• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Litet Elverk

F

F.d. 24476

Guest
Jag har kommit fram till att elverk får bli ett alternativ för mig, hur mycket låter ett elverk? Som en gräsklippare? Vad skall man köpa?Kipor? Honda? Biltemas? Julas? Räcker det med ett 1kw eller skall man satsa på ett 2kw?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Litet Elverk

Hej. Vi har kört med elverk i väldigt många år och slitet ut ett antal. Våra erfarenheter med dagens utbud är: 750:- -2000:- varianterna är helt värdelösa, undvik dom.

Utan någon tvekan så är Honda i en klass för sig, det har de alltid varit. Tror vi köpte vårt senaste år 2008, Honda 10i . Det har fungerat perfekt. Sommar som vinter startar på första eller andra draget. Hondan har också den i särklass lägsta ljudnivån vilket gör det lättplacerat utan att störa. Vi använder alltid en 25 meters kabel o placerar elverket på ett avskilt ställe. Modell 10i ger 950Watt och klarar kaffebryggare, brödrost, hårtork, laddare mm (Dock inte samtidigt...) Enda nackdelen är priset, är det 12.000 nu? Det finns en modell 20i som ger dubbla effekten men det låter lite mer och väger lite mer. För oss är 1kw perfekt.

Samma elverk säljs som en OEM produkt från samma fabrik bl.a. under namnet Kipur. Knappar o uttag sitter på i princip samma ställe, det verkar vara i grunden samma elverk som Hondan. Men det har något högre ljudnivå, kan störa omgivningen. Varvtalsregleringen är inte lika påkostad. De har samma plastskal. Julas var tidigare gult och Biltemas blått. Detta elverk är av invertertyp och kostar ca 3000:-. Det vet jag är ett mycket bra köp. Tyvärr har jag ändå medverkat till kanske 5 reklamationer så de verkar vara lite ojämna i kvaliten. Det var Biltemas blåa men garantiutbytet gick smärtfritt. Köp den här typen, produkten är kanonbra men bli inte ledsen om...

För yrkesfolk och de som önskar högsta klassen så gäller Honda EU10i, tycker Björn

F

F.d. 24476

Guest

Okey då får det bli ett biltema! En sista fråga bara, hur mycket bränsle drar det i timmen om jag tar ut 300w som min batteriladdare ligger på? Hur mycket väger det? Har läst på biltemas hemsida att det skall väga 15kg stämmer detta?

F

F.d. 24476

Guest

Läser i manualen att man skall dra en kabel från uttaget för jordning tillett 30cm långt järnspett som man skall trycka ner i marken! Måste man göra detta? Brukar ni göra detta?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har ett Biltemaelverk o är mycket nöjda. Hur mycket bränsle det drar kan jag inte svara på men för vår del är det inga mängder.
Vi kör miljöbränsle o där har vi kommit fram till att Aspen som vi köper på Granngården är bäst. Provade OK:s och det va vidrigt va det stank om avgaserna.
Blir tredje vintern nu för vi använder det bara på vintrarna. Ett driftstopp har det blivit o det va att oljenivån blev för låg så att det stannade. Bra finess på ett billigt elverk kan man tycka.

Här ser ni hur jag gjort
http://www.husbilsklubben.se/forums/t44787/
Tyst även när det står utomhus

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hej alla elverkare.
Jodå, 15 kg stämmer säkert. Inverterverken på 1kw är alla lätta, kompakta o mycket hanterliga.

Bränsleåtgången varierar tydligt med effektuttaget. Tanken rymmer ca 2 liter. Normalt kör vi en kväll utan vidare. Om det bara är batteriladdning och vi startat verket kl 18 så händer att det fortfarande är igång i gryningen. Det är någon ECO-throttle som minimerar ljud o bränsleåtgång…

Jordspettet finns med i leveransen och skall användas enligt manualen… Visst, enligt skolboken helt korrekt. Jag har bara använt det vid enstaka tillfällen i samband med sändning på kortvåg. Vi har alltid kört på vanlig 98 bensin, samma som till gräsklipparen hemma, inga problem alls.

