• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Low Emission Zones in Europe

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
697
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Low Emission Zones in Europe

Nytt o nytt, Sedan et par år tillbaka har ett antal städer i Europa beslutat om att endast bilar med låga utsläppvärden får köra in i centrum av staden. Här kan du få (Köpa) en dekal även till din bil Miljödekaler


Mvh
larsemil
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Low Emission Zones in Europe

Bra Länk och bra att veta för att inte kracha semesterkassan på onödiga böter.
Ser att en del miljözoner endast gäller fordon över 3,5 ton undantaget i Tyskland där tycks det gälla samtliga oavsett vikt.


Det kan vara värt att notera.

kan inte språket i Holland men nog visar tilläggtavlan att det bara gäller Fraktfordon (lastbil)?
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    28 KB · Visningar: 450
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Low Emission Zones in Europe

Just därför jag lade in den Vingen3 för att kunna vi ska kunna se upp dryga böter. Jag tror nämligen att husbilar sällan eller aldrig är byggda på bästa bästa mijlöklass pga att det ALDRIG efterfrågas på samma sätt som åkare och fraktföretag som måste kunna leverera till stadskärnor osv. För vem har hört talas om en husbil med SCR. Läser man husbilsforum verkar det finnas få men partikelfilter ens.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Low Emission Zones in Europe

Kravet til emission er det samme for Husbiler som for andre nye kjøretøy i samme vektklasse. At enkelte av teknikkene som måste utnyttes på noen motorer ikke er nødvendig for samme resultat på andre er en sak for seg.
En setter ikke på et partikkelfilter på en motor som klarer kravet med margin uten, ingen vits i å ta det økte forbruk og utslipp av CO2 som filteret faktisk gir. Eksempel er Iveco sin 3 liter motor som uten PF er på 177 hk og med på 176 med 5% høyere forbruk og CO2 - begge variantene klarer EURO-5 kravene, men PF klarer og EURO-6 og EEV.

Mange dieselmotorer trengte Ad-Blue og PF allerede for EURO-4 kravet, men en kan ikke av det si at PF er noe en må ha på alle motorer. Teoretisk kunne en klare et høyere krav en EURO-6 uten PF, men det krever endel omkonstruksjon i motoren som ikke er i serieproduksjon ennå og muligens blir drept av krav om PF på alle nye biler, selv om dette øker utslippet av NOx.

Dagens diskusjon rundt PF minner mye om katalysator på bensinmotorer den gang det ble innført - noen få fabrikker forsøkte å lage renere motorer uten katalysator, men måtte montere katalysator på biler til USA og justerte da opp forbruket opp til 20% mer og målte mer utslipp enn uten katalysator.

Vi må regne med at problemene med PF kommer på alle dieselbiler, muligens med Ad-Blue tilsetning - dette fordi det blir lovkrav i enkelte store markeder om denne renseteknikken for utslipp.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Low Emission Zones in Europe

Audi A6 klarade EU4 utan partikelfilter men vissa städer kräver partikelfilter endå.
 
Toppen