• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Livet står framför oss och skymmer sikten

F

F.d. 55383

Guest
Hej på er som funderar,

Det är mycket snack om klimatet som ingen begriper sig på. Det mesta är nyhetstorka hos journalister och politisk jippo för att vi skall tro att politikerna gör något för oss. Det hela snacket handlar om, en väldigt kort tidsperspektiv. Det blir ett jättehallå om det blir kallare eller varmare under ett par, tre veckor. Då kommer domedagen och allt kommer att ta slut om vi inte gör någonting åt det.
Vi vill inte tänka lite djupare in i verkligheten. När man pratar om universum och avstånd och uttrycker sig i milliontals ljusår i diameter, då är det ofattbar stort. När man pratar om tid i milliarder år och att människan har utvecklats och funnits ett par, tre millioner år, då är vi väldigt små i sammanhanget med en genomsnittlig livslängd på 60 år.
Det är en process som pågår och där är vi en mikroskopiskt liten ingrediens i universums historia. Vi kommer att förbruka våra nuvarande resurser ganska snart. Oavsett om vi sparar någon deciliter diesel eller släpper ut mindre föroreningar kommer vi ändå att dö ut. Ingen kommer att sakna människan och vi kommer inte ens att bli någon liten parantes i historien. Det där snacket om rättvisa, jämlikhet att spara etc. det är bara bullshit.
Tänk mer kortsiktigt! När du träffar någon, kommer hem till din familj; ge dem kärlek, visa dem glädje, njut och må bra själv. Snart är det slut för ditt deltagande i processen.
Det här är inte pessimism, utan en verklighet som ingen ens vill tänka på. Så bespara er att kommentera mina tankar. Vi fattar ändå väldigt lite om vad som händer i universum trots all forskning och alla gissningar.

Livet står framför oss och skymmer sikten.

Optimistiska hälsningar
Stefan

F

F.d. 18368

Guest
Sv: Livet står framför oss och skymmer sikten

Det här var banne mig det bästa jag läst här. Helt i min anda. Ett stort tack från Wikstrom

F

F.d. 53012

Guest

Kunde inte uttryckt det bättre själv. Äntligen en sund tanke, kom ihåg på 60 talet när jag var liten grabb och vi skulle ha sportlov och det var lite snö eller regnade då också innan Wetterstrand var påtänkt.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Finns det ingen som vågar ha motsatt uppfattning? Jag har det i alla fall! Håller inte alls med trådskaparen i hans uppfattning.

Men visst vore det bekvämt att tänka så, då kan ju strunta i allt ansvar, göra vad som helst och påstå att det spelar ändå ingen roll. Och tvärtom, om vi alla tar vårt ansvar i varje sak skulle vår värld bli en betydligt bättre värld att leva i.

F

F.d. 3088

Guest

Jag vågar alltid, hej uppfinnaren det är ju här du kommer in citat"
Vi kommer att förbruka våra nuvarande resurser ganska snart. Oavsett om vi sparar någon deciliter diesel eller släpper ut mindre föroreningar kommer vi ändå att dö ut "slut citat. Du och alla uppfinnarkollegor fixar nog det hela i slutändan. :D

Gurra

F

F.d. 7117

Guest

Uppfinnaren skriver " så bespara er att kommentera mina tankar". That´s it. Inga kommentarer. :cool:

F

F.d. 3088

Guest

Varför skapa en tråd där man bara får hålla med :rolleyes::cool::D

Gurra

F

F.d. 2577

Guest

Det är inte ja-sägare som möjligjort intelektuell och teknisk framgång! Våra landviningar har kommit av att vissa i mänskligheten har haft kunskap och kraft att gå sina egna vägar. Som "uppfinnare" borde du höra till denna skara, därför känner jag inte igen den konservativa andan i ditt inlägg. Som den tekniker du är (antar jag) vet du ju att vi genom ballans lärt oss förstå hur världen fungerar. Kunskapen om hur den fungerar i obalans har vi dock ingen aning om. Men var och en får ju ha sin egen tro.
Leffe

