• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten sommarresa med veteranen

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag tyckte på söndag eftermiddag att en liten resa på några dagar skulle vara roligt. Så packade lite hastigt ihop kläder och startade kylskåpet. Planerna på vart väldigt lösa, men började åka mot Västerås. Handlade lite mat inför kvällen, får handla mer idag. Min buss fyllde 30 år i år, så är veteran. Vi tuffar på runt 80kmh, vilket passar plånbok och känns bra för bussen. Har valt att hålla mig på mindre vägar denna resa. Kom till Köping, hungern gjorde att det var mat tid. Vidare Kungsör och ett stopp vid stora Sundby slott, kom lite sent så fick kika på håll. Ner till Julita gård och vandrade runt ett par timmar. Nattplats blev vid färjeläget till Vinö. Blev en lugn natt, förutom regnet som vräkte ner och lite åska var det också.
Frukost med stekta ägg och knäckemacka. Får se vart resan går vidare idag, ingen stress och obefintlig planering.
 

Bilagor

  • IMG_20200628_213010075.jpg
    IMG_20200628_213010075.jpg
    1,6 MB · Visningar: 130

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, bilden verkar vara full av vatten, men behövs verkligen i naturen, det är roligt att vi får röra på oss, själv var jag på snabbvisit i skåne i veckan men värme o blåst som vanligt, sista stopp innan hemmet var parkeringen efter motorvägen borlänge falun för avlämning av halv hushållssoppåse i avsedd behållare men fick öppna påsen för denna lilla påse gick inte ner genom hålet,kunde förstå varför platsen var nerskräpad utanför SORGLIGT
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så gick resan igång igen, Brevens bruk kom jag till häktade ner cykeln och åkte runt. Att fara runt på cykel är väldigt bra tycker jag. Täcker på ganska kort tid stora områden, och kan stanna var som helst. Träffade en äldre man som hade lite bekymmer med en bil. En ww golf från 1990, tempgivaren fungerade inte, han fick inte loss den heller. Nyfiken som man är kan man inte låta bli att pilla lite. Loss kom den och han skulle köpa en ny. I vårt samtal kom vi på att vi båda är uppvuxna i Västerbotten. Jag 7 km från Burträsk, han i Flarken.
Trevlig man, hoppas han lyckades få tillbaka givaren. Resan gick vidare efter lite kaffe och en bulle (kanske fler men det säger jag inte). Vidare mot Örebro, handlade vid Marieberg. Åkte vidare till Riseberga kloster ruin och Sveriges största amfieteaterIMG_20200629_172400295_HDR.jpgIMG_20200629_173808779_HDR.jpg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Efter att ha vandrat runt vid Riseberga kloster ruin, åkte jag vidare. Mina planer ändras hela tiden, hamnade på väg mot Askersund. Kört småvägar med otroligt vacker natur. Nattplats hittade jag vid Snavlunda äng. Det blev en sen middag, klockan var nästan 21.
Men köttfärspajen blev väldigt bra i Omnia ugnen, var nog hungrig åt upp halva. Efter maten blev det en kopp kaffe med fin utsikt. Det kom ett äldre par som stannade och tog fram sin termos. Vi pratade en god stund innan de önskade god natt och körde vidare.
Idag blir det lite Askersund, sedan får vi se. Ska leta upp en mack och tanka, tankade i Västerås då hade det gått 1.1l/mil. Blir spännande och se om jag varit lätt på gaspedalen. Mulet och lätt regn som kommer och går 18°+ och svag vind. Blir nog en fin dag idag med.
IMG_20200629_191627764_HDR.jpg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så blev det lite av en mellan dag, snurrade runt en del. Hamnade i Askersund, tankade upp vatten och fyllde bensin. Skillnaden på att åka runt med fyllda tankar, är stor 1.25l/mil mot 1.1 hemmavid.
Hem ikring har jag bara lite vatten i så det räcker att tvätta händerna och koka lite kaffe. På de dagsresor jag gör, för att handla och förströ mig. Men nu vill jag ha vatten till dusch och disk.
Blev lite mat köp också, sugen på fisk.
Pajen som blev kvar blev lunch.
Det började blåsa ordentligt och regnet kom i omgångar. Så tog en middagslur, läste en del, och fick idén att åka ner till Karlsborg. Så där är jag nu, kvällen gick till att kika på Vera på SVT play.
Nattplats på Strandvägen, ingen höjdare direkt. Vacker utsikt men en hel del trafik. Ska flytta på mig till fästningen och äta frukost.
Funderar på omelett med tomat och kaffe, lite knäckebröd som alltid.
Ska ta en titt på museet, och att gå på guidning är planen. Får se hur det blir.
 
