• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Logiskt resonemang ang. parkering?

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2024
Är det parkeringsförbud så är den som likväl parkerar på platsen dum i huvudet.
Lämpligt straff efter upprepad felparkering är att dra in körkortet eftersom man inte har läsförståelse eller mental kapacitet att följa skrivna påbud och därför är farlig i trafiken.

Jag är så jävla less på att folk inte kan sköta sin del av samhällskontraktet.
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Kl 06-24 är det OK att parkera på platsen med bl a husbilar. Vad är det som är farligt på nätterna när besättningen vilar eller sover. Det verkar som grannar m fl tycker att husbilsfolket är snåla. Det verkar vara ren avundsjuka för att man på praktiskt och enkelt sätt miljömässigt turistar i Sverige istället för utomlands. Ev har campingägarna ett finger med i spelet för att få in husbilarna på de dyra campingplatserna. Det är dax för den samlade husbilsrörelsen att ta i denna diskriminering som dyker upp då och då på olika platser i Sverige.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.149
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kl 06-24 är det OK att parkera på platsen med bl a husbilar. Vad är det som är farligt på nätterna när besättningen vilar eller sover. Det verkar som grannar m fl tycker att husbilsfolket är snåla. Det verkar vara ren avundsjuka för att man på praktiskt och enkelt sätt miljömässigt turistar i Sverige istället för utomlands. Ev har campingägarna ett finger med i spelet för att få in husbilarna på de dyra campingplatserna. Det är dax för den samlade husbilsrörelsen att ta i denna diskriminering som dyker upp då och då på olika platser i Sverige.
Kan det möjligen vara inflyttade storstadsbor här också som är i naturreservatet mellan kl. 24.00 och 06.00 och kollar parkeringsefterlevnaden.
Kanske är det lite dåligt med annan sysselsättning när man är van vid storstadens utbud? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
743
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kan mycket väl förstå att det blir många bilar och för mycket för närboende (och kanske naturen mm) när det finns möjlighet att övernatta.
En bieffekt med att förbjuda övernattning (om det nu efterlevs) är att färre husbilar kommer dit även på dagarna. Alltså blir det mindre "störande" för närboende.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.111
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Nu är det Länsstyrelsens beslut. Skulle vara intressant att höra dess motivering. Generellt tycks länsstyrelserna inte vilja ha övernattningar vid reservaten. Beslut tas ofta av aningslösa jurister.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Naturligtvis illa om husbilsfolk bryter mot uppsatta regler. Men önskar att reportern nyanserat artikeln och följt en av journalistikens grundregler och få båda sidors syn på saken. verkar inte ens försökt prata med någon representant för husbilsägarna.
Nu känns vi ihopklumpade som ett gäng lagbrytare som bajsar i sanddynerna.

Kanske ordföranden kan skriva en insändare och förklara att det är ett fåtal som fular ut sig, men att den stora majoriteten sköter sig. Men samtidigt förklara lite vilken typ av turister vi är och att nationalparker borde välkomna oss och tillåta övernattning under ordnade former på parkeringarna.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag har sagt det förr och säger det igen. Det finns länder som ordnar det för turism och ser det som en tillgång. Nu diskuteras turistskatt på olika håll i Sverige och utomlands för det sliter. Kan man inte bara säga som det är - eliten har börjat pinka in sina revir helt öppet.
Bye bye,,,,,
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.413
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Naturligtvis illa om husbilsfolk bryter mot uppsatta regler. Men önskar att reportern nyanserat artikeln och följt en av journalistikens grundregler och få båda sidors syn på saken. verkar inte ens försökt prata med någon representant för husbilsägarna.
Nu känns vi ihopklumpade som ett gäng lagbrytare som bajsar i sanddynerna.

Kanske ordföranden kan skriva en insändare och förklara att det är ett fåtal som fular ut sig, men att den stora majoriteten sköter sig. Men samtidigt förklara lite vilken typ av turister vi är och att nationalparker borde välkomna oss och tillåta övernattning under ordnade former på parkeringarna.
Nu ser väl inte lokaltidningarna oss husbilsåkare som sin kundgrupp att sälja sina tidningar och
tjänster till.
Därför skall det mycket till innan de tar vårt parti eller vinklar artiklar till vår fördel.
Så vi skall inte förvänta oss för mycket av tidningarna.
Men vi måste sätta emot och argumentera för vår sak, och få våra myndigheter inom turism att inte sträva efter att bli 50 år efter övriga Europa.
Vi lever inte i en tid där de mest bemedlade skall kunna stänga av stora landområden för oss andra.
För att vi inte är bra nog för att befinna oss där?

