• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Loggbok?

F

F.d. 9232

Guest
Funderar över om jag inte skulle börja föra någon form av loggbok för husbilen. Noteringar om färdväg, väder, sällskap, utflykter, bränsleåtgång etc.
Hur gör ni? Finns det någon form av färdiga loggböcker att köpa där man bara fyller i uppgifterna? Ett kollegieblock, som det blev nu under jungfruturen, känns lite simpelt.
Är inte ute efter den där typen av "körjournal" som vi är tvugna att föra inom jobbet, utan mer något som påminner om loggböcker till havs.
Det kanske finns några snygga pdf-filer på nätet att skriva ut, men var i så fall?
Kul med tips!
mvh Lars

Tillägg: Har sökt på nätet utan att hitta något av intresse. Men eftersom jag har ett litet förlag så undrar jag nu om det inte vore en idé att pröva att ge ut en enkom loggbok för husbilar? Vad skulle man fylla i för fasta uppgifter i en sådan i så fall? Vägsträcka, kordinater, väder osv. Kul att höra vad ni tycker om idén!

Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028
Sv: Loggbok?

Hej
Det finns en fil att ladda ner från filer att ladda ner till vänster Bildagboken.
Nu är jag inte säker på om Ni kan ladda ner när Ni är intresserad och inte medlem
men pröva
Ha de paffw 1977

Senast ändrad:
F

F.d. 9232

Guest

Nix, kan inte ladda ner någonting än eftersom jag inte är fullvärdig medlem än. Men medlemsavgiften är inbetalad så snart så :p
Men är ändå nyfiken på att få höra hur ni andra brukar göra, och vad ni gör för "fasta" noteringar varje dag tex.

F

F.d. 7903

Guest

Vi har en inbunden anteckninsbok som vi använder.
Längst bak skriver vi upp varje tanktillfälle. Liter, körda mil, literpris och var vi är.
Varje dag som vi är ute skriver jag upp vart vi är, vart vi ska, samt hur lång tid det tar.
Dessutom lite ang vad som har hänt osv.
Jag skriver även upp campingavgifter och annat som kostar extra. :)

Egil 84

HBK Medlem
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026

Loggbok , ja visst ! Vi gör som SeTas .
Nu tycker jag att det är roligt att skriva för hand i en
bok ( allt behöver inte föras in på datorn)
Det är en trevlig avslutning på dagen att sumera vad som hänt.
Ännu roligare när några år har gått att gå tillbaka och läsa.
Bra som "uppslagsbok" när vi någon gång blir oeniga om vilken
väg vi åkte eller hur vädret var vid ett visst tillfälle.

Mvh Gunilla :)

H

hianders

Guest

Håller med Gunilla i Egil 84 - vi (jag) skriver alltid manuellt i vår resedagbok en summering av den resa vi gjort. Det har varit bra många gånger som du skriver Gunilla, att gå tillbaka om man har funderat över något. Vi för bränslejournal separat. Jag har skrivit resedagbok sedan vi hade husvagn på 80-talet.

fru hianders/Inger
:eek:

F

F.d. 50004

Guest

Vi skriver också resedagbok. Har så gjort i några år, det är ganska bra att titta tillbaka och kolla vad priserna är på olika campingar och ställplatzer.
Hasse o Lena i Vargön

F

F.d. 3

Guest

Gokväll!
Vår husbil har 'egen' dagbok (snart inne på den andra) som alla förare måste göra anteckningar i dagligen.
//kaj
---
ps. har skrivit dagbok sedan år 1956 = 52 år ... nu när minnet börjar svikta (på oss båda) är det kul att gå tillbaka till anteckningarna.

Rimagy

HBK Medlem
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024

Hej!
Fick en anteckningsbok med tjocka pärmar i födelsedagspresent till husbilen just för att börja skriva loggbok.
Hmmm......allt i mitt liv verkar kretsa kring denna hobby.
Julklapps- och presentönskningar är lösta lång tid framåt för min släkt!
Idén är kul gäller bara komma till skott också?
Marina

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Vi skriver också dagbok. Har en blankett i excel som jag skriver ut från datorn. denna sätter jag sen i en pärm där jag skriver in för hand dag efter dag.
Tycker också att det är roligt att kunna gå tillbaka och se hur och när vi var på vissa platser.
Ska försöka bifoga filen. Visa bilaga Dagbok Husbil.xls

Sarr såå.
Hi.Life

F

F.d. 15719

Guest

I den första planeringen ingick en klassisk dagbok att pränta minnen i - den ligger här på skrivbordet vackert turkos med silvermönster utanpå - men helt tom inuti!

Men .. sen gick vi med i klubben och jag hittade rätt forum och format för mina tankar och upplevelser. :wink:

I denna digitala värld sköter ju GPSen uppgiften om antal körda mil medan tankningen fortfarande sker manuellt (ja av min man!) - och dom siffrorna är ju inte roliga när man kör V8! Inget att lägga på minnet liksom...

Sen samlar jag på mig broschyrer och kartor på alla ställen vi stannar - som jag aldrig läser mer. Dom blir ju inaktuella så fort man lämnat orten - här snackar vi "bäst före timmar" inte dagar.

Och någon gång i vinter ska jag sortera alla digitala bilder - och försöka minnas var vi befann oss! Min mamma var jätteduktig med fotoalbum under min uppväxt och mina döttrar frossar emellanåt i dessa historiska dokument. Men på den tiden var det alltid fantastiska somrar! Eller hur? :)

/elisabeth

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Hej!
Hustrun har fört dagshändelser under semestrarna i drygt 30 år, från början var det korta notiser i en almanacka.
Men när vi var på besök på Elmia 1994 hittade vi en loggbok som vi inhandlade, året efter så köpte vi på oss ett flertal.
Hustrun förde då över anteckningerna från de gamla almanackorna. Loggböckerna började ta slut för några år sedan men som tur var fanns det ett telefonnummer i dom.
Min tanke var, att dom existerar nog inte längre, men döm om min förvåning när någon svarade på nummret. Jo då man skulle skicka det antal som vi ville ha.
När jag såg din förfrågan om loggböcker så tog jag och kollade hur många har vi kvar, en!
Provade på telefonnummret nu på morgonen, jo då firman existerade fortfarande så jag beställde fyra till.
Fotograferade av utsidan la in bilden på datorn, men hur i all friden ska man få in bilden i meddelandet? (Jaha, den var för stor!)
Men utsidan är i mycket hård kartong, ljusgul, text: Camparens Loggbok, 22,5 x 15,5 cm
ca 40 uppslag, med text: Ort-Campingplats-Pris-År/datum-Mätarställning mm.
Priset när jag ringde i dag var 99:- inkl frakt. Telefon till firman 08-590 750 60
Vi följer inte boken slaviskt, så en bok räcker två till tre år för oss.
Mycket glädje har vi haft av loggbökerna när man vill minnas det som varit samt att det ser trevligt utt på bokhyllan i husbilen.

ThomasG

Toppen