Senast ändrad:
R

RobbeS

Guest
Finns en badplats som heter svartfjällsviken i Karlsborg där det borde vara perfekt att stå. Har själv inte stått med husbil där men varit där och badat då jag varit på utbildning i Karlsborg.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Visning av fästningen lite rolig, hade önskat lite mer tid vid de olika delarna.
Men covid-19, vad ska man göra?
Fantastiskt bygge, jag är imponerad av det enorma arbete som gjorts. Strövade runt på området och hade några trevliga timmar.
Hade lite funderingar om vart resan skulle gå vidare, så kaffe och tittande i kart boken. Åkte tillbaka till Askersund, blev lite tidig middag vid fyra. Mera funderingar och hittade Garpagruvan.
Tänkte att gamla gruvor kan vara lite spännande. Små vägar kring området, kör inte in om ni kommer på att åka dit.
Vilket hål i berget, de måste ha jobbat hårt. Regnet fortsatte att komma och gå, så jag åkte till Örebro.
Naturens hus, där jag varit förut blev nattplats, tänker åka runt på cykel under dagen. Gjorde en sväng igår kväll, vid kanalen stod några och drog upp metall skrot. Stannade en stund och pratade, de gjorde det ideellt.
Hade fått skäll av kommunen för de högar av skrot de fått upp och lämnat till kommunen att hämta.
Senare idag/ kväll åker jag troligen upp till Nora. En fin liten stad som jag varit alldeles för lite i. Hade inte tänkt att hålla mig på så långt avstånd från hemmet under resan. Ska ta min son och hans sambo på en liten resa senare i sommar. IMG_20200701_170652923.jpgIMG_20200701_170644195_HDR.jpgIMG_20200701_170806178.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visning av fästningen lite rolig, hade önskat lite mer tid vid de olika delarna.
Men covid-19, vad ska man göra?
Fantastiskt bygge, jag är imponerad av det enorma arbete som gjorts. Strövade runt på området och hade några trevliga timmar.
Hade lite funderingar om vart resan skulle gå vidare, så kaffe och tittande i kart boken. Åkte tillbaka till Askersund, blev lite tidig middag vid fyra. Mera funderingar och hittade Garpagruvan.
Tänkte att gamla gruvor kan vara lite spännande. Små vägar kring området, kör inte in om ni kommer på att åka dit.
Vilket hål i berget, de måste ha jobbat hårt. Regnet fortsatte att komma och gå, så jag åkte till Örebro.
Naturens hus, där jag varit förut blev nattplats, tänker åka runt på cykel under dagen. Gjorde en sväng igår kväll, vid kanalen stod några och drog upp metall skrot. Stannade en stund och pratade, de gjorde det ideellt.
Hade fått skäll av kommunen för de högar av skrot de fått upp och lämnat till kommunen att hämta.
Senare idag/ kväll åker jag troligen upp till Nora. En fin liten stad som jag varit alldeles för lite i. Hade inte tänkt att hålla mig på så långt avstånd från hemmet under resan. Ska ta min son och hans sambo på en liten resa senare i sommar. Visa bilaga 195179Visa bilaga 195180Visa bilaga 195181

