• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljudnivån på däck

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Undrar om det finns någon som har information om hur ljudnivån är på
de olika däcksfabrikaten som finns. Finns det däck med lägre ljudnivå än
andra ?.
Tycker att mina däck för ett förskräckligt oväsen även när jag rullar med
växeln i friläge. Kan knappt föra ett vettigt samtal i 90 km/tim !!

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Ljudnivån på däck

Hej. Ja det finns på olika ställen, Pro Mobil som jag prenumerar på går varje år däckstester, där är en mätpunkt ljudnivå. går min in på Däckonline .se så finns det på vissa fabrikat en däcktest där en av punkterna är ljudnivå

Jägarn:D

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Är du helt säker på att det är ljud från däcken. Var inne på samma teori som du men det var ett trasigt hjullager. Kan du höra om det kommer från båda sidorna? Om du rullar bilen och svänger höger respektive vänster försvinner ljudet då. Är du osäker så låt en mekaniker köra en liten runda så får du besked om det är däcken, hjullager eller annat i drivlinan.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

I 2009 år test i promobil vann Pirelli totalt, bl.a. på lägre ljudnivå än Michelin och Continental.
Däcken gör stor skillnad har jag märkt vid byte från Goodyear till Michelin (där Michelin var tystare)!

F

F.d. 7282

Guest

Gamla däck låter mer än nya ( ca: 3år )

// Pär

Toppen