• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljuddämpare till Kipor elverk

F

F.d. 6270

Guest
Någon som provat ljuddämpare till sin Kipor IG2000?

Är skillnaden bara marginell? (minskar med 4-5 dB står det), en dryg femhundring kan det vara värt om man kan minska olägenheten för sina grannar

Details fr abgasschlauch

abgasschlauch_1.jpg
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

En kasserad duschslang, rensad från allt plastjox, borde fungera perfekt.
Bara att fråga efter en kasserad på närmsta rörmockare.
Annars så borde ju byggvaruhus sälja "flexibelt pansarrör" till lågt pris.

Problemet blir väl att fästa en lämplig skruvmuff på elverkets avgasrör
men det går säkert att fixa hos rörmockaren när du köper slangen.

Lycka till!
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Bumpar min egen tråd, vilken konstig diameter det var på Kipors avgasutlopp: 17 mm, hittade ingen som hade metallslang i den dimensionen.

Skall man speciallbeställa handlar det nog om längder bra mycket längre en 1 meter. :(
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Jo, är medveten om det, men närmare 1000 kr inkl. frakt för en slangstump, när hela elverket kostade 5000 kr känns magstarkt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Att prova duschslang eller liknande är helt uteslutet. Avgastempen ligger på nästan 300gr.

Åk till en slangfirma och titta på den spunna spiralslangen i rostfritt. Den satte jag på mitt elverk och det fungerar fint. Kommer inte ihåg priset men orimligt var det inte.
Slangen jag menar går att öka och minska diametern på om man vrider den. Sen är det bara att låsa på plats med en klämma.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t44787/
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

När man kollar på dina slangbilder får jag inte in i mitt huvud hur dimensionen kan förändras genom att vrida den :wub:

Undrar vilken typ av slangfirma som kan ha denna :wideeyed:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Ett litet slag för Kipor generellt, en Honda kanske startar på första rycket alltid, men Kipor ligger inte långt efter :p två ryck efter vinterförvaring så tuffade den igång.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Jadu, va ska jag säga. En spiralspunnen slang går att ändra mått på.
Köpt på Slangservice i Uppsala men det är en rikstäckande slangfirma.

Hoppas det gick in nu;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Kan hålla med om det.

Men slangen är i princip samma som Webastoslangarna till avgassidan men mycket tåligare. Dom slangarna som sitter på dieselvärmarna är också en spiralslang fast i aluminium som inte tål vibrationerna i det här fallet. Jag har provat.
 
F

F.d. 24721

Guest
Sv: Ljuddämpare till Kipor elverk

Köpte FME elverk storlek 2600 med avgasslang. Bra service, trevligt bemötande men elverket är i vissa avseenden av usel kvalitet. Efter en timmas drift hade skruvarna som håller spolkransen för magnettändningen lossnat och gängats ut mot den snurrande magneten som till slut fastnade. Bom stopp. Felet syns ju inte förrän man plockat isär hela maskinen. Gängorna i alu-godset var slut, förmodligen hade montören i österland dragit för hårt. "Bara" att gänga om till en större dimension, nya riktiga skruvar och loc-tite. Skruva ihop igen. Har inte provat maskinen för jag vill ge låssmörjan tid att bita. Tidsåtgång ca 7 tim inkl resa till stan för att köpa en avdragare. Ville bara tipsa om det här ty min maskin kan ju inte vara den enda som råkat/kommer att råka ut för detta även om leverantören i telefon sa att han aaaaldrig hört eller sett det här felet......
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen