• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LPG gas

Krille52

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2027
Jag har sett att det finns gammla inlägg om Lpg gas men jag vill ändå ställa några nya frågor.
Vad ska jag tänka på? Ska jag ha en tank installerad eller ska jag få en flaska installerad? Vad är bäst? Ska jag göra det i Sverige eller i Tyskland? Vad kostar det? Är det något mer jag behöver tänka på?
Mvh Christer

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Jeg har 2 flasker installeret, og selv om der kun er 5 (fem) LPG tankanlæg i Danmark fungerer det fint for mig.

Nogle vælger at have en almindelig gasflaske og en fastmonteret fyldeflaske. Med Duocontrol og automatisk omskiftning kan du anvende den svenske flaske som primær flaske i Sverige og fyldeflasken som reserve. I udlandet omstiller du så det er fyldeflasken som er primær og den svenske flaske som er reserve. Det forudsætter dog at du ofte kontrollerer fyldningsgraden på dine flasker eller har en et målesystem så du nemmere kan aflæse

Har du ikke vægtproblemer i en husbil over 3.500 kg kunne du vælge at have en fast større tank monteret under husbilen. Jeg kender ikke priser i Sverige, men i forhold til danske priser ville jeg vælge at både købe og få monteret i Tyskland. Så vil du samtidig opnå en montering der overholder de nye regler for gasmontering, som er ved at blive indført i Tyskland

bosse300

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
22032
Medlemskap
2025
Svårt att svara på det du skriver. Spelar ju roll hur stor bil/hur stor förbrukning av gas som du har. Stor bil/förbrukning med stor lastkapacitet så kan ju fast tank under bilen vara ett alternativ.
Men om du har en mindre/normalstor bil kan det vara enklare/tillräckligt med en eller två tankflaskor.
Beror ju också på tillgång på LPG stationer i närheten där du bor, brukar köra, betydligt glesare bl a i norrland. Ladda ner och kolla i appen myLPG.eu. Vanlig P11 kan du ju byta var som helst i Sverige.
Själv har jag en plåtis med en LPG och en svensk flaska och använder dem som vår danska vän ovan.
Tankflaska kan du lika gärna installera själv. Det enda du behöver göra är att skruva bort ett av fästena (de med rem) till gasflaskan och skruva i det nya "fasta" plåtfästet. Sedan borra ett hål intill eller på luckan till gastuberna och montera tankningsfästet. Slangen från LPG-flaskan till regulatorn behöver en adapter din-pol så kan du använda din befintliga slang. Påfyllningsslangen är bara att skruva på som vilken annan gasslang som helst. Glöm inte att läcktesta. Om du vill ha nivåmätning så är det enkelt att skruva på själv har jag Dimes, men det finns säkert fler märken.
Jag köpte mina prylar från J.R Larmcenter. Komplett sats med flaska kostar numera 6990kr och Dimes kostar 2000kr.
Du kan kanske hitta något billigare på typ Amazon, men på J.R Larmcenter får du suverän hjälp om det är något du undrar över. Själv behövde jag en längre slang till gaspåfyllningen eftersom jag satte den bak under lyktan och de fixade de.

Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025
Redan 2016 installerade jag en Alugas-flaska för LPG. Detta efter en resa till Holland och Keukenhof i april. Det visade sig vara rätt kallt, så våra två P11or räckte inte långt. På hemresan fick vi spara och ga kallt i bilen. Strax innan Putgarden fanns det en firma som fyllde svenska P11or. verkligen skönt att få värme i bilen.
När vi kom hem, beställde jag en LPG-installation hos JR Larmcenter i Lindome. Detta har jag inte ångrat en sekund. Vi behöll en P11:a så att vi klarar oss i hela Sverige.
När vi bytte bil 2021 blev det omgående en ny installation. På bilderna ser du installationen.
20211011_133914295_iOS.jpeg
20211011_133942734_iOS.jpeg

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om du inte skall/kan installera en väldigt stor tank, behåll en plats för en "vanlig" gasolflaska som du kan byta var somhelst i Sverige.
Detta är otroligt viktigt om man står still på vintern, och även om man kör omkring norr om Gävle. (inga gasoltankstationer, nästan)

En fylld 11kg (tank)flaska räcker inte länge med många minusgrader ute.
Att då försöka fylla en tankflaska blir svårt/inte möjligt.
Bytesflaskor finns överallt.

Senast ändrad:

Fjrdriver

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2025
Jag har sett att det finns gammla inlägg om Lpg gas men jag vill ändå ställa några nya frågor.
Vad ska jag tänka på? Ska jag ha en tank installerad eller ska jag få en flaska installerad? Vad är bäst? Ska jag göra det i Sverige eller i Tyskland? Vad kostar det? Är det något mer jag behöver tänka på?
Mvh Christer
Se om du får plats m en 14 kg, väldigt liten prisskillnad för de 3 xtra kilona. Har fungerat kanon tillsamman med min vanliga p11 och duo kontroll. Valde denna lösning eftersom jag i Sverige har 7 mil till närmaste påfyllnings station.

Toppen