Sv: Low Emission Zones in Europe
Kravet til emission er det samme for Husbiler som for andre nye kjøretøy i samme vektklasse. At enkelte av teknikkene som måste utnyttes på noen motorer ikke er nødvendig for samme resultat på andre er en sak for seg.
En setter ikke på et partikkelfilter på en motor som klarer kravet med margin uten, ingen vits i å ta det økte forbruk og utslipp av CO2 som filteret faktisk gir. Eksempel er Iveco sin 3 liter motor som uten PF er på 177 hk og med på 176 med 5% høyere forbruk og CO2 - begge variantene klarer EURO-5 kravene, men PF klarer og EURO-6 og EEV.
Mange dieselmotorer trengte Ad-Blue og PF allerede for EURO-4 kravet, men en kan ikke av det si at PF er noe en må ha på alle motorer. Teoretisk kunne en klare et høyere krav en EURO-6 uten PF, men det krever endel omkonstruksjon i motoren som ikke er i serieproduksjon ennå og muligens blir drept av krav om PF på alle nye biler, selv om dette øker utslippet av NOx.
Dagens diskusjon rundt PF minner mye om katalysator på bensinmotorer den gang det ble innført - noen få fabrikker forsøkte å lage renere motorer uten katalysator, men måtte montere katalysator på biler til USA og justerte da opp forbruket opp til 20% mer og målte mer utslipp enn uten katalysator.
Vi må regne med at problemene med PF kommer på alle dieselbiler, muligens med Ad-Blue tilsetning - dette fordi det blir lovkrav i enkelte store markeder om denne renseteknikken for utslipp.