• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ljudisolering

F

F.d. 52943

Guest
Vi skulle behöva ljudisolera en ny luft/vatten utedel. Den är mycket effektiv, men grannhusen ligger bara på några meters avstånd (åstol i göteborgs norra skärgård där husen ligger extremt tätt). Pumpen brötar en del.

En ide är att bygga ett plank framför utedelen, och söker förslag på material att använda på insidan av plankbräderna som ljudabsorberande material. Tänker mig stående trallbräder med 5cm spalt. En gavel kommer att vara helt öppen, och avståndet fram till pumpen kommer att vara ca 1,5 m, så jag tror att luftflödet till pumpen kommer att förbli obehindrat.

Tacksam på förslag på lämpligt material som kan fästas/limmas på insidan av plankbräderna med stor ljudabsorptionsförmåga.

Senast redigerad av en moderator:

Stengränd

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2025
Sv: Ljudisolering

Det finns till vissa modeller av luft/vattenpumpar issolermtrl. som kan fästas på innsidan av plåtskalet, självhäftande, har själv gjort det för att minska ljudnivån in mot huset på en 9Kw anläggning.

Toppen