Sv: Litiumbatteri
Min favoritt er LiFe grunnet den økte sikkerheten i forhold til LiMo, LiCd og andre LiIon varianter. Tesla har klart å konstruere et sikkerhetsystem rundt LiIon standard celler som fungerer, men tilsvarende for 12V systemer finnes ikke. En årsak til dette kan ligge i at nominell cellespenning for denne type celler ligger på 3,6 til 3,7 V som ikke matcher med spenningsområde for blybatteri. LiFe har nominell cellespenning på 3,2V som med 4 celler gir 12,8 som er hvilespenning for et fulladet AGM batteri. Destruktiv lav spenning på 2V pr. celle er under de fleste husbilssystemers cutoff på 10,5 til 11V. Maks ladespenning på like over 4V pr celle gir at vanlige ladere og bilgeneratorer holder seg under den farlige grensen med en brukbar sikkerhetsmargin. Optimal ladespenning for maks kapasitet er 3,6V - 3,65V pr celle = 14,4V til 14,6V (igjen spenninger en kjenner igjen fra blybasserte systemer).
Så over til utfordringene ved en oppgradering - batteripakken får en mye lavere indre motstand ved ladning slik at sikringer kommer til å måtte oppgraderes til en høyere verdi. LiFe teknologien tåler ladestrøm som en aldri ser ved bly. Den LiFeYPO4 pakken jeg har hatt nå i over ett år tåler ladestrøm godt over 1000 A, og har en CCA på noe tilsvarende. Pakken er på 400Ah. Bilen klarer å gi 180A, men kabelmotstand sørger for at jeg får en maks ladestrøm på noe under 100A ved 50% utladet batteri. Har idag 80A sikring - burde fått inn 100A men maksiflatstift på den verdi er vanskelig å få fatt på. En ultimat oppgradering av ladesystemet ville bestå av flere saker: egen ladekabel fra bilbatteri/generator til bobatteri med tverrsnitt som er beregnet ut fra det spenningsfall en vill oppnå ved maks ladestrøm over en kontaktor styrt av D+. Denne i parallell med den orginale kabling som har for stor motstand til å gi rask ladning og forbrukere som og reduserer ladespenningen for bobatteriet.