Krister
 
Senast ändrad:

Beda & Botvid

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Östersund
HBK-Nr
22260
Medlemskap
2024
Hmm, det finns flera sidor på detta problem med turistskatt.. utomlands betalar man ofta ” kurtaxa” per person/ dag, i Sverige finns inte detta. Men när turisterna kommer vill dom ha fungerande va/avlopp i riklig mängd, sen när dom åker hem, ja då står många kommuner med ” turist överdimensionerade ” va nät som lokalbefolkningen får betala året runt, så är det här i Åre, säkert också Sälen, öland, Gotland o andra populära turistmål. Vi uppmanas nästan slösa med vatten för att ”hjälpa till” att spola ledningar under lågsäsong. Va taxan är dyr, inte för att vatten saknas utan för att man tvingas dimensionera för jul- nyår, påsk..
Kontentan = ej kommuninnevånare borde betala extra på nåt sätt.
Mvh Botvid
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
329
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hmm, det finns flera sidor på detta problem med turistskatt.. utomlands betalar man ofta ” kurtaxa” per person/ dag, i Sverige finns inte detta. Men när turisterna kommer vill dom ha fungerande va/avlopp i riklig mängd, sen när dom åker hem, ja då står många kommuner med ” turist överdimensionerade ” va nät som lokalbefolkningen får betala året runt, så är det här i Åre, säkert också Sälen, öland, Gotland o andra populära turistmål. Vi uppmanas nästan slösa med vatten för att ”hjälpa till” att spola ledningar under lågsäsong. Va taxan är dyr, inte för att vatten saknas utan för att man tvingas dimensionera för jul- nyår, påsk..
Kontentan = ej kommuninnevånare borde betala extra på nåt sätt.
Mvh Botvid
Håller fullständigt med dig. Men det är ju inte turism i den bemärkelsen utan mer de som urholkar utvalda och exklusiva områden genom att ha säsongsboende.
Hur många orter finns det inte där lokala butiker och bussförbindelser lagts ner pga det? Och få med normal inkomst har råd att bosätta sig när fastighetspriserna rusar iväg.
Det vi ser allt oftare är att dessa säsongsboende ställer högre krav än vad inneboende har gjort tidigare.
När Stockholmaren flyttar till landet och det luktar skit, så skall bonden anpassa sig.
För en tid sedan så köpte bättre bemedlade en fastighet intill en skjutbana och skytteföreningen fick sedan krav på att anpassa sina aktiviteter för att det störde deras hästar. Vart är vi på väg?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.846
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Och få med normal inkomst har råd att bosätta sig när fastighetspriserna rusar iväg.
Med andra ord samma tendenser som man nu protesterar mot i bl.a. Spanien.

Nämnas kan, att det saknas ett stort antal poliser på Fuerteventura. Orsak: Med en polislön har man inte rås att skaffa bostad dör.

Pålle
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.413
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Att det finns överdimensionerade vatten och avloppsystem för turismen kan man inte skylla husbilsturismen på. Det brukar ofta heta, att vårt reningsverk klarar inte av husbilarna, så det får någon annan lösa.

Det jag upplever som ett problem som husbilsåkare.
När de klagande sommarboende åkt hem till sin stad. (Det är oftast sommarboende).
När de flesta campingarna stängt för ca7 månader framåt.
Då finns alla skyltar, förbud och omotiverade parkeringsavgifter man lyckats få tillstånd kvar.

Eftersom vi kör året om och de flesta ställplatserna också är stängda, måste vi ta det som finns eller när det inte passar välja något helt öde med förbud.
Känner jag mig olaglig?
Nej!

Krister.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.218
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Är det inte sådana här frågor, som borde lyftas till en "högre nivå" av den avgjort största intresseorganisationen i Sverige?
Det var iallafall min förhoppning en gång i tiden, att en stark förening med väldigt många medlemmar
också hade makten, förmågan och viljan, att kunna påverka vårt (i media) "nedlortade" fritidsintresse i större omfattning?

