• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Lithium Batteri

sladden

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hej, jag undrar om någon kan svara på min fråga ang. lithium-batteri. Jag har installerat 1st 165amp. en ny laddare (victron), en Dc-Dc 30 amp, ny solcell 180 w, med en ny victron mppt, nästan allt fungerar, utan kylskåp på 230v, och kontrollpanelen säger att det inte finns startbatteri, någon som har ide` va detta är för orsak?
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej, jag undrar om någon kan svara på min fråga ang. lithium-batteri. Jag har installerat 1st 165amp. en ny laddare (victron), en Dc-Dc 30 amp, ny solcell 180 w, med en ny victron mppt, nästan allt fungerar, utan kylskåp på 230v, och kontrollpanelen säger att det inte finns startbatteri, någon som har ide` va detta är för orsak?
Det finns en säkring vid startbatteriet har för mig att den är på 50A av typen Maxi

Se tex SÄKRING SUNWIND MAXI 50A 2-PACK

Denna matar kylskåpet, sen är det även nödvändigt att motorn är igång så att D+ är aktiv och drar det interna "kylskåps reläet"

Mvh
Anders
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du skriver at den køler på 12V og på gas, så må problemet ligge ved 230V.

Virker alt andet på 230V? har du 230V i stikkontakterne?

Hvis ikke, så kunne det være at sikringensrelæ/afbryderen ved indgang 23V i bilen som ikke er tilsluttet. Måske har det været slukket under installation af din Lithiumpakke.

Hvilket køleskab har du? er det et med AES, så køleskabet selv vælger energikilde?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kylskåpet har (ska ha) ett direkt 230V uttag dvs så fort det finns "landström" och huvudströmbrytaren är på ska kylskåpet kicka igång. Antingen saknas 230V eller 12V till styrelektroniken. Ifall 230V batteriladdningen fungerar så lär du ha 230V till kylskåpet. Det är lätt hänt att en tåt inte blir ansluten när det är mycket kablar som ska kopplas ihop.
Kontrollpanelen ser väl inte startbatteriet förrän DC-DC modulen släpper igenom ström från generatorn.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hej, har kollat att det finns 230v till kylskåpet, det är ett AES, elementet är ok, har kollat, jag har kollat att det visar start batteri statusen på kontrollpanelen att man startar bilen så visar det fulladdat, men jag fattar inte detta med D+ som ska vara aktiv, vad är detta?
MVH/Gert-Ove
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, har kollat att det finns 230v till kylskåpet, det är ett AES, elementet är ok, har kollat, jag har kollat att det visar start batteri statusen på kontrollpanelen att man startar bilen så visar det fulladdat, men jag fattar inte detta med D+ som ska vara aktiv, vad är detta?
MVH/Gert-Ove
När du startar bilen så går en plus-signal till kylen D+,denna kan komma från generatorn eller bara en signal från tändning är på,mät bak på kylen vid D+
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.783
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Kontrollpanelen visar ej att strömkabeln är insatt, konstigt att allt annat fungerar med el men ej kylskåp.
Så er der meget der tyder på at du ikke får 230V ind i bilen. Har du prøvet med et andet kabel for at konstatere at der ikke er fejl på det. Du kan også måle på kablet for at se at du har 230V frem til det stik du sætter i siden af bilen.
Der kan også være fejl på det stik du har siddende i siden af bilen, eller du kan have en automatsikring på indsiden af bilen hvor 230V kommer ind, og den automatsikring er slukket.

Når du alligevel har 230V i stikkontakter, så gætter jeg på at du har en inverter og et prioritetsrelæ der giver 230V i kontakter, men den giver jo ikke 230V til køleskabet, der derfor ikke virker.
 
Toppen