Rätt, en jordfelsbrytare är aldrig fel men… Enda gången jag är tveksam till 220volt är när jag står i hällregn och skall stänga av elverket. Kontakten skall tas ur innan avstängning för att skydda förbrukarna mot ”spänningsspikar”. Då försöker jag ta ur kontakten vid husbilen först så att kontakten i elverket kan sitta kvar vid avstängning, men ibland glömmer man…

Mikrougn är ett särskilt kapitel. Senast nu i augusti så köpte vi en liten från Coop med 700 watts värmeeffekt på kartongen. Vid inkoppling så stängde elverket direkt. Inte en chans, trots urkoppling av allt annat. Tror det stod starteffekt 1200 watt i manualen. Det funkade inte med vårt Honda 10i men Coop var mycket bra, vi fick pengarna tillbaka.

Kaffebryggaren var lite lurig redan på vårt förra ekipage. Den är på 950w och det funkade bara med en manuell strömbrytare på 220 volts laddaren. Vi stänger av laddningen vid bryggning.

Vi har solcell o gott om batterier men vi kan inte tänka oss att vara utan ett diskret litet elverk, alltid gott om ström, hälsar Björn.

F

F.d. 24476

Guest

Äntligen kom jag över ett kvalité elverk till rätt pengar, 10år gammalt, använt 1gång, 25kg, går som en klocka tyst och fint. Någon annan som har ett sådant elverk? Kanske kunde ge lite tips på handhavande och service?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Grattis! Yamaha EF1000 är en gammal trotjänare som du borde bli mycket nöjd med, särskilt som det bara är använt 1 gång. Du kan lätt Googla på Manual o partlist. Det finns t.o.m. en Yamaha Generator Fan Club, hälsar Björn

F

F.d. 24476

Guest

Hmm, vet du varför det levererar 289V? Står ju 220V på Framsidan på Verket. Är det någon fara för batteriladdaren i Husbilen?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Hm... Ja, det är fara. Laddaren elektronik brinner upp vid överspänning. Förhoppningsvis är det något mätfel. (Kolla instrumentet i husets vägguttag.)

Kanske bara 290 volt när elverket är obelastat. Börja med att koppla in en "glödlampa", gärna 40 -100 watt. Mät spänningen över lampan. Det borde vara 220-240 volt. Lampan "poffar" direkt om det är uppåt 300 volt...
En vattenkokare är också kanonbra att mäta över, den drar bra med effekt. Hälsar Björn

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Tog fram mitt Biltemaelverk 1000W eftersom jag ändå är ute med bilen och kollade.

224,5V vid automatdrift och ingen förändring vid högvarvsläge. Allt mätt utan last på elverket. Något måste vara galet och jag skulle aldrig ansluta om det låg över 245V.

F

F.d. 24476

Guest

Hittade inte mer än en 40w glödlampa, funkar jättebra poffar inte, har mätat i huset 225V, fortfarande 285V på Elverket även när lampan lös, men om jag däremot kopplade in en sticksåg på 520W så sjönk volten till 219V. Jag har ju dubbla 220 uttag, så jag mätar ju i det uttaget som jag inte har lampan i!

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Nja, det behöver inte vara trasigt.
Det låter mer som skillnaden mellan ett generator-elverk och ett inverter-elverk. Ofta finns ett litet "i" för Inverter i modellbeteckningen. Invertern filtrerar och stabiliserar spänningen så att moderna processorer blir nöjda.

Ditt elverk stabiliserar spänningen till 219 volt vid en last på 500 watt, det låter prima. Men jag är tveksam till att koppla in modern elektronik.

Hittade en fil som beskriver lite av skillnaderna på elverk, hälsar Björn

Yamaha Inverter EF1000iS Video, movies

PS. Du skrev Yamaha, därför valde jag denna film. Annars är jag ett Honda-fan!

Toppen