• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG-Installation

Gita

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Funderar på att byta mina två gasoltuber mot fast installation med två "LPG-tuber" i stället. Ni som har valt att göra detta, vad har ni för erfarenheter? Det bör rimligen vara en fördel på resa i Europa, men vad är fördelen/fördelarna här hemma? Ett kg gasol motsvarar två liter gasol/LPG. Två tuber = 22 kg, dvs 42 liter. Innebär det att jag med en fast installation halverar mängden energi i bilen?
Vad kostar installationen? Några tips på bra verkstäder med rimliga priser? Tackar på förhand för att få ta del av erfarenheter, såväl positiva som negativa.
 

Kennena

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
34752
Medlemskap
2024
Funderar på att byta mina två gasoltuber mot fast installation med två "LPG-tuber" i stället. Ni som har valt att göra detta, vad har ni för erfarenheter? Det bör rimligen vara en fördel på resa i Europa, men vad är fördelen/fördelarna här hemma? Ett kg gasol motsvarar två liter gasol/LPG. Två tuber = 22 kg, dvs 42 liter. Innebär det att jag med en fast installation halverar mängden energi i bilen?
Vad kostar installationen? Några tips på bra verkstäder med rimliga priser? Tackar på förhand för att få ta del av erfarenheter, såväl positiva som negativa.
Vi har monterat 1 st fast lpg tank i våran husbil och sedan har vi behållit 1 vanlig flaska En stor fördel är att när det är dags att fylla på är att du betalar bara för det som du verkligen har fyllt. Om man byter en flaska så är det oftast inte helt tomt och då skänker man den gasen som är kvar i flaskan och det känns lite onödigt. Varför vi har tagit det beslutet att behålla en flaska är att det inte är lika vanligt att fylla lösvikt i Sverige som nere i Tyskland bl.a. och då kan vi byta om det behövs där det inte finns fyllningsstation. Givetvis fyller vi den lösa flaskan där det går i Sverige. Monteringskostnad har jag dålig koll på eftersom jag monterade den själv. En VIKTIG sak är att om du inte har ett filter på gasolen idag så skall du montera detta också för att slippa icke önskvärda partiklar i gasen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.849
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt det för ett par veckor sedan när Gasolproffsen hade ett begagnat komplett system med en 14 kg LPG-flaska för strax under 4000:- inkl. montering. Jag ville helst ha en fast och en lös eftersom det verkar ganska glest med påfyllningsställen i Sverige. När jag kollade priserna så tar de 38:-/kg för vanlig fyllning och 15:-/liter (= 30:-/kg) LPG. Lite tokig jämförelse när 1 kg motsvarar 2 liter. Det blir alltså bara 8:-/kg i skillnad. Jag ångrade mig och fortsätter med lösa gasolflaskor. Jag har 1 P11, 1 PA11 och 2 PK10. Bara 2 i taget i bilen. Metall på vintern när det är kallt ock komposit på sommaren.
 

GöranT

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2024
Man installerar inte LPG för att spara stora pengar på fyllningen, man gör det för enkelheten att tanka gasol utanför Sverige och att kunna tanka när man vill utan att behöva köra slut på flaskan innan byte. En LPG plus en lös flaska är en kompromiss om man tror det blir svårt att fylla LPG i Sverige. Du får samma gasmängd i LPG flaska som motsvarande P11, hur menar du att du får halva mängden?
Finns även 14kg flaska om du har plats för det höjdmässigt. JRL Trading | Tankflaska 14kg komplett kit
Här hittar du återförsäljare som installerar: Om Alugas | alugas.se
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Funderar på att byta mina två gasoltuber mot fast installation med två "LPG-tuber" i stället. Ni som har valt att göra detta, vad har ni för erfarenheter? Det bör rimligen vara en fördel på resa i Europa, men vad är fördelen/fördelarna här hemma? Ett kg gasol motsvarar två liter gasol/LPG. Två tuber = 22 kg, dvs 42 liter. Innebär det att jag med en fast installation halverar mängden energi i bilen?
Vad kostar installationen? Några tips på bra verkstäder med rimliga priser? Tackar på förhand för att få ta del av erfarenheter, såväl positiva som negativa.
Kör du mycket utanför Sverige är tankflaska en klar fördel,mängden gasol är lika i båda fallen
Att installera själv är inte speciellt komplicerat,allt du behöver finna att köpa på nätet.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag skulle inte byta bort min fasta installation. Smidigt enkelt och bekvämt. Skulle jag köra när det är riktigt kallt och ska vara borta länge så kan jag ju alltid sätta tbx en vanlig tub igen, lätt att koppla loss en Alugas och sätta in en PA11.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En P11=26L
Sen finns det såklart större tankar/flaskor för fast installation.
Men ifall jag minns rätt så får det bara finnas max.60L gasol i ett fordon.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För fast monterade gasoltankar finns det ingen begränsning av volym, endast normer om vad infästningen skall klara.

