• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten resa till Tyskland

UR13

HBK Medlem
Inlägg
1.358
Kommun
Gotland
HBK-Nr
9896
Medlemskap
2029
Detta är första gången som jag skriver lite info om en resa utomlands, så ha tålamod.
Vet inte hur jag får till det med grader, du som vet får gärna meddela mig, inga pekpinnar tack (jag gör så gott jag kan).

Ankom Puttgarden 30 april.
54°22'40,49'' N; 10°57'15,66'' O Enligt google.
Hittade en ställplats, lugnt och bra.
Fick hjälp av ett tyskt par att hitta platsen, när vi handlat färdigt på Lidl. Plats för många hb. Betalade 28,10 euro, fick tillbaka 10 euro. Info på svenska, vid betalningen.
Toaletter och dusch, el samt tömning av både gråvatten och toa, mot betalning.
Endast kortbetalning.

Vidare mot Lûbeck.

1 maj CITTI-PARK Lübeck
Herrenholz 1423556 Lübeck.

En nygjord gratis parkering för 5 husbilar. Ett handelscentrum med många olika butiker. Dock ett hiskeligt liv både kväll och natt. Stor passage av bilar, lastbilar. Larm från bensinmacken kl.23.45, som höll på en bra stund. Ingen bra övernattningsplats. En erfarenhet rikare.


2 - 4 maj 2018
Pier One i Wientzendorf ett ganska hyfsat matställe, på andra sidan av vägen vid nedanstående ställplats.
Ställplats. Kordinater: E 09gr 57`916”. N52 gr55. 830”

Südsee Camp.
Jag räknade inte, men uppskattar att 35 – 40 bilar får plats.
16 euro + 3 i deposition för servicekortet. 3/ 6 euro för el.
Kontant betalning, samt ngt kort som vi inte har.
Sopor läggs i sopbingen, vid toan. Toalett ingår, bilden nedan. Färkvatten när du blippar kortet vid påfyllningen.
Tömning av gråvatten och latrin ingår.
Fri dusch inne på campingen, samt diskmöjlighet utan avgift.
Har nog aldrig sett en så fräscha duschar, på en camping.
10 toaletter, 2 duschar för kvinnor. Tror att det är samma för männen. Gick dock aldrig in för att kolla.
Fint tvättstuga med många tvättmaskiner och torktumlare
en trappa ned.
Samt en matbutik med otroligt mycket olika saker.

Åkte vidare till Hamlens citynära ställplats, kostade 8 euro.
Håller med Jappe, tråkig ställplats. Lastbilar som körde till /från DHL/posten mittemot in/utfart till ställplatsen, större delen av natten. Promenad in till centrum på ca10 min. Barer och restauranger längs med kanalen. Kanalen ligger ett stenkast från ställplatsen.

5 maj hamnade vi på en ställplats ute på landet. N53¤15.789` O 11¤ 32. 554` ¤ = grader.
Eldeufer 1, 19300 Fresenbrügge, Mecklenburg-Vorpommern, Germany OBS! *Endast bilar under 12 ton*. Fick tips av en tjej på en bensinmack. Plats för ca 25 husbilar. Bilen parkeras på en grusbädd, bredvid kan du ställa ut bord och stolar i gröngräset. Kostar 10 euro, inkl. toa, dusch. El mot extrakostnad. Sopor sorteras i sulobackar. Ägaren kommer varje kväll och tar betalt. Det är mycket lugnt och skönt här.

Bilderna kan jag inte fixa in här. Vi hade tänkt oss ner till Moseldalen. Men vi blev tvungna att åka hem mycket tidigare. Detta på grund av att vi blev sjuka. Vi gör om detta med Moseldalen en annan gång.
 
Toppen