• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ljusslinga

mojjen

HBK Medlem
Kommun
Askersund
HBK-Nr
4526
Medlemskap
2025
Är på gång att skicka efter en ljusslinga ( ledslinga) från ebay 5 meter för ca 345 kronor 0,8 x 0,3 cm. Tänkte piffa till det lite i husbilen.
Är det nå´n som har erfarenhet av ett sånt köp ?

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: ljusslinga

Är på gång att skicka efter en ljusslinga ( ledslinga) från ebay 5 meter för ca 345 kronor 0,8 x 0,3 cm. Tänkte piffa till det lite i husbilen.
Är det nå´n som har erfarenhet av ett sånt köp ?
Jag köpte min av Linders och det fungerade alldeles utmärkt.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Konstigt, dom vi tittat på ligger runt 350 kr.

Minst bekymmer får du om du handlar av Bengt-Åke Linder "Linders Belysning"
Och jag tror inte att du tjänar så många kronor på att köpa via e-bay.
Dessutom får du support av honom på ett bra sätt om det skulle vara något.

//Tommy

tombyske

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024

Dioder. Ett lysande fenomen med lång livslängd, men hur vet man att diodens ljusstyrka varar? Är dom monterade för dekoration, har väl tidens förändring sin charm, precis som livet i övrigt, :wink: men jag tycker att mina "billiga dioder" bleknat betänkligt? Någon som kan förklara, ska det vara så?

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Dioder. Ett lysande fenomen med lång livslängd, men hur vet man att diodens ljusstyrka varar? Är dom monterade för dekoration, har väl tidens förändring sin charm, precis som livet i övrigt, :wink: men jag tycker att mina "billiga dioder" bleknat betänkligt? Någon som kan förklara, ska det vara så?

Det stämmer, många krämar ur mer ljus än vad spec till dioden klarar.
Detta för att kunna sälja starkare lampor. Inte bra!

Man får vad man betalar för, i de flesta fall.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Kan ju även vara så om man köper 12 volts lampor och monterar dom inte klarar av över 14 volt i elsystemet då man står på laddning , vissa klarar av det andra inte .

Sen finns det som sagt olika kvalitéer på produkter .

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Funkar det då med en dimmer? Längre livslängd med bibehållen styrka?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Slingor har normalt 3 dioder seriekoblet med en motstand som er avpasset for just 12V. Øker spenningen til 14,4 så øker strømmen med 20% og både dioder og motstander får stryk. Lyset øker ikke tilsvarende mye, men varmeutviklingen!

Lampene i dag har som regel en liten swich regulator som styrer spenning og strøm gjennom diodene.

En dimmer som fungerer som en variabel motstand funker bra med slingen, men mindre bra med lampen - denne vil beskytte slingen.
En pulsbassert dimmer funker bra med begge typer led, men gir ikke samme beskyttelse av slingen (og billigeled lamper av eldre konstruksjon).

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej
Jag har monterat en diod slinga på 5 m med dimmer från Linder under markisen och det blev otroligt bra. Men slingan stör tv ljudet med ett surrande som gjör att man blir helt vansinig. Så för min del blir det att välja antingen tv eller häftigt lyse under markisen. Är det någon som har liknade erfarenhet av detta. Har provat men Linders trådlösa dimmer och nu har jag monterat en med ratt köpt från kama.

Ingmar

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Prøv uten dimmer, det høres ut som det er en puls-vidde-modulering i dimmeren.
Dette gir lett støy på følsomt utstyr om det ikke er gjort mye for å fjerne problemet.

Alternativ dimmer som ikke gir støy blir varmere og strømforbruket blir noe høyere enn for en pwm dimmer - vi snakker da om en variabel motstand - potensiometer.

Toppen