• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

liten gaslåga på spisen

F

F.d. 9894

Guest
Vi är helt nya i den här världen men den är inte husbilen, det är en 22 år gammal KonTiki Swift som vi köpt. Nu håller vi på att gå igenom den och det mesta verkar fungera bra men lågorna på spisen är väldigt små. Vi har blåst rent i munstyckena men det tycks inte hjälpa. Tänder man alla 4 slocknar en. Ska det vara så här eller finns det något mer vi kan göra för att det ska "tända till lite bättre"?
Anita o Rolf

F

F.d. 50012

Guest
Sv: liten gaslåga på spisen

Om ni har en säkerhetsventil som stänger av gasen när man stänger locket på spisen så kan det vara den som krånglar, pröva med att försiktigt vrida och ruska dra i den. Om inte så får ni nog byta tryckregulatorn för gasolen.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Om inte våren kan hjälpa att" " tända till "vet jag inte vad som hjälper!! kolla tuben så den inte är för lite öppnad ,annars är det nog bara att byta regulatorn,

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, säkerhetsventilen som Berti&Gun nämner finns på en del äldre bilar och kan ställa till förtret om man inte drar upp den helt (en del fjädrar upp själva)
Så här ser den ut om ni har en.

PICT0159-4002.jpg

M.v.h. JANKRO.

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2025

När du vrider gasvredet på spisen känns det "för lätt". Kanske kan det vara så att kranen kärvar och "gasstoppet" inte följer med ut tillräckligt vid vridningen.
Kan åtgärdas genom att spraya någon tunn olja och vrida, vrida samt trycka lätt på vredet. Obs gäller även huvudvredet för gas till spisen.
Annars kan det ju som tidigare nämnts vara den automatiska avstängningen som kärvar eller att gasen är nästan slut.
Lycka till!

F

F.d. 9894

Guest

Först vill vi tacka så jättemycket för era tips!

Var får man tag i ny säkerhetsventil om det skulle behövas eller kan man plocka bort den?

Nybörjarna Anita o Rolf

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det er en Cramer så kan det og være resultat av overkoking, den tar inn luft under brenneren og om det blir helt tett klarer den ikke å tenne - nesten tett så kan det bli en svak låga. Rengjør brenneren og test!

F

F.d. 25189

Guest

Hade liknande problem som er med min 94a fast det va dålig effekt på kylen jag hakade upp mig på ! Men efter koll så visade det sig att det är vanligt med 50mbar tryck i husbilar från tyskland fram till mitten på 90 talet ! Och det blev rejäl skillnad på gas spisen också kan jag säga med den nya 50mbar reduser ventilen (Den som tog in husbilen hade satt dit en vanlig 30mbar) Läs typ skylten på kylskåpets insida och på övriga gasolenheter så ser du om det du har är gjort för 30 eller 50 mbar

F

F.d. 3297

Guest

'Schaekta "konftik stafnink", sitter vid polsk dator.

Fick foer att antal aar sedan en loes haell, att skruva
paa en "fotboll", som brann daaligt.
Aengnade en foermiddag aat att med en naalspets
vidga de igenrostade haalen paa braenaren.

Den har sedan dess fungerat felfritt.

Toppen