• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Litium "igen"

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej på er alla, Nu är det snart dags för mig att installera ett st Litium batteri på 100 Ah plus en omvandlare på 1500W min fråga är hur bör man säkra av mellan batteriet och omvandlaren hur stor säkring bör man ha, original så har jag 2 st agm 95 Ah vardera där sitter en säkring på 50 Ah mellan batteriet och centralen.
Finns det någon som har nått kopplingsschema eller liknande.
Och ja jag vet att det finns många andra trådar att läsa.

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag räknade själv på en liknande installation för någon månad sedan, och kom fram till att det behövdes ett 135 Ah batteri med ett max strömuttag på 135 A för att lösa uppgiften.

Pålle

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej på er alla, Nu är det snart dags för mig att installera ett st Litium batteri på 100 Ah plus en omvandlare på 1500W min fråga är hur bör man säkra av mellan batteriet och omvandlaren hur stor säkring bör man ha, original så har jag 2 st agm 95 Ah vardera där sitter en säkring på 50 Ah mellan batteriet och centralen.
Finns det någon som har nått kopplingsschema eller liknande.
Och ja jag vet att det finns många andra trådar att läsa.
Ifall ditt batteri kan ge 150A så sätt dit en polsäkring på batteriet om 150A. Invertern kommer nog inte att dra mer än 120A som du kan köra t.ex. en vattenkokare med.

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
En liten undran, jag har victron smart solar och en smartshunt och en smart battery sense, när jag kopplar in inverten kopplar jag in jord kabeln till smartshunten eller direkt till batteriet,
förmodligen en onödig fråga men man vill vara helt säker, ibland har jag lite otur när jag tänker.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En liten undran, jag har victron smart solar och en smartshunt och en smart battery sense, när jag kopplar in inverten kopplar jag in jord kabeln till smartshunten eller direkt till batteriet,
förmodligen en onödig fråga men man vill vara helt säker, ibland har jag lite otur när jag tänker.
Shunten, och inget annat, på batteri minus. Sätt en minusplint före shunten där alla andra "minusar" skruvas fast.

Toppen