• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljusinsläpp via takfönster

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Funderar på för- och nackdelar med stora takfönster.
Det är ju alltid trevligt när man får in mycket ljus i husbilen, men det finns förmodligen en del nackdelar som t.ex. att det kan bil kallras genom att takfönstren har sämre isoleringsförmåga än själva taket. Och när det är solsken så blir det på motsvarande sätt varmare i husbilen med stora takfönster.
Hur är det, har ni i allmänhet stora takfönster?
V-backen :rolleyes:

Frank Ekman

HBK Medlem
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Ljusinsläpp via takfönster

Hej !
Vi har en stor ruta i taket. Valde det för att kunna lura ögat att bilen var rymligare. Visst det fungerar så tillvida, men faktum återstår. Bilen blir inte rymligare iaf.
Det är dubbelruta och den inre är tonad. Upplever inte att det skulle bli "varmare". Men helt klart, visst värmeras blir det ju alltid vid sträng kyla vid en ruta. Drar man för gardin märks det inte.
Hade problem med kondens i början. Men det fixades till med hjälp av cirkulation. Man gjorde 3 cirkulations hål i inner rutan sen var problemet borta.
Och visst jag gillar att släppa in ljuset i bilen. Har även en stor taklucka i klarplast som ger en hel del ljus också.

F

F.d. 3067

Guest

Yvonne & Frank;

Jag håller med till fullo, vi har 2 stora 3 mindre, upplever inte som det blir kallras när man har gardinen fördragen. Så vi upplever det bara som +

/Gunnar

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Anledningen till att jag frågar om takfönster är att vi relativt snart ska slå till på en husbil och behöver inför beslutet samla på oss så mycket erfarenheter och synpunkter som det bara går.
Det är ju dumt att upprepa eventuella misstag som andra har gjort eller satsa på grejer som inte funkar på ett bra sätt.
Vi är tacksamma för ytterligare synpunkter och erfarenheter i takfönsterfrågan.
V-backen :rolleyes:

Senast ändrad:
F

F.d. 8765

Guest

Naturligtvis ska ni ha stort ljusinsläpp. det är alltid trevligt att ha valmöjligheter.
1. Vill man ha ljust och luftigt i bilen då är det gott med en stor transparent taklucka/fönster typ HEKI el dyl.
2. Irriterar solen, då är det bara att dra för myggnätet (är i regel svart eller rökfärgat) så det dämpar bra.
3. Vill man ha mörkt, då drar man för mörkläggningsgardinen.
4. Upplever man kallras under vintern skär man till en 3-5 mm frigolitskiva något mindre än dagöppningen så inte ventilationen hämmas. Håll skivan på plats och dra för mörkläggningsgardinen, så har ni det problemet löst.
Ingen taklucka, inget val.

Senast redigerad av en moderator:

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Sommar och sol ,varmt o gott -- skönt , men i stora Heiki luckan kan det bli varmt därför har jag klippt till bitar från ett reflekterande liggunderlag som passar i takluckorna och det märks en vesentlig skillnad.Går bra på vintern också för att utestänga kyla och är lätta att rulla ihop och lägga undan./Claes

Senast ändrad:
F

F.d. 4272

Guest

Vi har stor taklucka nu.
Hade det även på en chausson allegro 69 -00 men den klädseln som var mörkblå var rätt så solblekt.
Så det kan ju vara något att tänka på när så blir dags.
Vi kommer att dra för i sommar om solen står rakt över.
Men visst ger det lite mer rymd. //Lotta

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021

Hej!

Har också stor taklucka samt stort takfönster i främre delen av bilen.
Köpte bilen i slutet på sommaren och körde till Mosel i september. Vi hade ingen värme att tala om på sena kvällar och nätter, men att luckorna skulle "avge" kyla märkte vi inget av, så det är nog ingen fara. Att bilen känns rymmligare är solklart...........och så kan man titta på alptopparna igenom dem också. ;)

Hälsningar Kerstin

Toppen