Det är inte att "transportera" att ha fasta tankar fyllda med bensin, diesel eller gasol.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För fast monterade gasoltankar finns det ingen begränsning av volym, endast normer om vad infästningen skall klara.

Det är inte att "transportera" att ha fasta tankar fyllda med bensin, diesel eller gasol.
Nej naturligtvis inte, detta var ett svar på PeterKs fundering om 60 liter. Sedan så kan det ju diskuteras vad som är "detaljhandelsförpackningar" men då det går att köpa fulla P11or så kan detta tyckas vara just en detaljhandelsförpackning.
 

Hdkrister

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Lund
HBK-Nr
34235
Medlemskap
2025
Funderar på att byta mina två gasoltuber mot fast installation med två "LPG-tuber" i stället. Ni som har valt att göra detta, vad har ni för erfarenheter? Det bör rimligen vara en fördel på resa i Europa, men vad är fördelen/fördelarna här hemma? Ett kg gasol motsvarar två liter gasol/LPG. Två tuber = 22 kg, dvs 42 liter. Innebär det att jag med en fast installation halverar mängden energi i bilen?
Vad kostar installationen? Några tips på bra verkstäder med rimliga priser? Tackar på förhand för att få ta del av erfarenheter, såväl positiva som negativa.
Kolla på Alugas. Vi har monterat 2 P11. Absolut inget jag ångrar. Har varit iväg nu 5.5 månader. Inga problem o fylla i Frankrike, Spanien,Portugal. Däremot så såg jag nu när vi landade i Sverige. 16 kr/litern! Vi har betalat 9-10kr litern ute i Europa.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.617
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi började, för många år sedan, med att komplettera utbytesflaskan med en Tankflaska. Det blev succé. Enklare, billigare och bekvämare. Efter några år blev det ytterligare en tankflaska. 2x14 kilo Alugas räcker långt. Vi fyller upp med Gasol när vi passerar en pump, precis som vi gör med Diesel. Eftersom vi har ett uttag för yttre gasolförbrukare så har vi det även som reserv. Kan koppla in en P6a där, men der har aldrig behövts. Vintern tillbringas i Spanien eller Grekland, de har gott om LPG ställen att tanka på.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Man installerar inte LPG för att spara stora pengar på fyllningen, man gör det för enkelheten att tanka gasol utanför Sverige och att kunna tanka när man vill utan att behöva köra slut på flaskan innan byte. En LPG plus en lös flaska är en kompromiss om man tror det blir svårt att fylla LPG i Sverige. Du får samma gasmängd i LPG flaska som motsvarande P11, hur menar du att du får halva mängden?
Finns även 14kg flaska om du har plats för det höjdmässigt. JRL Trading | Tankflaska 14kg komplett kit
Här hittar du återförsäljare som installerar: Om Alugas | alugas.se
Har en 44-liters LPG under bilen och om det skulle behövas mer gasol vid långresa eller vid kyla kan jag stoppa in en P11 i gasolkofferten. Kylinge bil kan montera och gasolfyllarna i Örebro.
 

Tederix

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
22971
Medlemskap
2024
Funderar på att byta mina två gasoltuber mot fast installation med två "LPG-tuber" i stället. Ni som har valt att göra detta, vad har ni för erfarenheter? Det bör rimligen vara en fördel på resa i Europa, men vad är fördelen/fördelarna här hemma? Ett kg gasol motsvarar två liter gasol/LPG. Två tuber = 22 kg, dvs 42 liter. Innebär det att jag med en fast installation halverar mängden energi i bilen?
Vad kostar installationen? Några tips på bra verkstäder med rimliga priser? Tackar på förhand för att få ta del av erfarenheter, såväl positiva som negativa.
Vi har en fast och en lös. I norra Sverge kan det vara svårt att hitta tankställen. Då är man mer flexibel med en tub man kan byta. Duokopplad naturligtvis
 
Toppen