• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljudisolera äldre husbil

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
Har ljudisolerat båda dörrarna fram, under motorhuven samt där det var plåtrent vid motorutrymmet. Blev stor skillnad, det som skulle va det sista nu vid kupén är nån form av heltäckningsmatta utöver det jag har.

Det jag nu upptäckte var att det kom en massa ljud från däcken bak. Har lite smältfolie kvar från biltema som jag tänkte sätta där men läste i en annan tråd att det lossnade efter 500mil, kan man använda sikaflex för limma dessa?

Det är bara plåt över däcken
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har ljudisolerat båda dörrarna fram, under motorhuven samt där det var plåtrent vid motorutrymmet. Blev stor skillnad, det som skulle va det sista nu vid kupén är nån form av heltäckningsmatta utöver det jag har.

Det jag nu upptäckte var att det kom en massa ljud från däcken bak. Har lite smältfolie kvar från biltema som jag tänkte sätta där men läste i en annan tråd att det lossnade efter 500mil, kan man använda sikaflex för limma dessa?

Det är bara plåt över däcken
Har inget tips om bakhjulen.

Men har satt in innerskärmar av plast till min Fiat årsmodell 2008 fram. Dämpade ljudet enormt mycket. Dessutom är det stänkskydd samtidigt så HB håller sig mycket renare. Rostskyddade hjulhusen innan montering.

Ha de gött. Tomas
 
Senast ändrad:

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Tja, är det inte enklare att sätta ljudisolering på hjulhusen invändigt?
Kan slänga med ett epatips, förr så skruvade man fast dörrmattor av plast i hjulhusen. De slår sönder ljudet tydligen. Nackdelen var på vintern för det var utmärkt för snön att fästa på.
Men det kan man ju bortse ifrån om man bara kör på sommaren.
Jag har inte provat det själv för jag var så fattig så jag stod ut med oljudet, eller så var jag bara lat. Lutar kanske mer åt det senare.;)
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Har ljudisolerat båda dörrarna fram, under motorhuven samt där det var plåtrent vid motorutrymmet. Blev stor skillnad, det som skulle va det sista nu vid kupén är nån form av heltäckningsmatta utöver det jag har.

Det jag nu upptäckte var att det kom en massa ljud från däcken bak. Har lite smältfolie kvar från biltema som jag tänkte sätta där men läste i en annan tråd att det lossnade efter 500mil, kan man använda sikaflex för limma dessa?

Det är bara plåt över däcken
Jag har nog ljudisolerat det mesta i min bil med utmärkt resultat, har bara bakskärmarna kvar och dom kommer jag isolera från insidan med samma som jag har i dörrarna (Silent Coat Vibrodamping 2mm och Silent Coat Noise Isolator 6mm)
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag har nog ljudisolerat det mesta i min bil med utmärkt resultat, har bara bakskärmarna kvar och dom kommer jag isolera från insidan med samma som jag har i dörrarna (Silent Coat Vibrodamping 2mm och Silent Coat Noise Isolator 6mm)
Jasså du lägger ljuddämpare på vibro, kanske inte någon dum ide'. Har du någon uppfattning om effekten, märkbart eller?
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Jasså du lägger ljuddämpare på vibro, kanske inte någon dum ide'. Har du någon uppfattning om effekten, märkbart eller?
Det jag gjort hittintills har gjort stor skillnad. Dörrar (silent coat+silent coat noise), Nya dörrlister, Huv (silent coat), Golvmatta, Extra ljudisolerade innerskärmar (Lokari).
Dörrarna var som gittarlådor innan isoleringen
Bakskärmarna tar jag nog när jag rotar runt i det området för jag tycker mig inte höra något därifrån
 

Daniel-s

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
40560
Medlemskap
2024
limmade dit delarna med biltemas multibond, får se hur bra det håller. Har fått ner ljudet i kupén men fortfarande högt, varför väsnas det så mycket från motorn/växellådan? Väsnas iaf när man gasar med växel i och lite mer när man ligger i 5an i en uppförsbacke.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
limmade dit delarna med biltemas multibond, får se hur bra det håller. Har fått ner ljudet i kupén men fortfarande högt, varför väsnas det så mycket från motorn/växellådan? Väsnas iaf när man gasar med växel i och lite mer när man ligger i 5an i en uppförsbacke.
Köp en tjockare bildelsmatta jag har en på 13mm och den dämpar bra jag är nöjd med ljudisoleringen i bilen och jag har även lyckats få den skramelfri från indredningen:)
 
Toppen