• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljusslinga från Dometic

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
I juli 2012 fick jag ett brev från Dometic Group i Tyskland angående viktig säkerhetsinformation om en fabriksmonterad ljusslinga som bland annat monterats min husbil, en Dethleffs advantage I 6611 årsmodell -08. Ljusslingan, som består av halogenljusslangar, har till större delen monterats övertäckta i över 150 000 fordon från olika tillverkare i hela världen. I några fall har skador orsakats på angränsande möbeldelar och i två fall till och med glödbrand.

Företaget Dometic skulle höra av sig med mera information när vissa kontrollåtgärder har genomförts, vilket dock ännu inte har skett.

Är det någon annan här på forumet som har fått samma brev, och kanske även har fått någon mer information?

Är det någon som till och med har fått något brandtillbud? Själv har jag inte haft något sådant, men däremot har jag fått en deformation som av värmepåverkan av en transparent plastlist som täcker utrymmet, över väggskåpen, där ljusslingan finns.

Johan K.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ljusslinga från Dometic

Jag vet inte hur utbrett det är men jag har fått ersätta en del bilar med sådan med annan ljusslinga av annan modell och dels för den inte ger ifrån sig värme samt hade deras ljusslingor bränts sönder i olika sektioner .

Att det blir brandfara kan jag säkert tro på .
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljusslinga från Dometic

Seriöst av Dometic att meddela om detta.

Jag säger bara, köp Bengt Åkes LED lister fungerar utmärkt. Börjar bli några meter nu.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ljusslinga från Dometic

Vi har bytt våra slangar till led med dimmer hos Bengt Åke.Resultatet blev bättre belysning och drar betydligt mindre.Vi är mer än jättenöjda.
HaDe Hasse
 
Toppen