• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lite trafikkulturella skillnader

F

F.d. 5085

Guest
Tänker du åka till Finland i sommar? Då har jag några tips:

1) I Sverige är det inte alltid så noga med att hålla hastighetsbegränsningarna men finländarna är däremot ganska duktiga på det. Om man på någon av vägarna i sydvästra Finland blir omkörd av en personbil så är den nästan säkert svenskregistrerad.
Skälet till finländarens laglydighet kan vara att det är fler poliser på vägarna och att hastighetskamerorna inte bara finns som prydnad. Den finska polisen ser dessutom som sin uppgift att upprätthålla lagen och kan vara ganska fyrkantig.
Överhuvudtaget flyter trafiken mycket lugnare i Finland och för den som är van med den finska makliga trafikrytmen kan mötet med svensk trafikkultur bli lite nervöst. För att inte tala om den tyska eller brittiska!

2) I Sverige saknar många av bilarna blinkers men svenskarna är ganska duktiga på att gissa sig till åt vilket håll den andra bilen tänker svänga eftersom det ofta framgår av hastighet och placering i körfältet.
Finländarna använder däremot alltid blinkers i alla situationer och blir väldigt brydda när svensken ger sig in i trafiken med sitt subtila rikssvenska beteende.

3) Om man skall köra ut på en enfilig större väg så finns ofta en accelerationsfil (påkörningsfil) men även om man kommit upp i en godtagbar hastighet så är det inte säkert att man blir insläppt i trafiken. Därför kan man ofta se bilar som stannat i slutet av accelerationsfilen och väntar på en större lucka i trafiken. Likaså om man skall köra ut på en motorväg. Svensken byter ofta från högerfil till omkörningsfil så att den andre kan komma in på motorvägen men finländaren håller på sin rätt och flyttar sig inte för att underlätta för den andre, inte ens om omkörningsfilen är ledig så långt ögat kan se.
Undantaget från detta är ofta lastbilar. Det är inte ovanligt att de accelererar i påkörningsfilen och i ett moln av svart rök tränger sig ut på vägen, givetvis med påslagen blinkers men det kan ändå vara lite påfrestande när man som nybliven husbilsägare ovant rattar sitt ekipage och måste trängas med trettio ton långtradare.

4) Ryska lastbilar är det gott om längs vägarna i södra Finland. De transporterar ofta nya personbilar från Hangö till Ryssland och de kör i flock och fort! Det påstås att lastbilar och förare inte alltid är i bästa skick men jag har ingen statistik över detta. Däremot brukar jag skärpa mig extra mycket när sådana farkoster dyker upp.

5) Det är inte tillåtet att köra på vägrenen i Finland och ingen förväntar sig heller att du skall flytta på dig för att underlätta omkörningar.

6) Slutligen är det en trevlig finsk vana att husbilar som möts vinkar åt varandra. Ja, inte bilarna förstås men förare och passagerare.

Det vore skojigt om någon kunde skriva några rader om trafiken på kontinenten. Vi åker bl a till Belgien i sommar och är nyfikna på eventuella kulturella skillnader.

Hälsningar från Pälkäne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Lite trafikkulturella skillnader

På tyska motorvägar används de yttre omkörningsfilerna till vad de är, nämligen omkörningsfiler. Tysken går genast in till höger efter genomförd omkörning. Det är bara svenskar som ligger kvar i vänsterfilen tills det kommer någon bakom och vill om.

I Holland gäller omvänd väjningsplikt i rondeller. Det betyder att det är den som är inne i rondellen som lämnar företräde till den som vill in. Kan bli lite problematiskt om man inte känner till detta och befinner sig i en rondell.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.405
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Lite trafikkulturella skillnader

Jag har fått en rättelse. Det verkar som att Holland har ändrat sina rondellregler så att det är som här, dvs den som vill in i rondellen lämnar företräde för den som redan är i rondellen.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Lite trafikkulturella skillnader

I Finland kan polisen mäta hastigheten på mötande trafik, dvs. en vanlig, civil bil, poliser kör, med radar i bilen, kör man för fort, denna civila bilen vänder och stoppar bilisten, och då får man inbetalningsavin, ska betalas inom 14 dagar. Dessutom tror jag att Pb2, över 3,5 t får köra 80 på vanliga vägar, 90 på motorvägar. Kanske någon medlem från Finland kan bekräfta hastigheten. Om hastighetkameror informeras inte alltid i förväg som här i Sverige. Ytterligare kan en kamera vara placerat mitt i trafikljusen (bl.a. i Tammerfors), och kör man mot rött ljus, då kommer inbetalninsgavin så småningom hem. Blinkers använding ska ges riktig beröm! Nu låter detta som om man är stentuff i Finland, och att det dore problematiskt att köra med husbil i Finland, nej, man ska vara följa lagen, inget annat.

Ps. en del av ovanstående mina egna erfarenheter :cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2026
Sv: Lite trafikkulturella skillnader

Instämmer med vad HBK 1922 har skrivit.
Positivt är att vi upplever trafikrytmen mycket
lugnare i Finland.
Högerregeln gäller och den kan dom.
Passa er för fortkörning det kan bli ett stort hål
i semesterkassan. Böterna beräknas på din inkomst.
Vägpolisen är mycket mer aktiva på vägarna i Finland,
vilket vi ser som positivt.

Ha`det så bra på vägarna ,var Ni än befinner er.....

Gunilla & Egil
 
Toppen