• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Man ska nog först inventera sina personliga krav på ett nytt batteri.
Att bara ta upp pris och att det inte behöver fungera i kyla, då kan man nog köpa vad som helst och bli nöjd.

T.ex. livslängd, de celler som oftast används idag har väldigt lång livslängd, däremot kommer inte all elektronik att klara lika lång tid, beroende på förutsättningarna som kan vara växlande höga/låga temperaturer, vibrationer, fukt m.m.

HÄR kan man läsa lite vad Will Prowse skriver om lite olika modeller av LFP.

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Såg på Erlandsons att de hade kampanj på batteri, men för mig är det en del "grekiska". C1 laddning?.. mm

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Såg på Erlandsons att de hade kampanj på batteri, men för mig är det en del "grekiska". C1 laddning?.. mm
C1 innebär att det kan laddas lika många Ampere som batteriets Amperetimmar, 100Ah batteri laddas med 100A

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.
Ifall din budget är bara 2500kr så kan du ju lika gärna köpa ett bra AGM-batteri. Du ska ju ändå bara använda husbilen sommartid och har tillgång till solljuset. Du slipper att investera i DC-DC modul samt behöver inte bry dig om laddkarakteristik på den 230V-laddare du har idag. Gör det enkelt för dig...

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Ifall din budget är bara 2500kr så kan du ju lika gärna köpa ett bra AGM-batteri. Du ska ju ändå bara använda husbilen sommartid och har tillgång till solljuset. Du slipper att investera i DC-DC modul samt behöver inte bry dig om laddkarakteristik på den 230V-laddare du har idag. Gör det enkelt för dig...
Varför behövs en DC-DC modul? Jag har ingen på vår bil med ett 100Ah lifepo4.

Leif Eng

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2025

Ett Kepworth har vi och det är OK, men din budget är för låg tror jag,

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har kollat med schaudt och det ska funka med min EBL 100-2 på bly/syra läget. Har ingen smart generator

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Tyvärr inget vinterbatteri. Det stoppar laddning vid 0, men sen.... det startar inte laddning förrän +10. Bra batteri sommartid

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har två från elfhub funkar kanon beställde ett till kom aldrig låg hos schenker i malmö tre veckor enl spåra pkt.Fick pengarna tillbaka det var ok
men inget erbjudande om ett nytt.
Nu beställde jag ett för 2280 kr är höjt. har reden ett med laddning och usb uttag så tog ett utan och detta var med laddare med klammer .
Såg att det finns ett med usb laddare och uppvärmning .
Återkommer om hur dom lirar ihop.

Senast ändrad:
Toppen