F
F.d. 5085
Guest
Tänker du åka till Finland i sommar? Då har jag några tips:
1) I Sverige är det inte alltid så noga med att hålla hastighetsbegränsningarna men finländarna är däremot ganska duktiga på det. Om man på någon av vägarna i sydvästra Finland blir omkörd av en personbil så är den nästan säkert svenskregistrerad.
Skälet till finländarens laglydighet kan vara att det är fler poliser på vägarna och att hastighetskamerorna inte bara finns som prydnad. Den finska polisen ser dessutom som sin uppgift att upprätthålla lagen och kan vara ganska fyrkantig.
Överhuvudtaget flyter trafiken mycket lugnare i Finland och för den som är van med den finska makliga trafikrytmen kan mötet med svensk trafikkultur bli lite nervöst. För att inte tala om den tyska eller brittiska!
2) I Sverige saknar många av bilarna blinkers men svenskarna är ganska duktiga på att gissa sig till åt vilket håll den andra bilen tänker svänga eftersom det ofta framgår av hastighet och placering i körfältet.
Finländarna använder däremot alltid blinkers i alla situationer och blir väldigt brydda när svensken ger sig in i trafiken med sitt subtila rikssvenska beteende.
3) Om man skall köra ut på en enfilig större väg så finns ofta en accelerationsfil (påkörningsfil) men även om man kommit upp i en godtagbar hastighet så är det inte säkert att man blir insläppt i trafiken. Därför kan man ofta se bilar som stannat i slutet av accelerationsfilen och väntar på en större lucka i trafiken. Likaså om man skall köra ut på en motorväg. Svensken byter ofta från högerfil till omkörningsfil så att den andre kan komma in på motorvägen men finländaren håller på sin rätt och flyttar sig inte för att underlätta för den andre, inte ens om omkörningsfilen är ledig så långt ögat kan se.
Undantaget från detta är ofta lastbilar. Det är inte ovanligt att de accelererar i påkörningsfilen och i ett moln av svart rök tränger sig ut på vägen, givetvis med påslagen blinkers men det kan ändå vara lite påfrestande när man som nybliven husbilsägare ovant rattar sitt ekipage och måste trängas med trettio ton långtradare.
4) Ryska lastbilar är det gott om längs vägarna i södra Finland. De transporterar ofta nya personbilar från Hangö till Ryssland och de kör i flock och fort! Det påstås att lastbilar och förare inte alltid är i bästa skick men jag har ingen statistik över detta. Däremot brukar jag skärpa mig extra mycket när sådana farkoster dyker upp.
5) Det är inte tillåtet att köra på vägrenen i Finland och ingen förväntar sig heller att du skall flytta på dig för att underlätta omkörningar.
6) Slutligen är det en trevlig finsk vana att husbilar som möts vinkar åt varandra. Ja, inte bilarna förstås men förare och passagerare.
Det vore skojigt om någon kunde skriva några rader om trafiken på kontinenten. Vi åker bl a till Belgien i sommar och är nyfikna på eventuella kulturella skillnader.
Hälsningar från Pälkäne
1) I Sverige är det inte alltid så noga med att hålla hastighetsbegränsningarna men finländarna är däremot ganska duktiga på det. Om man på någon av vägarna i sydvästra Finland blir omkörd av en personbil så är den nästan säkert svenskregistrerad.
Skälet till finländarens laglydighet kan vara att det är fler poliser på vägarna och att hastighetskamerorna inte bara finns som prydnad. Den finska polisen ser dessutom som sin uppgift att upprätthålla lagen och kan vara ganska fyrkantig.
Överhuvudtaget flyter trafiken mycket lugnare i Finland och för den som är van med den finska makliga trafikrytmen kan mötet med svensk trafikkultur bli lite nervöst. För att inte tala om den tyska eller brittiska!
2) I Sverige saknar många av bilarna blinkers men svenskarna är ganska duktiga på att gissa sig till åt vilket håll den andra bilen tänker svänga eftersom det ofta framgår av hastighet och placering i körfältet.
Finländarna använder däremot alltid blinkers i alla situationer och blir väldigt brydda när svensken ger sig in i trafiken med sitt subtila rikssvenska beteende.
3) Om man skall köra ut på en enfilig större väg så finns ofta en accelerationsfil (påkörningsfil) men även om man kommit upp i en godtagbar hastighet så är det inte säkert att man blir insläppt i trafiken. Därför kan man ofta se bilar som stannat i slutet av accelerationsfilen och väntar på en större lucka i trafiken. Likaså om man skall köra ut på en motorväg. Svensken byter ofta från högerfil till omkörningsfil så att den andre kan komma in på motorvägen men finländaren håller på sin rätt och flyttar sig inte för att underlätta för den andre, inte ens om omkörningsfilen är ledig så långt ögat kan se.
Undantaget från detta är ofta lastbilar. Det är inte ovanligt att de accelererar i påkörningsfilen och i ett moln av svart rök tränger sig ut på vägen, givetvis med påslagen blinkers men det kan ändå vara lite påfrestande när man som nybliven husbilsägare ovant rattar sitt ekipage och måste trängas med trettio ton långtradare.
4) Ryska lastbilar är det gott om längs vägarna i södra Finland. De transporterar ofta nya personbilar från Hangö till Ryssland och de kör i flock och fort! Det påstås att lastbilar och förare inte alltid är i bästa skick men jag har ingen statistik över detta. Däremot brukar jag skärpa mig extra mycket när sådana farkoster dyker upp.
5) Det är inte tillåtet att köra på vägrenen i Finland och ingen förväntar sig heller att du skall flytta på dig för att underlätta omkörningar.
6) Slutligen är det en trevlig finsk vana att husbilar som möts vinkar åt varandra. Ja, inte bilarna förstås men förare och passagerare.
Det vore skojigt om någon kunde skriva några rader om trafiken på kontinenten. Vi åker bl a till Belgien i sommar och är nyfikna på eventuella kulturella skillnader.
Hälsningar från Pälkäne