• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Liten husbil med krav!

F

F.d. 955

Guest
Hej alla initierade och erfarna HBK-are!

Jag har förgäves försökt att i flera veckor få svar från Kabe, Burstner, Dethleffs och Hymer om vilken bilmodell jag ska kika på när jag har dessa kriterier som ska uppfyllas:

Under 6 meter (men ingen "plåtis")
Klara vinteranvändning i Sverige
Ha fast dubbelbädd utan stegar/trappsteg
Delintegrerad
Vattenburen värme
Helst annan färg än vit...

(Burstner har precis svarat, ser jag nu!!!)

Det kanske finns andra märken som har modeller som passar mig, det kanske du som läser detta har en aning om! Tyvärr är det svårtillgängligt att hitta längderna på bilarna på märkenas egna hemsidor. Det finns inte alltid heller hos försäljarna, av någon konstig anledning.

Hoppas på svar från någon här, eftersom kraven har utökats sedan jag började kika runt efter husbil :)

MVH Berit

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten husbil med krav!

Et par punkter gjør utvalget nesten umulig - lav dobbeltseng finnes i massevis av halvintegrerte fra omlag 7m og oppover. Men 6m og samtidig for vinterbruk med Alde i en halvintegrert og jeg tror du må gi opp noen av kravene.

Carthago lanserte en kort modell for noen år siden, en helintegrert med Alde. På høstutstillingen i Norge ble det gjort et stort nummer av at bilen var 599 lang og dermed tilpasset fergeprisene. Om du går inn på den tekniske katalogen så finnes det tabeller over lengde , bredde, høyde og grunnvikt i kjørklar stand (før evt opsjoner).
Om denne modellen fortsatt er i produksjon så er det i alle fall en bil som er bygget for helårs bruk.

F

F.d. 29830

Guest

Knaus byggde C-liner för några år sedan och fick till en väldigt läcker bil under 6 meter. Byggd på Renaultchassi, fast helintegrerad. En perfekt singelbil, gillades inte av hustrun.

F

F.d. 955

Guest

Tack Knut!!! Väldigt fint av dig att svara! Jag ska kolla upp detta... :)

F

F.d. 955

Guest

Tack Jim-Math! Jag ska försöka att hitta denna modell som är helt ny för mig. Spännande!:wub:

F

F.d. 955

Guest

Tack! Jag ska kolla...är dock inte förtjust i helintegrerat. Det slutar nog med en cykel...för jag verkar ha oöverstigliga "krav"... :)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

När folk försöker hjälpa till så är det väsentligt att veta ny eller begagnad. Tänkt prisnivå?

F

F.d. 955

Guest

Hej Sharky!

Ja.

Det vill säga: Ny ELLER begagnad. :spinny:
Prisnivån visar sig... Jag har alltså inte satt ut någon sådan då jag vill veta om "min" drömhusbil finns IRL.

MVH
Berit

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er redd jeg må påstå at den muligens fantes - delvis. Carthago modellen var det ene året - de solgte noen få i Norden og ingen andre steder. Største problemet er din grense på 6 m, denne grensen er etterspurt i Norge og på Gotland og knapt andre steder. Et typisk eksempel var N+B Arto 59G som første året kom med lengde 5,99 - året etter endret de noen plastdetaljer og den ble 6,03. Den norske importøren påpektet at dette var et problem før den nye var satt i produksjon og bare fantes som en prototyp. Men det visuelle for øvrige markedet var viktigere enn noen få biler til Norge.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om du är i den situationen att du kan bortse från priset så finns flera företag som bygger nytt efter beställning och jag tror att allt du önskar (utom möjligtvis långbäddar på längden) går att få in på sex meter.
Se exempelvis på Bocklet och på Woelcke. Jag har kikat på båda fabrikaten och båda verkar vara mycket gedigna. Tämligen lång tid från beställning till leverans.

aake

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Pilote har börjat tillverka en liten helintegrerad med fransk bädd, längd under 6m dubbelgolv Pilote Aventura G 600 LPA , verkar komma ganska nära, inte vattenburen värme, men det är ingen nödvändighet för vinterbruk heller. :wink:

F

F.d. 53358

Guest

Vi köpte en HB förra hösten. Vi hade tänkt oss en HB under 6m för färjor o broar. Vår grabb sa, hur ofta ska ni köra där. Köp en stor med gott om plats och betala de 100 lappar det kostar de få gånger ni åker färja eller över broar, och ha utrymmet hela tiden och slippa trängas. Nu har vi en Sunlight på 7,4m. änu har vi inte betalat någon broavgift, men vi har gott om plats Ritva o jag
Trevlig sommar

Toppen