Glömde du Forsvik när du var i Karlsborg?
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, funderade på det men tänkte att det är bra att ha lite kvar att se.
Lämnar lite kvar tills en annan gång, kommer säkert att vara i dessa trakter fler gånger.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så blev det Nora, handlade lite mat till frukost. Åkte upp till Pershyttan bergsmansgård, det finns mycket att se. Gruvan stängdes på 60 talet, och mycket är bevarat. Väl värt ett besök, spännande för både barn och vuxna.
De hade ingen visning pga covid-19, men stort område med vackra hus att titta på. Jag ska åka tillbaka senare framöver. Nattplats blev vid skidanläggningen, nedanför Pershyttan. Stod en husbil till där, vi pratade en stund om husbil och sådant. På kvällen kom traktens a-traktorer förbi, många ungdomar och lite hög volym. Det blev ändå tyst framåt 23 tiden. Sov gott och vaknade till en solig dag. Har tillbringat fyra timmar att vandra runt i Nora. Åkte och kikade på en fornborg, väldigt brant berg. Inte lätt att inta. Tistaborg, håll koll på barnen om ni åker hit. De brantaste delarna är ca 20 m höga.
Ska ta en funderare på vart jag ska åka härnäst. IMG_20200702_184624060.jpg
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag tyckte när jag tankade gången före, att det slog ifrån tidigt. Tankade igen i Örebro och var tillbaka på 1.1l/mil. Så troligt en kombination av lite dåligt fylld tank, mycket motvind och last. Det är ju en bensinare, så jag vet att det kan variera. Nu håller jag ca 80kmh, enligt min hastighetsmätare.
Vilket passar ganska bra till bussen, den stämmer säkert inte.
Haft lite mer tur med vindriktning senaste dagarna.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det blev dubbletter, inte vad jag tänkte.
Har några bilder till, glömde bort att jag stannade till i Järle, och såg ett ånglok på väg ut.
Ska se om jag kan lägga in det, men kanske jag kan få hjälp att ta bort dubbletter? Hoppas på det.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Så är jag ganska nära mitt hem, ca 10 mil så viker av hemåt. Stannade till i Lindesberg, gick en sväng i centrum innan jag åkte vidare. Nästa stopp blev Riddarhyttan och Kopparverket en gammal bruksplats. Lite hungrig så åt lite vraps med pepparsalami.
Körde vidare till Ängelsbergs bruk, tog en promenad och kikade. Denna gång kollade jag inte på skulptur parken, eller oljeön. Men om man är i trakten väl värt ett besök, Ulvaklev ser ut som ett litet slott. Ja det finns att kika på.
Kom på att jag skulle stanna till vid
Grävlingsberget i Västerfärnebo.
Det finns ett utsiktstorn så man kan se
hur branden härjade, om jag minns rätt ca fem gånger två mil. Nattade över däruppe, lugnt och skönt. Alldeles ensam med regnet och tystnaden.
Hade jag haft något att grilla, skulle den fina grillplatsen passat bra.
Så här blev min resa, några dagar i ett fantastiskt sommar Sverige. Alla de vägar som bjudit på otroligt vacker natur. De ställen jag besökt som haft mycket att titta på. Trevliga samtal med människor jag mött. En fin resa för mig. Det är ju inte slut på sommaren ännu, så några fler resor blir det. Tack alla som läst, trevligt att få lite respons. Hoppas ni får trevliga resor ni också.IMG_20200703_194459499.jpgIMG_20200703_200014089.jpgIMG_20200703_194816023.jpgIMG_20200704_103949149.jpgIMG_20200704_103940324.jpgIMG_20200704_104050940.jpgIMG_20200704_104011022.jpgIMG_20200704_104340908.jpgIMG_20200703_194341546.jpgIMG_20200703_165935390.jpgIMG_20200703_165526580.jpgIMG_20200704_103940324.jpgIMG_20200704_104434269.jpg
 
Senast ändrad:

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej wessly,skoj att läsa dina resor i sverige , vi tänker åka till campingen i sala i veckan , länge sen vi var i trakten , den verkar bra o som medlem i föreningen borde vi dyka upp nån gång i livet , vi ses kanske där.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej trevligt att ni hörde av er hoppas ni får trevliga dagar i Sala. Att vandra runt i parkerna med alla broar och kika på den lilla staden är ganska häftigt. Om ni vill ha lite utflykter så varför inte Skultuna eller Anundshög i Västerås sveriges största gravhög, eller domkyrkan.
Sätrabrunn där man drack brunn är en liten pärla om man gillar gammal miljö. Gå stigarna runt gruvan. Måns-ols fin badplats men finns ett värdshus också. Ängsö slott kanske, allt beroende på vad man gillar och hur mycket utflykter man vill göra.
Det finns mycket och jag hoppas ni kommer att få det trevligt, vem vet kanske vi syns i Sala. Jag har bara min husbuss som fordon och åker ofta in och handlar, så ser ni min gamla buss hör av er så kan vi prata en stund.
 
Toppen