• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG-gas i södra Europa

I

Inger & Taeke NL

Guest
Hej HBK:are,

Jag laddade ner bilder av en genial idee för ett par år sedan. Bilderna föreställer kopplingen och utsides tanklock av LPG-gas gjord av HBK-medlem Michael Johansson från 2009.
Taeke ska sätta igång och göra samma installation på vår Adriatic. Hoppas du inte tycker illa vara Michael!!

Vi använde LPG-flaska, 27L, förra året på sommarsemestern i Sverige och flaskan räkte till för de 6 veckorna vi tillbringade där. Tankade först hemma i Holland igen.
Nu vill vi ha dubbla flaskor med en automatisk koppling så att vi inte behöver gå ut mitt i natten för att koppla till nästa flaska.
Som någon skrev för ett tag sedan, det är alltid mitt i natten i blåst och regn som gasen tar slut.


Hälsningar från Holland
 

Bilagor

  • Tankflaska-1.jpg
    Tankflaska-1.jpg
    39,6 KB · Visningar: 359
  • Tankflaska-2.jpg
    Tankflaska-2.jpg
    29,5 KB · Visningar: 355
  • Tankflaska-5.jpg
    Tankflaska-5.jpg
    25 KB · Visningar: 356

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.279
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: LPG-gas i södra Europa

Roligt att mitt inlägg kommer till nytta.

Jag har nu ändrat lite så att tankningen sker från utsidan utan att behöva öppna gasolskåpet. Jag satte tankventilen i ett modifierat etuttag så att det skulle vara lite mer skuddat för smuts. Jag hade turen att ha ett ventilationshål i botten av gasolkoffteren där jag kunde dra ut påfyllningsslangen och sedan montera luckan i "kjolen". Det blev alltså ingen extra håltagning i de isolerade väggarna eller golvet.
 
Toppen