• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG - Tankning av respektive Fyllning av Gasolflaska

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Tack
Det gällde påfyllning av gasoltub, heter tydligen FVF inte LPG.
Det var inte på så många ställen som det fanns sådan möjlighet.

Snarken 2
 
F

F.d. 14324

Guest
Heter och heter, vem vet egentligen. Jag valde FVF som förkortning för Fyllning Vanlig Flaska i den kartan och Lpg där man kan tanka fasta tankar.
Men jag håller med, det är inte direkt nån uppsjö av platser där man kan fylla vanliga flaskor i lösvikt.

Mvh jocke

Filtrerat på bara FVF i kartan så får man en hygglig översikt om läget i Sverige

Screenshot_20200503-101650.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det gäller ju att vi tillsammans fyller på med info...
Flaskfyllning finns även på
Skepplandagasol.se
Gasoldirekt.se. I Fjärås
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
I Norge er det flere kjeder som har fylling av løse flasker på alle sine plasser i arbeidstid, normalt 5 dager i uken 9 til 16. De vanlige bensinstasjonene har bytte av flasker og/eller tanking av LPG. Disse kjedene fylling av flasker og tanking av LPG. Tanling er ofte selvbetjent og tilgjengelig 24/7.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det gällde påfyllning av gasoltub, heter tydligen FVF inte LPG.

Det kan leda till förvirring när man använder hemmagjorda förkortningar (FVF kan till exempel betyda Fiskevårdsföreing).

LPG (Liquefied Petroleum Gas) är den internationella benämningen för gasol – således både den gas som fylls i våra "utbytesflaskor" och den gas som vi tankar i våra "tankflaskor".

Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Det kan leda till förvirring när man använder hemmagjorda förkortningar (FVF kan till exempel betyda Fisevårdsföreing).
Håller med dig, har du något förslag på bättre benämningar för "fyllning vanlig flaska" och "tankning fast tank"?
Det är där man måste få till en fungerande uppdelning i en karta som den jag bygger på emellanåt, MyLpg har inget behov av en sån uppdelning då de i princip bara riktar sig mot dem med fast tank.
Jag lutar åt att använda FVF och TFT i min rullande prototypkarta, då kan man skippa LPG totalt sett för den benämningen är ofta ett upphov till förvirring.

mvh jocke
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
”Jag lutar åt att använda FVF och TFT i min rullande prototypkarta, då kan man skippa LPG totalt sett för den benämningen är ofta ett upphov till förvirring.”

Nej, nej. Låt LPG vara kvar som benämning. Visst, det står för samma sak som handelsnamnet Gasol. Samtidigt använder resten av Europa LPG som benämning för LPG-system, på tankstationer. Då känner vi igen oss, vi som har LPG- system flaskor. Snälla, hitta inte på någon ny benämning. Om det funkar för 46,432 LPG Stations, så skall det väl funka för oss?
 
F

F.d. 14324

Guest
så skall det väl funka för oss?
Man kan ju tycka det, men den här diskussion och begreppsförvirringen börjar kännas så pass bekant för mig att jag funderar på en alternativ lösning som förhoppningsvis fungerar, oavsett vad man har för preferenser.
 
F

F.d. 4220

Guest
Vi som inte har fasta tankar kan förmodligen inte använda generella LPG stationer. Så någon sort av differentiering behövs. LPG och LPG-F (för flaska) kanske?

Ny ägare i Skepplanda, samma plats men nya öppettider och nytt telefonnummer

Vad bra att de har öppet på lördagar nu! Då kan vi passa på och fylla när vi hälsar på vår dotter (när det nu går att göra igen).
 
F

F.d. 14324

Guest
LPG och LPG-F (för flaska) kanske?
Det tekniska i kartan bromsar en sådan namnsättning.
MapHub har en rätt effektiv sökruta för ord/taggar i beskrivningarna, med två olika namn så fungerar det hyggligt.
Skriver man fvf (fyllning vanlig flaska) i sökrutan visas alla platser på kartan med just det ordet/taggen, från alla grupper/lager.
Likadant för lpg, skriver man lpg så visas alla platser med ordet/taggen, från alla grupper/lager.
Lpg och Lpg-F skiljer sig för lite åt, en slagning på lpg skulle visa platser med bägge namnen/taggar.
Lpg-F skulle fungera men enbart i kombination av ett annat namn än Lpg för platser som fyller fasta tankar.
Varför inte FS (= FyllningsStation)?
Det skulle väl fungera hyggligt för ganska många av våra ställen vi kan fylla gas på, men inte för alla.
Det är också det jag vill kunna särskilja på nåt enkelt och effektivt. samt gärna ett lätt förståeligt sätt, för att minska på potentiell förvirring för användarna.
I grunden kan man väl säga att det finns två sorters ställen att fylla gasol/Lpg på:
Antingen fyller de på flaskor, eller så fyller de på tankar.
Eller så klarar de av bägge sakerna.
Det är det jag vill att man på användarnivå enkelt ska kunna filtrera fram i en karta, och det är därför det krävs två olika etiketter/taggar/namn på servicen de erbjuder. Allt för att användaren inte ska stå där med lång näsa och vara besviken.

Image 1.png

Men vi får se hur jag gör, enklast kanske vore att skippa förkortningarna helt och istället skriva ut hela meningarna. Eller gå över på symboler.

mvh jocke
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Varför inte bara lägga till ett f. Alltså LPG och LPGF. Där F står för fyllning.
Bara ett förslag. Ha de gött.
Hälsningar Sanddammaren
 
Toppen