• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Liten Smålandsrunda med glad överaskning

F

F.d. 29862

Guest
Efter att ha letat en övernattningsplats vid Åsnen och mötts av alla nya fina skyltar angående Naturskyddsområde där vi givetvis inte ens var välkomna att stanna till för en kopp kaffe - påminner om gamla Östtyskland - så gjorde vi en visit till Torne för att kolla möjligheterna där. När vi sett att så var uteslutet och just höll på att vända i en korsning på en villagata, så kom en kvinna snabbt ut från en tomt. Nu blir nog bannor tänkte vi...
Men icke, i stället möttes vi av " nu när det kommer medlemmar i husbilsklubben hit, så måste jag ut och hälsa!" De boende där var också medlemmar.
Sedan tipsade hon oss, med hjälp mobilsamtal med maken, om en trevlig liten plats 8 km därifrån. Tydliga väganvisningar hjälpte oss hitta rätt. Inte nog med det, de tog sig också tid att komma ner senare på dagen och kolla att det var ok med oss. Och så fick vi en pratstund tillsammans.
Medge att dylika bemötanden värmer!
Hjärtliga hälsningar till Lena och Jörgen (?) och tack för senast!
Familjerna Sigurd från Norrköping och Johansson från Helsingborg
genom Lars

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Liten Smålandsrunda med glad överaskning

Det finns en anledning till alla skyltar i och runt Åsnen. Under många år förstörde kanotister - främst tyskar faktiskt - öar, holmar och andra fina ställen, med sin framfart. Om man inte lämnade en massa skräp och annat efter sig, så satte man eld på öar med sina grillar. Dessutom slets gräs och annan vegetation upp så totalt, att den lilla jord som fanns, regnade ut i sjön. Kvar blev bara ett stenröse med någon gammal tall.
Därför har man speciella platser till kanotisterna. Där och i princip bara där, får man vara.
Nu var ni väl förmodligen inte på just öarna med er husbil men när man försökte skydda öarna, flyttade turismen iland. Skyltarna följde efter.
Åsnen är en grund sjö - max 17 m - och har därför ett mycket rikt fågelliv som man är rädd om; fiskgjuse, storlom, lärkfalk, havsörn, bivråk och andra arter.

Nu vet jag inte var ni har varit men mycket skyltar har jag inte tänkt på att det är. Jag är förmodligen hemmablind?
Vi har lagt ut en ställplats i den södra delen som är helt ok att stå på. Vi tänkte lägga ut några till när vi hinner - för de finns.

Tråkigt att ni upplevde det så men samtidigt kul att det löste sig till slut! Det är en fantastiskt vacker trakt - eller hur?

F

F.d. 55293

Guest
Sv: Liten Smålandsrunda med glad överaskning

Tack för vänligt brev, det var lika trevligt för oss att träffa trevliga medlemmar.
Önskar er en trevlig sommar.
Lena o Jörgen

Toppen