Trodde jag skulle få avsluta mitt husbilsliv på ett annat sätt. Efter husbilsträffen i Karlstad gjorde vi en övernattning på resan hem mot Umeå i Västerås. Men på morgonen då vi skulle resa mot Stockholm, för att besöka barnbarnen i Stockholm i sina skolar startar inte husbilen. Den går i gång, men går bara några minuter och så kan man inte resa. I kontakt med olika företag, så tyckte vi att ett besök på ett företag som var Iveco - representant i Västerås var en bra lösning. Vår husbil har ju en Iveco-motor 3.0. Inte lätt vid en pingsthelg att bli hjälpt. Insåg ganska snart att en snabb lösning skulle det inte bli, då Iveco och Fiat inte hade samma kontakter för att avläsa felkoder. Vi tar kontakt med sonen i Sth, som kommer och hämtar oss. Efter några dagar i Sth, inser jag att vi måste komma till en Fiat-verkstad. Kontakter försäkringsbolaget som fraktar husbilen till en Fiat-verkstad. Vi lämnade husbilen i förhoppning att den snart skulle vara på rull snart igen, vi hade ju inte städat ur kyl o frys. En bekant åker dit och fixar det.. Nu konstateras att motorstyrboxen måste åtgärdas. Firman beslutar att skicka styrboxen till Polen för rep. Trodde att den skulle komma tillbaks innan företaget ska gå på semester i fjorton dagar. Men så blev det inte, när styrboxen kommer tillbaks finns ingen som tar emot, så styrboxen går tillbaks till Polen. Husbilen går till slut, men automatlådan växlar inte och den den varnar för partikelfiltret, som inte finns på denna årsmodell. Tiden rinner iväg och jag meddelar företaget att de får en vecka på sig att fixa husbilen, annars hämtar jag hem den. Beställer tid på besiktningen i Sandviken, då husbilen fått körförbud på grund av utebliven besiktning. Nu börjar en spännande hemresa då automatlådan inte växlar och husbilen maxar max 60 km/t på plan mark. Backar kan farten vara nere på 40 km/t, modell epa. Förvånad så går husbilen igenom utan anmärkning, då man inte tar hänsyn hur husbilen går rent maskinellt. Gör en övernattning i Örnsköldsvik som vi kommer till på kvällen. När jag kommit hem ringer jag ett företag i Eskilstuna som hade hjälpt till att fixa bort partikelvarningen inför besiktningen i Sandviken. Fick där först veta att husbilen hade en styrbox som inte var gjord för automatlåda och inte till en husbil som saknar partikelfilter. När jag lämnade Fiat-verkstan frågade jag om den utbytta styrboxen, fick till svar att den hade jag ingen användning av. Nu är det inte slut på denna märkliga historia, nu hemma i Umeå och på Fiat verkstan, där konstateras att en ny motorstyrbox måste beställas hem och vill att jag bekräftar att det är ok att en sådan får beställs hem från Italien, leveranstid 3-5 veckor. När 5 veckor gått får jag meddelat att någon ny stybox inte går att köpa. Husbilen en Carthago 2010, så nu får vi inrikta oss på att bo på någon lämplig plats i vårt närområde. Den går ju men max 60km/t på plan mark och i backar 40km/t.
Så här hade vi inte tänkt oss att avsluta ett 40 årigt husbilsliv. En husbilsvän till oss sa att han hade sett vårt hembygge i mellansverige i sommar, en Mercedes 711, 1968. Ska det vara så att äga en Fiat, att den ej går att använda efter 14 år, för att reservdel inte finns.
På bild mitt gamla hembygge som kommer av en slump och parkerar bakom min nuvarande Carthago, utanför en butik i Västerbotten.
Så här hade vi inte tänkt oss att avsluta ett 40 årigt husbilsliv. En husbilsvän till oss sa att han hade sett vårt hembygge i mellansverige i sommar, en Mercedes 711, 1968. Ska det vara så att äga en Fiat, att den ej går att använda efter 14 år, för att reservdel inte finns.
På bild mitt gamla hembygge som kommer av en slump och parkerar bakom min nuvarande Carthago, utanför en butik i Västerbotten.
Bilagor
Senast ändrad: