• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Lobbing till fördel för "Nya QuickStop"

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Vi kan väl lobba för NyaQuickStop hos campingarna inför nästa år. Jag tycker följande är rimligt, vad tycker du?
  • Lättillgänglig in och utkörning mellan 17:00 - 10:00.
  • Betalning i ett kuvert med bilnummer och datum lägges i en "postlåda" vid receptionen.
  • 100:-/natt. 1.000:- straffavgift om man smiter.
Fördelar för oss:
  1. Vi slipper in och utcheckning.
  2. Rimligt pris - enkel betalning.
  3. Alla vet priset.
Fördelar för campingägarna:
  1. Minimal administration.
  2. Lägre personalkostnader pga enkel hantering.
  3. Fler husbilsåkare som närmar sig campingen/orten. (Vad det innebär begriper alla företagare)
TYCK TILL !!!

Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Lobbing till fördel för "Nya QuickStop"

Det låter utmärkt. och passar nog många.

Men största orsaken till att jag inte stannar på campingplatser är att de ligger oftast utanför samhällena. Jag bor helst centralt, så man kan gå på restaurang, eller promenera i en mysig stadsdel. Har man husvagn, kan man ta bilen till stan, men med husbil blir man låst till platsen.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

För mig är det inte bara en prisfråga. Det är en fråga om hur man vill bo.
Om det kostar 100 eller 220 har inte så stor roll men 400 går bort.

Ställplatser med god service kan gott kosta lite mer. För en hundring kommer väl knappast någon svensk entreprenör ordna god service.

F

F.d. 25203

Guest

Quick stop är engelsk variant på tyskans Stellplatz och på svenska ställplats. Varför campingarna har anammat ordet quick stop istället för Ställplats är mig en gåta, men de vill väl låta lite internationella. Men det finns campingplatser som använder ordet ställplats med så det är bara vissa som använder engelska benämningen.

Vi använder även ordet Fricamping och det kallar engelsmännen wildcamping

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Kanske "lite" väl bra översättning?

Eftersom Sverige är unikt med /allemansrätten/ är inte "Wildcamping"
den mest optimala översättningen gällande "landet lagom" Sverige...

Funderar istället på det Kent skriver: feedback på hans åsikter?

Själv: Har jag inga problem med 150kr om det ingår sophantering!
Från en Messerschmitt till en annan! :twitcy:

Quick stop är engelsk variant på tyskans Stellplatz och på svenska ställplats. Varför campingarna har anammat ordet quick stop istället för Ställplats är mig en gåta, men de vill väl låta lite internationella. Men det finns campingplatser som använder ordet ställplats med så det är bara vissa som använder engelska benämningen.

Vi använder även ordet Fricamping och det kallar engelsmännen wildcamping

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Kärt barn har många namn. Det "QuickStop" som jag ville förändra i denna tråd är SCR-definition: kl 21-09, 150:-, ingen service.

Mitt förslag till "NyaQuickStop"är: kl 17-10, 100:-, ingen service, enkel betalning i kuvert, alltså ingen reception med öppettider, inget klydd med växel.

På en ställplats är det vanligast att det inte är några tider utan man betalar för 24 timmar åt gången. På en EU-ställplats finns det vatten, avlopp och sophantering.

Tre exempel:

Kneippbyn i Visby har Quickstop på grus-parkeringen utanför campingen. Det kallar jag Quickstop.

Vi har varit på Bengt i Örkelljungas Quickstop, 24 timmar, bra service. Det kallar jag ställplats.

Vi har varit på "camping" i europa med sporadisk service där man kan komma och gå på dygnets alla timmar, inga "tomter" utan vi kan stå som vi vill. Det kallar jag ställplats.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

"Transitplats" som dom kallade det i Italien är inte heller dumt. Stod på två sådana platser utanför campingar på väg ner till Frankrike. 130:- med el vid Bodensjön, 110:- utan el i Diano Marina, Italien. Bägge med full tillgång på campingens faciliteter. Bägge gällde en natts övernattning.

Peter :)

Bilagor

• 2013-06-17-0597.jpg
    2013-06-17-0597.jpg
    1,5 MB · Visningar: 7
  • 2013-06-18-0628.jpg
    2013-06-18-0628.jpg
    1,4 MB · Visningar: 15

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

När vi nattade över på Tofta camp. var receptionen stängd.
Lämnade mailadress via ett sms. Dan efter låg faktura i mailboxen.
Gick in och betalade. Inget klydd med kontanter eller kort...

Skulle jag ha en service för enbart husbilar på en camping skulle jag sköta den via sms/mailfaktura. Då minskar kostnaden för båda parter...
Trots allt är ju campingen ett affärsdrivande företag.

Bosse

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vid östgötacamping i mantorp fins både ställplats och Quicstopp på samma plats så det är inte bara på campingplatser det förekommer Quikstop och där har dom all cervice.
mvh Bertil

F

F.d. 25203

Guest

Kanske "lite" väl bra översättning?

Eftersom Sverige är unikt med /allemansrätten/ är inte "Wildcamping"
den mest optimala översättningen gällande "landet lagom" Sverige...

Funderar istället på det Kent skriver: feedback på hans åsikter?

Själv: Har jag inga problem med 150kr om det ingår sophantering!
Från en Messerschmitt till en annan! :twitcy:

Nej det kanske det inte är den bästa översättningen, men det blir ett styvt jobb att ändra på engelsmännens språk. misstänker de använd ordet wildcamping redan för 30 årsedan, då husbilarna kom till England 10 år före Norden. Innan vi visste vad fricamping var.:p

Toppen