Senast redigerad av en moderator:
B

Boxer

Guest

Det är onekligen ett bekvämt sätt att tänka, våra barn och barnbarn får väl avgöra vem som hade rätt.
Det kanske till och med är så att kreationisterna har rätt, jorden kanske bara är 7000 år gammal. Och vi behöver inte oroa oss, någon högre makt fixar det här.
Den som lever får se.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Uppfinnaren skriver " så bespara er att kommentera mina tankar". That´s it. Inga kommentarer. :cool:
Nu var jag nära att trycka på Tack-knappen. Varför jag hejdade mig? Jo en tanke håller man för sig själv! Skriver man ner sin tanke på ett forum, blir den ett påstående och får bemötas, med instämmande eller emotsägande! Jag säger emot!
Jag kan hålla med enstaka delar av trådskaparens inlägg men tycker att det i stora drag är ett egocentriskt och cyniskt tankesätt. Får jag kalla det reptiltänkande? Får jag inte det? Då ber jag så mycket om ursäkt men I min enfald trodde jag att människan hade kommit lite längre än så.
Men jorden kanske är platt ändå? Kör inte för långt med husbilen!:rolleyes:
Julian

F

F.d. 4927

Guest

Finns det ingen som vågar ha motsatt uppfattning? Jag har det i alla fall! Håller inte alls med trådskaparen i hans uppfattning.

Men visst vore det bekvämt att tänka så, då kan ju strunta i allt ansvar, göra vad som helst och påstå att det spelar ändå ingen roll. Och tvärtom, om vi alla tar vårt ansvar i varje sak skulle vår värld bli en betydligt bättre värld att leva i.
Jodå, jag har också en annan uppfattning. Jag vet inte om vi kan påverka klimatet eller ej, men självklart påverkar vi mänskor miljön även om vi är en parentes i det långa tidsperspektivet. Och bevisen finns här i form av försurade marker och vattendrag, för inte kan det vara naturligt att vi ska behöva kalka våra sjöar och åar för att hålla dem vid liv. Och övergödningen av Östersjön beror på de utsläpp våra vattendrag för med sig dit, bl a fosfor. Tror inte någon ifrågasätter det.

Lasse

F

F.d. 18368

Guest

Det mest patetiska är att vi kallar oss "skapelsens krona". Det finns ingen varelse på vår jord som är mera obehövlig än människan. Vi våldför oss på både naturen och våra medvarelser djuren. En kackerlacka har mera existensberättigande här en vi människor. Det är bara att se sanningen i vitögat. Vi är ingen tillgång för moder jord.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Stefan,
du får gärna kalla dig uppfinnare för mig, men den gubben går inte hem.
Jag förstår inte ditt hopkok av påståenden och håller inte med om dina slutsatser och förslag.
Jag tror inte, i motsats till dig, att vi någonsin behöver oroa oss över att energiresurserna ska ta slut. Det som jag oroas av är färskvattentillgången och luften vi andas samt förhållandet att vi människor riskerar att skadas av den ultravioletta strålningen till följd av ett alltför tunnt ozonskikt.
V-backen :wink:

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det finns absolut en poäng. Jag håller både med och inte. Allt beror ju på ur vilket perspektiv man väljer att se allt ur.

Ur det stora perspektivet är det precis som du, Uppfinnaren skriver. Vad vi än gör här i vårt mikrokosmos under vår mikrosekund i livet så påverkar det inte det stora ett smack. En sjuk planet mer eller mindre är ju också som ”en fis i rymden”.

Däremot i ett mindre perspektiv, här, nu och vi spelar det roll. Det vi drivs av är ju vår strävan efter att få leva. Även om det inte spelar någon roll i det stora...
Tänker man för stort och för mycket kan man lätt tappa livsgnistan.

Det gäller att plocka russinen ur båda kakorna och leva idag samtidigt som man tar ansvar och planerar för morgondagen.
Kan vara nog så svårt

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hej Stefan.

