• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litium

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er, Jag har tänkt att byta till ett litium 100A, min fråga är hur ska ex, dc dc laddaren ställas om det är en nordelettronica NE325 det sitter 2st dip-switchar är det någon här som vet hur dom bör stå, har letat på nätet men hittar inget.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Är det denna? Isf har den ett lithium-läge.
Switch 1 = Off , Switch 2 = On

Men dåligt att de inte skriver ut vilka ladd-spänningingar den arbetar med.

Visa bilaga 227962
Tack för ditt svar, som man kan se så heter min NE325 samma som du bifogade bild på, det som synligt skiljer dom åt är den infon som du ritat in på bild det finn ju inte på min dcdc, kan det vara så att min är av äldre modell? bilen är en Adria sonic 700sl 2020 årsmodell
 

Bilagor

  • DSC_0508.JPG
    DSC_0508.JPG
    1,5 MB · Visningar: 74

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vad korkat att ha samma namn på 2 egentligen olika produkter.

Gel-läget funkar nog bra, som skrivs ovan.
Det har lite bättre laddspänning för LiFePO4 än AGM - iafl om man tittar på andra laddare.
De är som sagt snåla med info…
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
som man kan se så heter min NE325 samma som du bifogade bild på, det som synligt skiljer dom åt är den infon som du ritat in på bild det finn ju inte på min dcdc, kan det vara så att min är av äldre modell?
Det ser ud som om, at Switcherne er de samme på de to modeller. Du kunne jo prøve at stille knap 1 og 2, sådan som Anders.pe skriver. Måske det virker

På deres hjemmeside


er der et billede af en NE325 som har mindre tekst end din har, så måske er det bare teksterne på appparterne der skiller.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Är det denna? Isf har den ett lithium-läge.
Switch 1 = Off , Switch 2 = On

Men dåligt att de inte skriver ut vilka ladd-spänningingar den arbetar med.

Visa bilaga 227962
Jag lyckades få fram följande data från Nordelettronica som avser både NE350 och NE287 men då det sannolikt är samma CPU-krets i NE325 (samma produktfamilj) så kan man på ganska goda grunder anta att laddkurvorna även gäller för den produkten.
 

Bilagor

  • alg-4 IUIO.pdf
    84,1 KB · Visningar: 43

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Tackar för all hjälp jag fått från er alla, nu ska jag bara välja batteri, är det något speciellt att tänka på vid val. alla har ju BMS men alla har inte bluetooth, måste man ha det?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tackar för all hjälp jag fått från er alla, nu ska jag bara välja batteri, är det något speciellt att tänka på vid val. alla har ju BMS men alla har inte bluetooth, måste man ha det?
Nej det måste man inte men det är förbannat bra men om du har shunt som mäter är det ganska onödigt om du inte tänker ändra parametrarna på BMSen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Ska du ha en större inverter är det viktigt att veta hur många Amp du kan ta ur batteriet, många klarar bara ca 80-100 Amp. Jag har detta batteri som klarar 150 Amp.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Ska du ha en större inverter är det viktigt att veta hur många Amp du kan ta ur batteriet, många klarar bara ca 80-100 Amp. Jag har detta batteri som klarar 150 Amp.
Hej och tack för ditt svar, om man skulle välja ett 100Amp batteri hur står inverter kan man ha då, vet du det, det batteriet du länkade till blir i det dyraste laget för mig just nu.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej och tack för ditt svar, om man skulle välja ett 100Amp batteri hur står inverter kan man ha då, vet du det, det batteriet du länkade till blir i det dyraste laget för mig just nu.
Du säger att du ska välja et 100A batteri. Ifall batteriet kan ge kontinuerligt 100A så är en 1kVa inverter max. Våran kapselmaskin drar 125A när den värms upp så vi har en 2kVa inverter och LiFePo batteriet ger kontinuerligt max 200A.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.886
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
OBS! Varning! Väldigt OT. Vår gamla Mokabryggare på gasol ger betydligt godare espressobaserade kaffe än vår kapselmaskin. Så kapselmaskinen får helt enkelt inte följa med längre. Lite mer bök med Mokabryggare, men tiden är oftast inte särskilt kritisk på våra resor! Sen finns det så roliga kaffesorter för Mokabryggare utomlands!
 

TommySv

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
27207
Medlemskap
2025
Hej på er, Jag har tänkt att byta till ett litium 100A, min fråga är hur ska ex, dc dc laddaren ställas om det är en nordelettronica NE325 det sitter 2st dip-switchar är det någon här som vet hur dom bör stå, har letat på nätet men hittar inget.
Hej.
Hur gör du med temperatur senoren på NE325, tar du bort den eller får den vara kvar?
 
Toppen