Sådana här tidningsartiklar stärker bara allmänhetens avoghet mot blotta existensen av husbilar på parkeringar o.dyl.
Som svar på sådana här tidningsartiklar blir det många synpunkter här på forumet i olika riktningar,
men det är väl ungefär likställt med att knyta handen i byxfickan...
Men det är klart, att en het debatt i ämnet är ju ändå bättre än inget alls.
Synd bara, att våra synpunkter inte uppmärksammas utanför vårt forum på något sätt?

Det var inte länge sen husbilar tömde skit på badplatser i Oskarshamn, strandnära parkeringar måste avgränsas med stora stenbumlingar
och nu störs den stilla nattron av olaglig (natt)parkering på naturreservat. Vojne, vojne...

Man får snart skämmas, att i allmänhetens ögon behöva visa sig vara - en tocken däringa "parasit" med husbil.
Jag tror, att jag säljer husbilen och köper segelbåt istället. Den blir mer accepterad som ett pittoreskt inslag i stadsbilden...
 
Senast ändrad:

Heekulainen

HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2024
Känner jag mig olaglig?
Nej!

Det här är grundproblemet i hela hobbyn (och kringliggande hobbys som bilcamping osv).

Folk skiter i regelverk på grund av x, y eller z men i grund och botten för att dom leker huvudrollsinnehavare i alla andras liv. Det är väl i och för sig inte olagligt att göra det annat än att man får tåla att bli kallad dum i huvudet.
Så länge det inte finns resurser att lagföra de egentliga stollerierna (dvs felparkeringarna) lär detta både fortsätta och eskalera i takt med att den bilburna turismen/hobbyn ökar.
Det enda som händer just nu är fler förbud, fler bommar, fler högbommar och lägre grad av tillgänglighet.

Jag har sagt det förr men det enda jag ser som kan rädda hobbyn är krafttag mot felparkerare, oavsett om det gäller på p-förbudsplatser eller framför allt brott mot terrängkörningslagen. Fram för att låta kommunala p-bolag lappa på all kommunens mark.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Sommaren är väl då man reser runt mest, men jag åker också på vintern.
Klart att man sett en del som inte respekterar förbud, plockar fram möbler och breder ut sig på parkeringar. Så visst det är de som syns.
Vill inte påstå att folk är småsinta, eller att regler inte skall följas, men det börjar bli lite svårt att hitta platser som passar min plånbok.
Att åka HB är för mig och min gamla bil, det sätt som jag har råd att se mig om i Sverige, på ett bekvämt och "ekonomiskt" sätt.
Kanske är dessa gratisplatser på väg bort helt?
Vilket vore en katastrof och säkert inte bra för kommunerna ekonomiskt, trots allt så spenderar man ju pengar på den plats man kommer till, så lite jobb blir det säkert av besöken. Att jag tillhör skaran som hellre spenderar mina pengar på mat och inträden mm, än dyra ställplatser är väl inget som jag är ensam om?
Det irriterar mig mycket att plats efter plats får förbud mot husbilar.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Varje sådan här artikel borde på ett sakligt, seriöst och korrekt sätt besvaras via insändare, kommentar eller motsvarande av en officiell representant från Husbilsklubben. De här frågorna och den här debatten är bra mycket vilktigare än någon krona rabatt här eller där.

Håller med Tordan till fullo här!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.111
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
När jag startade tråden var min fråga framför allt varför man valde parkeringsförbud just på natten, Hade det varit på dagen skulle jag kunna förstå det. För att inte ta upp plats för lokalbefolkningen på en badplats t.ex. Men på natten 00 -06?

Men vi kanske är på väg mot Kroatien, där all övernattning utanför (dyra) campingplatser är förbjuden i hela landet. Inte ens på privat tomt är det tillåtet.

För några år sedan när jag var politiskt aktiv i Båstad (aktuell kommun) tog jag upp önskemål om ställplatser som var bra för båda parter Kommunrådet (M) ville först ta upp det med campingplatsen (!), Så blev det som det blev, på en fullständigt omöjlig plats på Prästliden, som lades ner efter två år då ingen ville använda en dyr, dålig plats.

PS Ställplatsen drevs av campingplatsen, och man fick köra dit för service.
 
Senast ändrad:
Toppen