• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Liten berättelse om en husbilsresa

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
En liten berättelse om en del av en husbilsresa som vi gjorde 2001.

Vi hade då en Pilote 690, årmodell 2001, nyss uthämtad i juni när vi började en resa till Italien. Det var på den tiden vi åkte söderut sommartid när vi hade semester. För det första så kom jag på när vi satt på färjan till Puttgarden att jag hade glömt våra pass hemma. För sent att göra något åt det men det hade vi inga som helst bekymmer med, funkade hur bra som helst med körkortet på dom campingar som vi tog in på (på den tiden så tog vi ofta in på campingar).

Vi skulle besöka Pompeji hade vi bestämt oss för. Precis bredvid så fanns det en camping som vi checkade in på. Hasse som gillar att mata djuren som stryker omkring hittade en söt liten katt som han gav mat till och den satt så troget utanför vår husbil så vi döpte den till trofast. Sedan så kom det ett tufft hundgäng bestående av en uppkäftig ledarhund och i sitt följe hade han en gravid tik, en busig unghund samt en som inte gjorde så mycket väsen av sig. Så klart fick dom också mat och så jagade dom bort den rara lilla katten.
Dom lämnade inte vår tomt på hela kvällen och unghunden börja leka med tyngderna som hänge i vår duk som vi då tog in. Så småningom blev det ju dags för oss att gå in för att sova i den varma italienska natten. Tog vår vana trogen in våra skor. Natten blev orolig för den lilla ledarhunden vaktade vår husbil. Varje gång som någon närmade sig oss så skällde han och körde bort dom. På morgonen när vi öppnade dörren så satt han så stolt där utanför och viftade på svansen. Hasse var så sur på honom men det gick snabbt över för han var ju rätt så charmig ändå. Han hade ju bara gjort sitt jobb, tror jag att han tyckte.

Lite senare så kom det en del folk gående med en sko i handen i jakt på den sko som hörde ihop med den. Det var kö till receptionen av ilskna skolösa personer och personer som hade hittat sin sko sönderbiten. Man ska inte lämna sina skor utanför husbilen även om man står på en campingplats där det finns gatuhundar.

Utanför Pompeji så var det en turistfälla där det såldes en massa skräp. Vi strövade sedan runt i den framgrävda staden och kände historiens vingslag när vi tittade på allt som fanns. Det var mycket intressant och väl värt ett besök. Vi fortsatte sedan mot Sicilien och det är en annan historia.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026
Sv: Liten berättelse om en husbilsresa

En liten story till:

Ytterligare en liten grej som inträffade under vår Italienresa 2001. Vi åkte färjan över till Sicilien för att köra runt och titta oss omkring. Det är det absolut skräpigaste ställe som vi har varit på. Ett besök på Etna var ju ett måste, tyckte vi, och körde upp på dom branta och slingriga vägarna mot vulkanens topp. Där fanns bra med parkeringsplatser och vi parkerade och gick ut en sväng. Om man kände lust för det kunde man vandra upp mot toppen men det var inget för oss.
Efter ett tag så var det dags för att köra ner igen. Nu gällde det att motorbromsa och att bromsa lagom för det var lika brant ner. Ungefär halvvägs ner så började det lukta konstigt i bilen. Jag tar ner rutan och sniffar i luften och säger till Hasse att det kommer utifrån. En minut senare så kör en personbil om oss och vinkar och pekar mot hjulen. Hasse styr så fort som möjligt in till en parkering, som lämpligt dök upp, och stannade. Det rök kraftigt om hjulen och det var bara att stanna en stund tills bromsarna hade svalnat. Sedan så fortsatte vi vidare och kom utan fler problem ner på slät mark igen.
Letade oss till en campingplats i närheten och där hade dom hade fest på kvällen och så klart blev vi inviterade att delta. Det var en rolig kväll. Stannade två dagar innan vi fortsatte mot nytt mål. Förutom skräpet så var det otroligt vackert på Sicilien.

Toppen