• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LPG flaska

F

F.d. 53380

Guest
HeJ!
Har förstått att om man köper Tysk flaska på 11kg kostar det att fylla den ca.194kr , men vad skulle det kosta att fylla en LPG (alugas flaska)på 11kg, funderar om det är någon större vinst att instalera enLPG flaska.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: LPG flaska

Vinsten är antagligen inte så stor rent ekonomiskt. Det tar nog lång tid att hämta hem investeringen så länge du kan fylla en annan flaska, exempelvis vanlig P11 eller motsvarande tysk, och bara betala för det som du fyller.

Den stora vinsten anser jag är bekvämligheten och tillgängligheten, speciellt utomlands. Det är lätt att hitta bensinstationer som har LPG nere på kontinenten och de brittiska öarna. Däremot kan det vara lite besvärligare att hitta någon som kan fylla en vanlig gasolflaska. Det är ju inte tillåtet att fylla en sådan på en vanlig LPG-pump eftersom dessa flaskor inte har något överfyllnadsskydd och därmed lätt kan överfyllas med olyckstillbud som följd.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Jag har bytt från 2 st PA11 till 1 LPG aluminiumflaska/tank.
Inte för att jag tjänar några pengar på det,
utan för att jag spar vikt. Kör 3500 kg bil, runt 16 kg tjänar
jag på att slippa ha två flaskor med. Tankar lätt upp den utan
att den behöver vara tom, och behöver bara den.
/Leif

Senast ändrad:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Att räkna hem ekonomiskt beror på hur man använder husbilen och vart man bor. Vi kör ca 3000 mil om året med HBn och det i Sverige året om. Då går det många gasolflaskor om året. Där vi bor kan vi få tag på en P11 mellan 350 och 400kr, men att fylla LPG flaskan med motsvarande (alltså om den är helt tom och det var förhoppningsvis även den vi bytte) för 220kr. Vi räknar lätt hem en sån flaska från Folke (Kambler) på ett år.

Alltså beror det på...

Toppen