej

Vi har en LT-31a 1984 års modell med en 6 cyl. bensinare som drar 1.3 liter per mil vid 70 -75 km/h, har man en Lt får man inte ha bråttom:)
vi har haft henne i några år nu och åkt till Kroatien 2 gånger .en tur runt Östersjön. runt i Polen. ett antal resor till Danmatk och Tyskland och en Resa till venedig
Tycker det är en robust bil och en arbetsmaskin. men mycket seg i uppförsbackarna.
Men det är klart lite kärlek får man lägga ned på den för att hålla dem i trim
Har bl.a bytt
Kamrem
Hjullager
ventiltätningar (den drog 1 liter olja per 100 mil innan)
Ljuddämpare
lagat div rost
bytt stolar
bromsar
m.m

kort sagt det finns alltid något att göra

Har nu börjat titta efter en "riktig " husbil på beg.marknaden i Tyskland

Lycka till
Roffe

Uffe A-son

HBK Medlem
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2025

Jag tycker att 40000 är i högsta laget.Om någon kom o bjöd mig det för våran så skulle jag nog slå till direkt.Det är som Bäckmark skriver att bodelen bestämmer priset./Uffe:p:mcride:

F

F.d. 17190

Guest

Varit o kollat på den...inget vatten i pannan. Fullt med vippströmbrytare. Ev. Fukt i alkoven.fastskruvade sidofönster. Han visste inte om gasspis/panna funkade. Mm.mm
Får nog ta en riktig funderare.nyrollad på utsidan.
Går ner till 35000:- vid snabb affär...
Men jag e osäker på den..

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det finns ett tiotal LT31 på blocket från skrot, 2000:- till riktigt fina 61000:- det finns nog ingen anledning att köpa ett renoveringsobjekt för 35000:- :)

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021

Är det nått att ha?

Svar NEJ.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det var ju tydligt, men jag håller inte med, jag tycker att det finns mycket trevliga husbilar byggda på LT31, inte minst de "plåtisar" med högtak som finns, alla faciliteter på väldigt liten yta. Mekaniken är ganska skottsäker, det enda är väl att motorerna är ganska trötta/törstiga eller både och. Ett motorbyte till en modern diesel plus lite ljudisolering och det skulle bli en riktigt trevlig bil. Skattebefriade är väl de flesta också! :)

F

F.d. 17190

Guest

Jo motorn är väl bytt till en som rullat ca 20000 mot karossens 42000mil...men ,jag tror att jag letar vidare mot något lite nyare och i bättre skick..

Toppen