Det här är intressant! Jag har läst ditt inlägg flera gånger och har nog också lite svårt att få ihop dina åsikter. Du slutar dock med att bejaka och lovsjunga livet och kärleken, vilket är helt fantastiskt! Samtidigt rubricerar du inlägget med att "livet står framför oss och skymmer sikten", vilket inte riktigt känns som samma budskap. Sedan känns det lite som om du lovsjunger din och vår generations liv, sedan kan det kvitta. Men i det korta perspektivet känner i varje fall jag, att vi har ett ansvar för våra barn och barnbarns framtida liv och den miljö de ska leva i också. Det är fullt möjligt att en deciliter diesel hit och dit inte spelar roll men vad är det för fel att försöka leva miljövänligt, mer i harmoni med naturen? Det är väl också att bejaka livet! Att tänka motsatsen känns som onödigt slöseri, med alla resurser. Kan det vara så att du har lite ångest över den miljöpåverkan som en hyggligt stor majoritet av vetenskapen är överens om, men väljer att förneka?

Sen funkar det inte riktigt att försöka undanbe sig de starka åsikter som finns på det här forumet..., och tur är väl det!

Men som sagt, din slutsats är klockren. Njut av livet och livet det är nu! :)

F

F.d. 55383

Guest

Hej igen!

Anledningen till inlägget var snarare den hysteri som möter oss så fort det blir några grader kallare eller varmare än vad man kanske önskar sig och att bilarna släpper ut si och så många gram koldioxid, etc.
Ni fattar tvåeggigheten i inlägget. I långa milliard års perspektiv är vi inte ens en parantes.
I det mindre, kanske 100 tals års perspektivet skall vi hellre tänka på att njuta av livet istället för att bråka, kriga, etc. Det är inte samma sak som att slösa med resurserna, förutom med värme och kärlek. Om vi tänkte så skulle livet vara lättare för oss alla. Men å andra sidan om vi bara älskade varandra skulle det gå ännu fortare att ta kål på oss själva. Då skulle jordens befolkning accelerera ännu fortare. Redan nu har vi problem. Men vem skall bestämma hur många barn man skall tillåta per äktenskap? Experimenten fungerar inte i Asien. Problemet är stort och globalt.
Men vad jag är mest rädd för att innan våra resurser har tagit slut kommer några idioter att spränga sönder allt vad vi har åstadkommit hittills. Men till dess räcker det att vi är arga för att jordgubbarna inte smakar som förr.
Jag har inte svar på allt men bidrar gärna med idéer om hur vi kan slösa mindre. Tänk efter t ex vad gör jag för att minska sopberget? Vad spolar jag ner i avloppet istället för att lägga det i soppåsen? Och fortsätt att tänka… Men ibland är det mycket lättare att köra enligt den gamla invanda stilen.

Stefan

F

F.d. 3088

Guest

Hmm du behöver inte spara genom att minska textstorleken det blir svårläst :D

Gurra

F

F.d. 55383

Guest

Jag föredrar typsnitt storlek 4 som jag tycker att det är mer lättläst men det blir ändrad.
Mina inlägg flyttas in på olika fack som tycks hålla hemma trots att det har koppling till husbilsliv, medan simpla hälsningar och annat ligger kvar fast att det finns särskilda fack för de oxå.

Stefan

F

F.d. 16087

Guest

Vid en höjd temperatur så bör också avdunstningen från vår vatten beklädda jord öka. Vilket också sker, det bildas moln som i sin tur reflekterar instrålningen från solen. Vi vet också för att regn ska falla, så måste vattenpartiklar fästa mot något dvs. Annan typ av partiklar. I normalfall skulle den ökade moln tätheten minska den globala uppvärmningen. Men med flyget och dess partikelutsläpp ovan moln förhindrar denna naturliga process. Flyget släpper ut sina partiklar ovan molnen och får vattenpartiklar att fästa på dessa. Vilket gör att det regnar mer (koncentrerat till vissa flygrutter) Detta är teorier från en Indisk professor som har kartlagt flygrutter kontra moln+ vindriktning+nederbörd. Så vad vi gör under molnhöjd är oväsentligt enligt denne forskare.
MVH. Gunnar S

Toppen