• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten vårvinterresa

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Årets första lite längre utflykt. Här några bilder och tips.

Här bilen startklar hemma vid huset förra helgen. Avresa mot Fosen i Nordtröndelag på morgonen sö 16/2.
Bilen sedan förra vintern bestyckad med en dieselpanna med elpatron och ytterligare ngt bodelsbatteri.
Bild 001 (Large).jpg

För att slippa den tunga trafiken och saltningen på E6 så körde vi som vanligt ut till Fosen via Skalstuguvägen till Verdalsöra och därefter till Inderöya och över bron till Fosen. Betydligt trivsammare än vägen över Trondheim och dessutom slipper man utgifter för färjeresor.

Vi tillbringade fyra dagar vid stranden av sjön Storvattnet, där man nästan alltid får sanslöst mycket röding:
Bild 010 (Large).jpg Bild 013 (Large).jpg
Första dagen ösregn och närapå storm varför vi höll oss inne i den ombonade bilen, men därefter goda fångster.

Det finns mängder av produktiva rödingvatten på Fosen och när man frågar i de gårdar där fiskekort säljes så får man ofta goda tips om lämpliga platser att slå läger eller som i vårt fall erbjudande om el, vatten och tömning för en blygsam avgift.

Jag vill gärna tipsa om ett par attraktiva rast- och ställplatser efter vägen. I båda riktningarna rastade vi i Leksvik. Ett mycket tilltalande kustsamhälle med en fin P-plats vid småbåtshamnen
Bild 015 (Large).jpg Bild 007 (Large).jpg
Dessutom finns här även en ställplats med el och internet (hur det är med ev. övrig service vet jag inte eftersom den ansvarige i gatuköket inte var på plats när vi passerade):
Bild 019 (Large).jpgBild 017 (Large).jpg

En annan attraktiv plats efter vägen är rastplatsen vid fästet till den imponerande hängbron över sundet mellan Fosen och Inderöya:
Bild 021 (Large).jpgBild 022 (Large).jpg

På hemväg idag rastade vi på fjället mellan gränsen och Skalstugan. Ingen trängsel på fjället trots strålande vårvinterväder:
Bild 028 (Large).jpg

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Liten vårvinterresa

Fina trakter...senare i år skall vi till Stokköya och Hosensand och sen vidare till Osen fjordcamp för lite havsfiske. Har du åkt väg 755 och 717 utmed fjorden?
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårvinterresa

Hej aake!
Tack för fina bilder & text!
Men som novis har du en bild på en nyfångad Röding?
Bild nr. 2 stämmer överens med här nere i "södern" (ingen fisk) men då gäller det bara Abborre!
Mvh.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Liten vårvinterresa

Sonic

Visst har jag kört efter 715 mellan Årnes (Stordalselva och Stordalsvattnet) och Osen och efter 755 körde vi ju denna gång.
Havsfiske har jag de senaste decennierna ägnat mig åt dels på Hitra men mest utanför Rörvik, men i slutet på 80-talet även utanför Osen; grov torsk runt Kya fyr!

Här en bild från -91 från Osen camping en högsommardag då den lilla fjordbukten var fylld av grov makrill:
Nordtröndelag ca -91 (Large).jpg

Och Flor16.
Här får du bilder på rödingar. Småvuxen fisk i Storvattnet (runt 100g urtagna) men av fin kvalitet. En och annan större öring kan man också få. Fiskerättsägarna uppmuntrar till massuttag av röding och det är ingen konst att ta ett hundratal på en fiskedag (men fångsten skall rensas också!):
IMG_0398 (Large).JPGIMG_0400 (Large).JPG

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Liten vårvinterresa

Kära nån, har ni ingen snö?

Jodå, vi har snö, vilket gick se på den första av mina bilder och det har kommit ytterligare ett par dm det sista dygnet, men ute på Fosen var det barmark i lägen under 200 m över havet.
Tröndelag har haft svår torka och omfattande skogs- och hedmarksbränder den senaste månaden. Även ett antal hus har brunnit ända upp i Namsos.

aake
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Liten vårvinterresa

Tröndelag har haft svår torka och omfattande skogs- och hedmarksbränder den senaste månaden. Även ett antal hus har brunnit ända upp i Namsos.

aake


Vi skall vidare från Osen i Nordtröndelag upp till Kvaløysæter och... Flatanger där det har det brunnit på grund av torkan sen vi var där sist.
Kanonfiske om man gillar havsfiske.

Havsfiske | Fiskeveien

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5768626
Helikoptrar mot branden i Norge - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio
 
Senast ändrad:
Toppen