Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag bytte till litium i min förra Carthago, ställde inbyggda 230v laddaren i blyläge (enligt rekommendation från batterileverantören) solcells laddaren i litiumläge, hade DCDC laddare sedan tidigare, men detta är inte helt nödvändigt på bil som saknar smartgenerator som din.Byt till en Carthago chic line 2017. Fiat Ducato 2,3, 177 Hkr. Funderar på att byta bodels batterierna till Lithium 200A. Någon som har erfarenhet och vet vad som måste bytas?
Med så många batterier kan det snabbt bli obalans, men det antar jag du är medveten om.Jag bytte i våras till två på 100 Ah från Elfhub och satte in två till i höstas (som jag bara hunnit använda en gång). Innan dess bytte jag solpanelerna och solregulatorn till Victrons produkter. Regulatorn ställde jag i litiumladdningsläge. Min husbil har ingen smart generator så jag har väntat med installation av DC/DC-laddare, det blir vinterns projekt.
Ofta räcker det med att du tar ut batterierna som finns i och sätta i dina nya LiFePO4. Kontrollera att de laddningskällor som är anslutna (230 V och solpaneler) inte skickar en laddning som är skadlig.