• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livet , värmen och elen .

F

F.d. 7747

Guest
:rolleyes: I morse gick jag med mina två småbusiga vakthundar den vanliga vändan genom parken och skogen för att gena hemåt igen .
Kylan som vi varit förskonad från under några dagar har nu återvänt igen och jag kände att jag frös lite om kroppen trots täckbyxor och täckjacka , men det får man ta .
En av fördelarna med dom här morgonpromenaderna är ju att man rensar hjärnan och kan tänka fritt , därför kom jag att tänka på livet i stort och det här med värme och el i husbilen vid fricamping .
Kom då underfund om att jag i en annan tråd undanhållit hur jag får upp värmen i husbilen trots många minus grader ute , jo jag startar bilen en stund innan jag ska åka iväg till det tänkta målet där jag ska fricampa över veckoslutet , startar dieselvärmaren ställer in termostaten på önskad bodelstemperatur och låter den förträffliga generatorn som sitter monterad på min lika förträffliga husbil förse värmaren med den el den behöver under tiden den går på full effekt för att uppnå den förinställda bodelstempen .
Väl på plats så har värmaren gått ner på ekonomifart och jag har en behaglig temp i bilen när jag slår mig ner i min svängbara förarstol .
Många är dom som har vittnat om att vi husbilsåkare är ett oberoende släkte som drar land och rike runt och ständigt klarar oss själva .
Men man vittnar ju också om att i snart sagt varje husbil finn det en Akilles häl nämligen den med strömmen/elen .
Många förfasar sig över att det går åt el till att köra värmare i bilen , medan man i en annan tråd kan läsa om den stor plattskärms tvn digitalboxen med inspelningsmöjligheter och bioljudet, att man låtit installera samt parabolen som helautomatiskt söker upp 193 kanaler och snurrar som en radarskärm där uppe på husbilstaket , och alla lampor baldakinbelysningar , ytterbelysning mm. som måste till för att förhöja tillvaron , till detta kommer ofta en laptop som man måste vara uppkopplad på för att följa vad som händer på nätet och så måste man ju kunna ringa barn och bekanta via SKYP .
Har man då roat sig med alla möjliga och omöjliga tv program spelat in något program och kokat kaffet i en perkulator när man fick oväntat besök för vi kan ju enkelt omvandla våra 12volts batterier med lite hjälp så får vi ut 230 volt.
Efter en trevlig kväll med god värme i bilen så kommer vi oss sent om sider i säng och har vi då två långbäddar så gäller det att hålla värmen själv .
Det är då när natten är som mörkas och kallas som din partner som kanske glömt flanellpyjamasen hemma väcker dig för att tala om att det är kallt i bilen.
Kan inte vara möjligt tänker du först jag hade ju ställt termostaten på 23 grader , ligger kvar en stund och funderar över vad som kan vara fel .
Efter en stund är det nån som undrar om du inte ska göra något åt saken för så här kan vi ju inte ha det , då fryser vi ihjäl .
Du har inget annat alternativ än att masa dig ur bingen , göra en omstart av värmaren som inte vill gå igång , kollar upp batteristatusen och upptäcker att det är noll ström kvar .
Tur i oturen är ju att bilen har en egen batteribank och inte kan tömma startbatteriet , återstår inget annat än starta upp bilen för att få igång värmaren .
Koka en kopp kaffe för att få upp den egna kroppsvärmen innan bodelsvärmen uppnått den nivå du önskar igen .
Sitta kvar en stund och fundera över livet och varför allt ska drabba just dig , svära en liten ramsa och tala om för dina kompisar hur otroligt dåligt dom här värmarna som sitter i husbilarna är dom snor ju all ström för dig .
;) Rulla Lungt
Bifogar ett foto på vakthundarna som fick mig att tänka till .

Bilagor

• Dec 2009 003.JPG
    Dec 2009 003.JPG
    708,7 KB · Visningar: 4
Toppen