• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Loggbok

Cizzie69

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14143
Medlemskap
2025
Efter att haft båt under många år har vi nu skaffat husbil. Jag har fört loggbok under alla båtår och skulle vilja fortsätta med det.

Tyvärr hittar jag bara båtloggböcker när jag letar.

Skriver ni loggbok? Har ni hittat en bra loggbok som passar husbilslivet?:msn_laugh::msn_laugh::msn_laugh::wideeyed:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Loggbok

Sök på App Store, där finns flera hundra varianter på loggböcker, från båt, flyg och landfordon.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi skriver loggbok. Kul att kunna titta tillbaka ibland.
Korta beskrivningar varje dag och ibland mätarställningar. En kul grej.
Fast i år blev det ett snabbt slut och uppehåll i boken som nu lever vidare igen.

Vår loggbok är en vanlig anteckningsbok. Vi lämnar lite tomma rutor ibland där det senare klistras in lite foton från aktuell plats.

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Jag hittade också bara loggböcker för båt.
Köpte en anteckningsbok och använde första året.
Tyckte att det var lite jobbigt när man ville gå tillbaka och titta så inför
Andra året köpte jag en 5 års kalender.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har skrivit "loggböcker" i 23 år nu, där finns (halva Norge) och mycket annat som vi kanske behöver veta inför nästa resa eller "socialt snack" utan kvalificerade gissningar. Några Appar, POI eller filhantering är vi inte beroende av, tänk bara om man skulle tappa iPhone eller våran Garmin Colorado (handenhet med topo-kartor) i en sjö eller i en tjuvs ficka? Hemska tanken! Dessutom är det överskådligt och bläddervänligt när man sitter i soffan eller bakom ratten. Ingen App eller platta kan tävla med det handskrivna med små markeringar, stjärnor och utropstecken i kanten : ) Gammaldags: JA, fungerande: JA, programvaruberoende: NEJ, nackdelar: INGA, strömförbrukning: 0A

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Loggen tar inte skada eller försvinner med tappad iPhone.
Tvärtom är den i säkert förvar för all (nästan) framtid efter att du synkat din iPhone/iPad. Alltså betydligt enklare och säkrare än en fysisk loggbok.

Dessutom är det bra mycket enklare att lägga in foton med en app.

Senast ändrad:

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029

Roland bestämde oss :rolleyes:med en loggbok för båtlivet till vår hb. Han tycker att det ska skrivas vad vi gör, upplever, gärna lite om väder o vind. Fotografierna kommer in när tid ges till detta = i vår förhoppningsvis.
Kan bara tala om att det är inte Roland som skriver:yes:

God Jul till er alla från ett grönt Gotland

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Du har säkert rätt knarrevik, det är bara det att jag tror att jag har blivit lite gammaldags och "lat" med tiden.
Foton har vi naturligtvis i en mappstruktur på en av diskarna + backup på en annan, men foton är även utprintade i årets fotobok (återigen pappersform). Har lite svårt att ta med hela datorn till grannen för att visa hur trevligt vi hade det i somras. Frugan har inte en susning, och vill inte heller veta var RAW eller bearbetade filer ligger och hur man tar fram dessa. Hon tar fotoboken under armen så jag kan ha händerna fria för baguette, rejäl bit brie, några hg serano och minst en vinflaska till träffen med våra trevliga grannar...

UR13

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029

Hej på er alla som skriver dagbok antingen med papper o penna eller på en padda eller nån data av ngt slag. Kanske glömt ngt sätt att förmedla sig på?
Kan ju tala om att jag tycker de e roligt att skriva med papper o penna.;)
Ja som ni nog förstår även med platta/dator,
annars funkar det ju inte här. :D:D.
För det är ju inte lilla damen som skriver, mkt kan hon men inte det.
Vá tycks om 5-6 grader varmt, de e va vi har här, på de 100 kyrkornas ö idag.

Ha det så himla bra alla här i klubben.
Ulla

H

hianders

Guest

Vi har skrivit dagbok sedan första husbilen 2006 och även tidigare med husvagn. Vi skriver i en helt vanlig anteckningsbok modell större och det är roligt att kunna gå tillbaka och leta efter något man funderar över. Ibland har man inte tagit med vissa saker men oftast finns platserna med och hur vi upplevt resan!

Nu ska jag strax sätta mig och skriva om juldagens resa t o r Norrköping som vi hade tur med väglaget. Lite lite fläckvis ishalka, dock mestadels barmark, men det gick fint att köra för en duktig chaufför Hasse. Idag snöar det i Korskrogen (södra Dalarna) och vi hade ju i alla fall tur med vädret på vår resa!

fru hianders/Inger

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Någon som har förslag på bra App för IPad
Finns mängder att välja på, men det kostar att köpa